Video Tăriceanu: CE a avut o abordare nefirească privind contractul cu Ford

Comisia Europeană a dovedit o abordare extrem de nefirească privind contractul cu Ford de privatizare a Automobile Craiova, afirmând că statul ar fi putut câştiga mai mult dacă nu ar fi pus condiţia menţinerii profilului fabricii şi a locurilor de muncă, a declarat marţi premierul Tăriceanu, la conferinţa Mediafax talks about Auto Industry.

Urmărește
17 afișări

Primul-ministru a declarat marţi, în deschiderea conferinţei Mediafax talks about Auto Industry, că a luat în considerare, la negocierea cu Ford, în primul rând interesul economiei naţionale.

"În momentul în care am început discuţiile cu Ford pentru încheierea acordului de privatizare, noi am convenit de la început cu partenerii noştri de la Ford că vrem să facem un proiect industrial şi nu unul oarecare. Când dosarul s-a dus la Comisia Europeană (CE) am avut surpriza să ni se spună: prin modul în care aţi alcătuit caietul de sarcini, aţi pus condiţii care distorsionează şi piaţa, pentru că poate aţi fi putut obţine un preţ mai bun pe vânzarea a ceea ce se numea Fabrica de la Craiova, nu punând condiţii referitoare la profilul de activitate, la păstrarea numărului de salariaţi", a declarat Călin Popescu Tăriceanu.

Premierul a subliniat că abordarea Comisiei a fost "extrem de nefirească" în condiţiile în care toţi liderii politici europeni au în vedere stimularea creşterii economice şi crearea de noi locuri de muncă.

"Comisia Europeană spune: dacă l-aţi fi vândut pentru un proiect imobiliar, s-ar putea să fi câştigat mai mult. Sigur că da, s-ar fi putut să câştigăm mai mult, dar nu mă interesează. Eu ca prim-ministru am responsabilitatea să ajut această economie cu proiecte viabile pe termen lung care să genereze creştere economică şi locuri de muncă, şi nu o dată într-un an, şi în 2008, şi în 2009, şi în 2010, şi de aceea mi s-a părut extrem de nefirească aceast abordare din partea Comisiei", a declarat Tăriceanu.

Acesta a aminitit că situaţia fabricii de la Craiova era una extrem de dificilă.

"Am ajuns să semnăm un acord validat de Bruxelles şi am demarat investiţia de la Craiova. În acest fel, am putut să salvăm a doua entitate constructoare de automobile începută în anii 70, continuată apoi cu sud-coreeni de la Daewoo, care în final, din cauza dificultăţilor financiare, ne-au lăsat în braţe cu o chiftea extrem de fierbinte. Gândiţi-vă la locurile de muncă de la Craiova care s-ar fi putut pierde în condiţiile în care fabrica ar fi trebuit să se închidă", a spus premierul.

Tăriceanu a conchis că după lungi discuţii şi după negocieri complicate, inclusiv cu Comisia Europeană, "care are o viziune uneori destul de bizară asupra modului în care ţările trebuie să-şi conducă dezvoltarea economică", s-a putut demara investiţia de la Craiova.

Ford a preluat anul trecut 72,4% din acţiunile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro. Contractul de privatizare a fost analizat de Comisia Europeană (CE), care a solicitat României să recupereze un ajutor de stat ilegal în valoare de 27 milioane de euro.

Potrivit CE, valoarea ajutorului de stat este reprezentată de diferenţa dintre valoarea de piaţă a societăţii (cel mai ridicat preţ posibil pe care AVAS l-ar fi obţinut pentru participaţia de 72,4% din Automobile Craiova dacă nu ar fi asociat condiţiile referitoare la producţia de 200.000 de autovehicule şi creşterea numărului de angajaţi) şi preţul primit efectiv.

Suma a fost recuperată în luna iunie 2008 de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici