Şucu:Majorarea TVA încurajează evaziunea în piaţa mobilei, o reducere a taxei nu va corecta situaţia

Majorarea TVA la 24% este principalul factor care afectează vânzările de mobilă şi încurajează creşterea evaziunii pe această piaţă, iar o eventuală reducere a taxei nu va avea un impact suficient de puternic asupra firmelor care se sustrag de la obligaţiile fiscale, afirmă şeful Mobexpert, Dan Şucu

Urmărește
5 afișări

Guvernul a majorat TVA la 1 iulie 2010 de la 19% la 24%.

"În măsura în care o astfel de decizie guvernamentală conduce la o tentaţie evazionistă mai mult decât serioasă, evaziunea se va perfecţiona", a declarat Şucu pentru MEDIAFAX.

El a precizat că înainte de majorarea TVA, segmentul nefiscalizat avea o pondere de până la 20-25% în totalul pieţei, situându-se "în zone acceptabile". După creşterea taxei însă, firmele care oscilau între legalitate şi zona evazionistă au optat pentru a doua variantă.

Potrivit omului de afaceri, pragul de 19% nu era mic pentru o ţară săracă, dar nivelul de 24% este "ucigător".

"Mai grav este că şi micşorarea ulterioară a TVA nu va putea să fie suficient de importantă pentru a-i conduce la ideea de a lucra legal, pe ideea proverbului că «udului nu-i e frică de ploaie»", a spus proprietarul Mobexpert.

Majorarea TVA este elementul principal care va afecta vânzările legale de mobilă şi în acest an, orice alt factor fiind "picatură într-un ocean", conform sursei citate.

De altfel, Şucu nu subscrie datelor şi estimărilor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR), potrivit căreia piaţa este pe plus iar exporturile au atins în 2010 maximul istoric.

"Statisticile pe care se bazează Asociaţia Producătorilor de Mobilă din punctul meu de vedere sunt oarecum aproximative. Percepţia noastră este că a existat în 2010 o scădere faţă de 2009, undeva între 10-15%, şi pentru 2011, nici măcar cu toată poziţia noastră pe piaţă, nu putem să estimăm cât de gravă va fi influenţa TVA mărit la 24%", a spus Şucu.

Reprezentanţii APMR au anunţat la jumătatea lunii martie că exporturile de mobilă şi părţile acesteia au atins anul trecut maximul istoric, de aproximativ 1,2 miliarde euro, şi ar putea creşte cu 10% în acest an. Piaţa internă (producţie locală şi importuri, minus exporturi) s-a ridicat în intervalul ianuarie-noiembrie 2010 la 860,8 milioane euro, la nivelul întregului an a atins aproximativ 920 milioane euro, iar în acest an ar putea totaliza circa un miliard de euro, conform estimărilor preşedintelui APMR, Aurica Sereny.

Referindu-se la evoluţia exporturilor, Şucu a afirmat că eventualele creşteri nu vin din zona mobilei, ci a componentelor sau semifabricatelor.

"Există o mică probabilitate să vedem o creştere importantă în exportul de mobilă propriu-zis. (...) În mod cert nivelul de exporturi din 2010 este cât se poate de comparabil cu cel din 2009", a spus el.

Potrivit omului de afaceri, piaţa românească de mobilă este orientată în principal către export, majoritatea producărilor fiind focusaţi pe vânzări externe pentru că nu au reţele comerciale suficient de puternice.

"Produsul românesc este în competiţie cu cele din toată lumea. Produsul românesc este un produs corect din punct de vedere calitativ şi din punct de vedere al preţului, dar nu întotdeauna extrem de corect din punct de vedere al stilului, al gustului, al design-ului. (...) Din păcate sau din fericire, în clipa de faţă foarte mulţi producători din toată lumea realizează produse corecte. (...) Lăsând la o parte festivismul, noi suntem într-o competiţie extrem de dură cu tot ce se întâmplă în jurul nostru", a spus el, răspunzând unei întrebări legate de avantajele competitive ale produselor realizate în România.

El a precizat că exporturile reprezintă aproximativ 18% din totalul producţiei Mobexpert, grupul fiind interesat să le menţină la o pondere de 15% - 20%.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici