Stocul spaţiilor de retail din România raportat la numărul de locuitori,de 4 ori sub media europeană

Dezvoltarea de centre comerciale în Europa va viza în 2011 şi 2012 mai ales state din centrul şi estul continentului, unde sunt puţine astfel de imobile, iar România mai poate absorbi aproape 800.000 mp de spaţii noi, stocul la 1.000 de locuitori fiind de patru ori sub media europeană, potrivit DTZ.

Urmărește
10 afișări

"În România, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 mp la finele anului 2010, aproape de patru ori sub media europeană, 238 mp. O analiză realizată de DTZ Echinox în trimestrul al treilea din 2010 estimează că piaţa românească mai poate absorbi 784.000 mp de spaţii moderne de retail până la saturaţie, luând în calcul stocul la zi, veniturile medii ale populaţiei, rata şomajului, nivelul consumului şi statisticile principalelor ţări din regiune. Dacă în ţările din CEE, având media salariului mediu net de 618 euro - media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp, în România (unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel înregistrat în ţările comparabile) atunci şi nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail va fi înregistrat în momentul atingerii unui nivel de 100 mp la 1.000 locuitori", a declarat într-un comunicat Bogdan Sergentu, Head of Valuations and Consulting la DTZ Echinox.

Potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară, stocul modern din România totaliza în ultimul trimestru al anului trecut 1,38 milioane mp.

DTZ Research previzionează în 2011 şi 2012 un interes crescut din partea investitorilor faţă de oportunităţile de creştere a valorii investiţiilor, pe pieţele de centre comerciale mai mari şi mature din Europa, conform unui studiu recent - Property Times European Shopping Centre.

În condiţiile în care compresia yield-urilor va fi probabil una limitată pe aceste pieţe, investitorii de pe segmentul de retail sunt preocupaţi să crească veniturile proprietăţilor din portofoliu, evitând în acelaşi timp riscul asociat deschiderii de noi centre comerciale.

"În consecinţă, se va observa o intensificare a operaţiunilor de renovare şi reconstrucţie a centrelor comerciale secundare, deja existente. Se estimează că renovarea centrelor comerciale deja existente se va aplica la un volum de 12 milioane mp în Franţa şi Germania împreună, reprezentând jumătate din stocul total existent", se arată în comunicat.

Consultanţii susţin că segmentul de prime retail şi în special centrele comerciale s-au dovedit relativ rezistente în faţa recesiunii. Sectorul de retail a reprezentat 34% (31,3 miliarde euro) din totalul investiţiilor din Europa în 2010.

Investiţiile în centre comerciale au atins 12 miliarde euro anul trecut, de la 6,5 miliarde euro în 2009, iar nivelul actual poate fi comparat cu perioada de vârf cuprinsă între 2004 şi 2006, arată sursa citată.

"Yield-urile pentru centrele comerciale prime din majoritatea pieţelor europene au cunoscut un trend descendent încă de la finalul anului 2009. Randamentele pentru spaţiile de retail prime sunt în prezent de 6% în Franţa, Germania şi Marea Britanie, şi variază între 6% şi 7% în cazul altor pieţe principale. Pe termen mediu, previzionăm o compresie limitată a yield-urilor. Prin urmare, ne aşteptăm că interesul investitorilor să fie susţinut de veniturile provenite din operare ale proprietăţilor, mai degrabă decât cele provenite din creşterea valorii de capital. Renovare şi reconstrucţia centrelor secundare existenţe, oferă investitorilor oportunităţi ideale de a genera noi venituri şi de a îmbunătăţi fluxul de numerar al proprietatilor", a declarat Magali Marton, Head of DTZ CEMEA Research.

Pe lângă renovarea şi reconstrucţia centrelor comerciale existente, DTZ Research estimează livrarea unui volum de centre comerciale noi de 13 milioane mp, în Europa, până la sfârşitul anului 2012.

Volumul previzionat este aproape de patru ori mai mare, comparativ cu stocul de aproximativ 3,5 milioane mp, livrat în Europa în 2010.

Noile spaţii livrate vor fi concentarate în Europa Centrală şi de Est, în special în Rusia şi Turcia, unde s-a estimat o creştere de 30% faţă de stocul existent, până la sfârşitul anului 2012. În 2011, în Rusia şi Turcia se vor livra 2,1 milioane mp, respectiv 2,8 milioane mp.

Stocul total de spaţii comerciale înregistrat la sfârşitul anului 2010 în Europa a însumat 120 milioane mp, reprezentând aproximativ 6.500 de proiecte. Europa de Vest cumulează peste 90% din stocul existent, în timp ce Europa Centrală şi de Est numai 10%. Turcia alături de ţările central şi est europene se situează sub media europeană a stocului de centre comerciale pe mia de locuitori, care atinge valoarea de 238 mp/ mia de locuitori. Turcia şi Rusia au stocuri de centre comerciale de 54 mp, respectiv 60 mp/ mia de locuitori.

Deficitul de spaţii comerciale, alături de cea mai mare creştere a PIB şi a vânzărilor pe segmentul de retail previzionate în Europa în următorii cinci ani explică avântul puternic al noilor dezvoltări în aceste ţări, potrivit autorilor analizei.

"Până în prezent, investiţiile în centre comerciale au fost relativ limitate în Turcia şi Europa Centrală şi de Est, reprezentând doar 4% din investiţia totală în centre comerciale în Europa în 2010, cauza stocului limitat. Cu toate acestea, previzionăm o intensificare a activităţii de investiţii în aceste ţări în următorii doi ani, pe fondul creşterii semnificative a activităţii de dezvoltare, consecinţă a cererii de spaţii noi din partea retailerilor, pentru a satisface noile nevoi de consum", a declarat Hans Vrensen, Global Head of DTZ Research,.

Pentru Europa de Vest au fost previzionate puţine dezvoltări de centre comerciale în 2011 şi 2012, în condiţiile în care multe dintre ţările din Europa Occidentală, inclusiv Suedia, Irlanda şi Ţările de Jos, sunt deja saturate.

Altele, inclusiv Marea Britanie, Franţa şi Italia, sunt aproape de media europeană de 238 mp/ mia de locuitori. Marea Britanie, Franţa şi Germania cumulează 50% din stocul total de centre comerciale din Europa.

DTZ are birouri în 140 de oraşe din 42 de ţări, acoperind Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, Asia Pacific şi America.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici