Comisia Europeană a solicitat părţii române, prin cele două scrisori, să confirme că acele clauze din contractul de privatizare sau din actele constitutive vor înceta automat să fie aplicate după expirarea perioadei de patru ani pentru Electrica Dobrogea şi Electrica Banat şi, respectiv, de cinci ani pentru Distrigaz Sud şi Distrigaz Nord, să stabilească o foaie de parcurs pentru eliminarea clauzelor nelimitate în timp şi să asigure că nu va introduce prin acte normative dispoziţii echivalente.
În documentul pregătit de AVAS pentru răspunsul către Comisia Europeană, obţinut de MEDIAFAX, se arată că, din punctul de vedere al contractelor de privatizare şi al modului de interpretare şi aplicare a clauzelor, în cazul companiilor rezultate în urma unui proces de "unbundling" (separarea operatorului de distribuţie de celelalte activităţi – n.r.) nu s-au înregistrat modificări, iar actele constitutive reflectă clauzele din contracte.
"În urma acestui proces de separare, au rezultat companii cu structura de acţionariat diferită de cea a companiei din care s-au desprins şi, ca urmare, o suită de interdicţii rămân aplicabile pentru unele companii, în timp ce pentru altele aceste drepturi speciale sunt ridicate ca urmare a scăderii participaţiei vânzătorului sub 25%. Atât pentru Distrigaz Nord, cât şi pentru Distrigaz Sud perioada de exercitare a acestor drepturi speciale va fi în vigoare atât timp cât statul va deţine, direct sau indirect, cel puţin 25% din acţiuni, cu excepţia posibilităţii modificării actului constitutiv care expiră pentru Distrigaz Nord la 24 iunie 2010", se spune în document.
Sursa citată precizează că în condiţiile în care statul deţine în prezent o participaţie directă de 37%, o eventuală vânzare a 10% din acţiuni către salariaţi tot nu ar reduce pachetul deţinut direct de stat sub 25%, context în care perioada de exercitare a unor drepturi speciale rămâne în continuare fără o limită temporală specificată clar. În plus, statutul Fondului Proprietatea este încă incert, în sensul că deţinerile acestuia ar putea fi considerate ca fiind participaţii indirecte ale statului, având în vedere controlul exercitat de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
"În acest context ar trebui ca partea română fie să propună un calendar de diminuare a participaţiei sale sub 25%, fie să procedeze la negocieri cu acţionarii majoritari pentru amendarea actului constitutiv", se arată în document.
Sursele citate au arătat că se impune ca autorităţile române să ia măsuri pentru a preveni declanşarea împotriva României de către Comisia Europeană a procedurii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor.
Atenţionarea a fost transmisă Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) prin două scrisori în care Comisia califică măsurile adoptate de stat, care interzic sau fac mai puţin atractivă achiziţionarea unei participaţii majoritare la o societate cu sediul în alt stat membru sau participarea efectivă la conducerea societăţii, ca fiind susceptibile de a reprezenta restricţii atât pentru libera circulaţie a capitalurilor, cât şi pentru libertatea de stabilire, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse din AVAS.
Conform Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, achiziţionarea de pachete majoritare de acţiuni în societăţi naţionale, ca investiţie directă, de către investitori stabiliţi în alte state membre ale UE şi exercitarea deplină a drepturilor de vot aferente în cadrul societăţilor de către investitori din alte state membre reprezintă o formă de circulaţie a capitalurilor.
Distrigaz Nord şi Distrigaz Sud au trecut în proprietatea E.ON Ruhrgas, respectiv Gaz de France în vara anului 2005, tot atunci fiind încheiate şi procedurile de privatizare a Electrica Dobrogea şi Electrica Banat cu grupul Enel. În toate aceste cazuri, statul a vândut 51% din acţiuni şi a impus prin contractul de privatizare o serie de condiţii.
Astfel, timp de patru ani de la finalizarea privatizării, Enel nu poate vinde nicio acţiune de la Electrica Dobrogea sau Electrica Banat fără acordul scris al statului, atât timp cât acesta deţine o participaţie de cel puţin 25%, şi nici nu poate lua vreo hotărâre privind divizarea societăţilor, schimbarea sediului acestora în afara României ori diverse fuziuni care ar determina schimbarea controlului asupra celor două filiale.
E.ON Ruhrgas şi Gaz de France au dreptul să numească toţi administratorii la Distrigaz Nord, respectiv la Distrigaz Sud doar dacă statul deţine mai puţin de 10% din capitalul social al fiecărei societăţi. E.ON Ruhrgas s-a angajat totodată, prin contract, să nu înstrăineze pe o perioadă de cinci ani mai mult de 5% dintre activele principale ale distribuţiei de gaze.