Staţiile de încărcare pentru maşinile electrice, în vizorul marilor jucători din energie din Est. Pe ce pariază companiile

Cu un număr redus de vehicule electrice pe şosele, serviciile de încărcare pentru maşinile electrice nu au fost o prioritate pentru guverne, dar, odată cu intrarea în vigoare a noilor norme de poluare ale UE, din 2020, situaţia se va schimba pentru spaţiul est-european, comentează Reuters.

Urmărește
754 afișări
Imaginea articolului Staţiile de încărcare pentru maşinile electrice, în vizorul marilor jucători din energie din Est. Pe ce pariază companiile

Marii jucători din energie din Est intră pe piaţa staţiilor de încărcare a maşinilor electrice

Numărul de vehicule electrice din regiunea cu 100 de milioane de locuitori care se întinde din Polonia până în Bulgaria va creşte, atunci când normele ce urmăresc reducerea cu 35% a emisiilor până în 2030 vor deveni efective.

CEZ din Republica Cehă şi MOL din Ungaria declară că intenţionează să îşi extindă reţelele de staţii de încărcare rapidă în regiune.

"Dacă nu vom investi, altcineva o va face, şi este o extindere logică a unui business tradiţional într-o afacere nouă", spune Tomas Chmelik, şeful tehnologiilor curate la CEZ, cea mai mare companie cotată la bursă din Europa Centrală.

Chmelik estimează că până în 2020 vor exista circa 10.000 de maşini electrice pe drumurile din Cehia şi până la 250.000 până în 2030. CEZ doreşte să îşi dubleze numărul de staţii de încărcare rapidă pe care le exploatează, până la peste 150, până la finele anului 2019.

CEZ intenţionează să cheltuiască 44 milioane de dolari în următorii 10 ani pentru a realiza acest lucru, aproximativ jumătate din bani urmând a fi primiţi drept subvenţii, pentru a construi o reţea de încărcătoare rapide de 50 kilowaţi (kW).

Încărcătoarele rapide de până la 50 kW pot furniza energie suficientă pentru o deplasare de 150 km în 30 de minute, în timp ce staţiile de încărcare ultra-rapide, de până la 150 kW, pot face acest lucru în 10 minute, potrivit operatorului polonez GreenWay.

CEZ se va concentra pe piaţa internă înainte de a se extinde în ţările în care operează deja, inclusiv Polonia, Slovacia, Bulgaria, România şi Ungaria. De asemenea, umăreşte să facă şi achiziţii, pentru a creşte mai repede, a spus Chmelik.

„Vom analiza logic ţările în care suntem deja activi”, a spus el. „Utilităţile caută să construiască reţele, pe termen lung, şi mă aştept ca piaţa să se consolideze în următorii cinci ani”.

Pe piaţă concurează companiile de utilităţi, start-up-uri din tehnologie şi companii petroliere. Banca elveţiană UBS estimează că 360 de miliarde de dolari vor trebui cheltuiţi în următorii opt ani pentru a construi o infrastructură globală de încărcare pentru a ţine pasul cu vânzările de maşini electrice.

Totuşi, pe măsură ce companiile pariază pe autoturismele electrice, există riscul ca guvernele din Europa Centrală şi de Est să se mişte prea încet pentru noua piaţă.

În Polonia, o naţiune cu 40 de milioane de locuitori şi cea mai mare economie din Europa de Est există doar 2.981 de vehicule electrice, potrivit EV-volumes.com, o companie suedeză care compilează date despre industria de specialitate.

Cu toate acestea, Polonia a vizat electro-mobilitatea ca o parte importantă a strategiei sale economice şi şi-a stabilit obiectivul de 1 milion de maşini electrice până în 2025.

În Ungaria există 3.128 de maşini electrice şi 2.473 în Cehia, în timp ce liderul de piaţă european, Norvegia, are 239.000 de unităţi, iar Germania 198.000. Ungaria are un obiectiv de 30.000 de maşini electrice până în 2020.

Compania maghiară de petrol şi gaze MOL a început să îşi schimbe strategia pentru a se pregăti pentru o reducere a cererii de combustibili fosili în următorul deceniu, a declarat Peter Ratatics, care conduce departamentul de servicii al companiei.

MOL intenţionează să investească până la 30 de milioane de euro până la sfârşitul anului 2020 pentru a construi o reţea de până la 700 staţii de încărcare în Ungaria, România, Croaţia, Slovenia, Slovacia şi Republica Cehă.

Investiţia ar putea genera între 10% şi 15% din veniturile din retail ale companiei în următorii 10 ani şi până la 50% până în 2040, spune Ratatics. În 2018, divizia de retail va genera 420 milioane dolari.

"Am ajuns la concluzia că, în urma schimbărilor legislative şi a comportamentului clienţilor, piaţa de combustibili fosili se va schimba în următorul deceniu", a spus el. "Acest lucru va avea un impact semnificativ asupra activităţilor tradiţionale de petrol şi gaze ale MOL".

"Acum încercăm nu numai să începem să construim staţiile electrice de încărcare, dar şi să dobândim cunoştinţe despre modul în care se dezvoltă afacerea de e-mobilitate".

MOL, împreuna cu E.ON din Germania, HEP din Croaţia, Petrol din Slovenia, BMW şi divizia maghiară a Nissan fac parte dintr-un proiect subvenţionat de UE pentru construcţia a 252 staţii de încărcare rapide şi ultra-rapide în Cehia, Slovacia, Ungaria, Croaţia, Slovenia şi România.

Jucători mai mici, cum ar fi Greenway din Polonia, caută, de asemenea, să utilizeze subvenţiile UE pentru a-şi continua extinderea şi a câştiga cotă de piaţă. Greenway intenţionează să aibă în Polonia, până în 2020, 630 staţii de încărcare, alături de alte 230 în Slovacia şi în alte state din regiune.

Compania, care construieşte deja primele staţii de încărcare ultra-rapide, va viza în continuare Republica Cehă şi Balcanii, a declarat fondatorul Peter Badik.

GreenWay a început să instaleze staţii de încărcare din 2015, iar divizia sa slovacă este membru al unui consorţiu care lucrează la un proiect regional condus de Verbund din Austria.

"În prezent există suficientă prăjitură pentru toată lumea", spune Badik. "Este o piaţă lipsită de competitori puternici şi există posibilitatea de a deveni o piaţă foarte mare, pe măsură ce regiunea se va apropia de standardele Europei de Vest".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici