Cererea vizează contravențiile privind nerespectarea obligațiilor de poziționare a vehiculelor și utilizarea codului UIT de către șoferi și operatorii de transport.
Potrivit unui comunicat transmis de UNTRR, deși Ministerul Finanțelor și ANAF au anunțat finalizarea aplicației e-Transport în iulie 2024, perioada de testare tehnică desfășurată între 15 iulie și 31 august 2024 s-a dovedit insuficientă. Din acest motiv, termenul de aplicare a amenzilor a fost deja prorogat în etape până la 31 martie 2025.
Transportatorii semnalează multiple probleme tehnice care fac imposibilă conformarea cu cerințele legale. Majoritatea operatorilor medii și mari au investit în sisteme GPS și softuri de conectare, însă acestea nu funcționează corespunzător.
Printre deficiențele majore raportate se numără: integrarea GPS prin API nu funcționează adecvat, generând erori și blocaje, aplicația mobilă prezintă probleme la asocierea codurilor UIT cu numerele de înmatriculare, aplicația se închide automat dacă șoferul rămâne fără semnal pentru 60 de minute, ghidul Aplicației Mobile lipsește de pe site-ul oficial, lipsesc instrucțiunile pentru scenarii uzuale de transport, cum ar fi situațiile în care marfa nu este descărcată imediat sau aplicația și legislația nu sunt disponibile în limba engleză, ceea ce creează dificultăți pentru șoferii străini.
Ca alternativă pentru transporturile internaționale, UNTRR propune recunoașterea tahografului inteligent G2V2 (introdus din august 2023) și a tahografului G2V1 (în vigoare din iunie 2019). Aceste dispozitive oferă funcționalități extinse, inclusiv înregistrarea automată a trecerii frontierelor și a activităților de încărcare/descărcare.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România reprezintă interesele a peste 16.000 de firme de transport înscrise de la înființarea sa în 1990.