Călătoriile cu trenul pe continent rămân cu 71% mai scumpe decât zborul cu avionul, potrivit unui studiu realizat de Greenpeace. Raportul a comparat preţurile zborurilor şi ale trenurilor pe 112 rute europene şi a constatat că, în doar 23 de cazuri, mersul cu trenul a fost mai ieftin decât zborul. Prin urmare, în ciuda faptului că zborul cu avionul produce mai multe gaze cu efect de seră decât călătoriile cu trenul, oamenii optează adesea pentru prima variantă.
Cea mai scumpă ţară pentru călătoriile cu trenul este Marea Britanie, unde călătorii plătesc, în medie, de patru ori mai mult pentru călătorii cu trenul decât pentru zboruri. De exemplu, călătoria cu trenul de la Barcelona la Londra costă aproximativ 384 de euro, în timp ce un zbor poate costa şi 12,99 euro, ceea ce face călătoritul cu avionul de peste 30 de ori mai ieftin decât cu trenul, se arată în raport.
Barcelona-Londra este a treia cea mai tranzitată rută pe distanţe scurte din Europa, iar „trecerea acestor zboruri pe calea ferată ar permite economisirea a 461.000 de tone de gaze cu efect de seră, echivalentul emisiilor anuale a 303.000 de maşini”, se arată în studiu, citat de POLITICO.
Datorită „subvenţiilor de care beneficiază companiile aeriene, acestea pot oferi preţuri nerezonabil de mici”, susţine Greenpeace. Optzeci la sută dintre rutele analizate în studiu sunt operate de companii aeriene low-cost.
De asemenea, călătoria cu trenul prin Europa este mai complicată, deoarece pasagerii trebuie să rezerve din timp bilete de la diferiţi operatori din diferite ţări.
Pentru a face călătoriile mai prietenoase cu clima şi mai accesibile, Greenpeace cere introducerea unui „bilet la nivel european valabil pentru toate mijloacele de transport public”.
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a declarat în aprilie 2022 că UE va propune noi politici şi regulamente la nivel european pentru dezvoltarea tranportului pe calea ferată, în condiţiile în care Europa îşi propune reducerea emisiilor de carbon în domeniul transporturilor cu 90% până în 2050.
Transportul feroviar este mijlocul de transport cel mai durabil. Conform datelor transmise de Agenţia Europeană de Mediu, în 2017 doar 0,5% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE au provenit din sectorul feroviar.
În 2021, miniştrii din UE au subliniat necesitatea de a dezvolta în continuare transportul feroviar atât pentru călători, cât şi pentru mărfuri în UE. Ei au subliniat, de asemenea, importanţa consolidării rezilienţei transportului feroviar în faţa unei crize, precum şi importanţa continuării investiţiilor în interoperabilitatea sistemelor naţionale şi în consolidarea conectivităţii.