Spaţiile comerciale sunt ocupate aproape în totalitate, retailerii nu au unde să se extindă

Rata de neocupare în centrele comerciale prime din România a scăzut sub 5% în primul semestru, fiind pe un trend descendent atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe din ţară, evoluţie influenţată de lipsa de noi dezvoltări şi de nevoia retailerilor de a se extinde, potrivit DTZ Echinox.

Urmărește
370 afișări
Imaginea articolului Spaţiile comerciale sunt ocupate aproape în totalitate, retailerii nu au unde să se extindă

Spaţiile comerciale sunt ocupate aproape în totalitate, retailerii nu au unde să se extindă (Imagine: Ovidiu Radu/Mediafax Foto)

"Diferenţa dintre proiectele de retail prime şi cele secundare rămâne semnificativă. Proiectele dominante înregistrează o rată de neocupare sub 5%, atât în Bucureşti, cât şi în oraşele regionale, în timp ce proiectele secundare înregistrează o rată de neocupare între 25 şi 30%. Cu toate acestea, proiectele secundare fără o competiţie majoră, înregistrează o rată de neocupare sub 10%. Rata de neocupare va continua un trend descendent şi în a doua jumătate a anului, luând în considerare faptul că proiectele ce urmează a fi livrate anul acesta au o rata de ocupare situată în jurul valorii de 90%", menţionează compania de consultanţă imobiliară.

Chiriile prime nu au înregistrat schimbări în primul semestru al anului, pentru proiectele de retail performante din Bucureşti situându-se între 60 – 70 euro/metru pătrat/lună, în timp ce în afara Capitalei chiria în centrele dominante variază între 25 - 35 euro/metru pătrat/lună. DTZ arată că până la sfârşitul anului nu se întrevăd schimbări majore ale nivelului chiriilor prime.

Stocul modern de spaţii de retail era la sfârşitul primului semestru de 2,787 milioane metri pătraţi, 31% din această suprafaţă fiind înregistrată în Bucureşti. Centrele comerciale reprezintă 60%, în timp ce parcurile de retail şi galeriile comerciale deţin 25%, respectiv 15% din stocul total.

"În România, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori se menţine la 138 metri pătraţi, iar până la sfârşitul anului anticipăm că va ajunge la 141 metri pătraţi. Densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori din Capitală este de 465 metri pătraţi", se mai arată în raport.

Dintre centrele comerciale aflate în construcţie, doar două sunt inaugurate în 2014, respectiv Vulcan Value Centre Bucureşti, deschis joi, şi Târgu Jiu Shopping City, planificat pentru octombrie, ambele proiecte fiind dezvoltate de fondul sud-african de investiţii NEPI. Per ansamblu, volumul livrărilor anunţate pentru acest an este la cel mai scăzut nivel din ultimii 12 ani.

În prezent, în ţară sunt în construcţie, cu livrare anunţată în 2015, trei proiecte de retail cu o suprafaţă totală de 144.000 metri pătraţi, aproximativ 65% din această suprafaţă fiind în Bucureşti. În 2015 este anunţată şi livrarea celui mai mare proiect de retail din România din ultimii patru ani - Mega Mall - cu o suprafaţă închiriabilă de 72.000 metri pătraţi dezvoltat de NEPI în Bucureşti. Un alt proiect important ce urmează a fi livrat în 2015 este Coresi Shopping Center dezvoltat de Immochan în Braşov.

"Dacă în anii trecuţi oraşe mari, precum Braşov sau Timişoara, care s-au aflat constant în atenţia dezvoltatorilor, nu au înregistrat activitate pe segmentul construcţiilor de spaţii moderne de retail, anul viitor în ambele oraşe sunt anunţate livrări de centre comerciale. Din această perspectivă, 2015 se preconizează a fi cel mai bun an din ultimii patru, în cazul în care toate proiectele anunţate a fi livrate se concretizează", a declarat Bogdan Marcu, head of retail department al DTZ Echinox.

În primul semestru din 2014 principalii retaileri din FMCG au deschis în total 70 de unităţi, majoritatea supermarketuri şi magazine de proximitate.

"Retailerii de fashion şi-au menţinut planurile de expansiune, atenţia lor fiind îndreptată către proiectele cu performanţă dovedită. Retaileri internaţionali analizează condiţiile şi caracteristicile pieţei din România, iar până la sfârşitul acestui an anticipăm intrarea unor nume noi pe piaţa locală", mai arată DTZ.

În prima jumătate a anului, noi intrări au fost înregistrate în principal pe segmentele sport, fashion şi produse cosmetice.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici