Întrucât Congresul ezită în adoptarea unui program de susţinere a industriei auto, iar GM şi Chrysler au anunţat că ar putea intra în faliment dacă nu primesc ajutor, băncile, investitorii, furnizorii şi dealerii sunt îngrijoraţi privind plata serviciilor prestate.
Expunerea la sectorul auto american a reprezentat motivul scăderii accentuate a cotaţiilor săptămâna trecută, precizează IHT.
"Este foarte clar că existat o cauză şi un efect", a declarat Wilbur L. Ross Jr., specialist în investiţii cu risc crescut.
Marile grupuri bancare au anunţat că au o expunere redusă la industria auto, însă riscurile reale sunt dificil de evaluat, întrucât instituţiile financiare păstrează secrete tranzacţiile cu producătorii auto.
În ultimii trei ani, grupuri financiare ca Bank of America, Citigroup şi JPMorgan au ajutat industria auto să vândă obligaţiuni de peste 56 miliarde de dolari, potrivit companiei Dealogic.
Majoritatea instrumentelor financiare respective au fost achiziţionate de investitori ca fondurile de pensii, companiile de asigurări sau fondurile de investiţii închise.
Într-o situaţie incertă se află şi obligaţiunile, în valoare de 11,5 miliarde de dolari, emise de fondul de investiţii Cerberus Capital Management pentru achiziţia Chrysler.
Totodată, mai multe companii afiliate GM, Ford sau Chrysler au contractat credite în valoare de 47 de miliarde de dolari, garantate prin contractele de leasing şi de credit ale cumpărătorilor, afectaţi la rândul lor de problemele economice.
"Teama cea mai mare este expunerea indirectă a băncilor la furnizori şi alte compani din industria auto", a declarat Ricardo Kleinbaum, analist la BNP Paribas.
Senatul american a amânat până la începutul lunii decembrie orice discuţie privind salvarea industriei auto americane şi a cerut celor trei companii să prezinte un plan de rentabilizare.