„În alegerea unei zacuşte trebuie să plecăm de la denumirea acesteia. Astfel, zacusca de ciuperci nu este acelaşi lucru cu zacusca cu ciuperci. Foarte mulţi consumatori nu sunt atenţi la această diferenţă dată de sensul semantic al cuvintelor. În zacusca de ciuperci, primul ingredient din lista de ingrediente trebuie să fie ciupercile, în proporţia cea mai mare, de cel puţin 40%. Din păcate, una din 10 zacuşte pe bază de ciuperci are denumire înşelătoare care nu respectă regula de mai sus. La zacuştele cu ciuperci, proporţia acestei legume variază între 5% şi 35%”, spune Costel Stanciu, preşedintele APC.
Un alt obiectiv în analiza conţinutului zacuştelor din comerţ a fost legată de informaţiile nutriţionale. Studiul prezintă o valoare energetică per 100 grame produs care variază între 80 kcal şi 134,47 kcal la zacusca de sau cu ciuperci, în timp ce la zacusca de sau cu vinete variază între 65 kcal şi 137,56 kcal per 100 grame zacuscă. Cantitatea de proteine per 100 grame produs variază între 1 gram şi 6,37 grame, iar cea de zahăr adăugat variază între 0,5 grame şi 9,60 grame per 100 grame zacuscă.
„Produsele analizate au un conţinut ridicat de sare, care variază între 0,35 grame şi 1,4 grame/per 100 grame de zacusca de/cu ciuperci, în timp ce la zacusca de/cu vinete cantitatea de sare variază între 1,07 grame şi 1,5 grame”, arată studiul.
„Persoanele care consumă o cantitate de sare mai mare decât media au o presiune sanguină mai mare şi au un risc crescut de hipertensiune arterială. Consumul excesiv de sare a mai fost pus în legătură şi cu alte afecţiuni agravate de retenţia de apă provocată de sare: insuficienţă cardiacă, hipertrofia ventriculară stângă, afecţiuni ale rinichilor şi litiază renală, edemul, accidentul vascular cerebral, osteoporoză etc. Un adult are nevoie de 1,6 grame de sodiu zilnic, pe care şi-l procură dintr-o linguriţă rasă de sare (6 grame)”, menţionează sursa citată.
Asociaţia Pro Consumatori, fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România, înfiinţată în anul 1990, este o organizaţie de utilitate publică, membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor.