Un grup de investitori a sesizat CE cu privire la un presupus ajutor de stat ilegal acordat Ford

Un grup de investitori români a sesizat Comisia Europeană cu privire la un presupus ajutor de stat ilegal acordat de stat companiei americane Ford, întrucât producătorul auto nu a transferat activele imobiliare ale societăţilor care urmau să fuzioneze după privatizarea Automobile Craiova.

Urmărește
15 afișări

Potrivit unei anexe la contractul de privatizare, Ford trebuia să restructureze grupul de societăţi Automobile Craiova prin separarea producţiei de automobile de celelalte activităţi conexe, operaţiune care presupunea transferul către statul român şi acţionarii minoritari ai Automobile Craiova a unor active aflate în proprietatea Ford România şi a Automobile Craiova.

În legea pentru privatizarea Automobile Craiova, din 2008, se spune că societatea trebuia să fuzioneze cu firmele Mecatim Timişoara şi uzina auto de la Craiova, fostă Daewoo Automobile România. În urma fuziunii, Ford România a preluat activitatea de producţie, în timp ce activele conexe, în mare parte imobiliare, urmau să fie transferate unei noi firme, controlată de stat şi de acţionarii minoritari ai Automobile Craiova.

"Această obligaţie a Ford de a transfera activele conexe nu a fost respectată. Acest fapt a dus atât la blocarea procesului de restructurare, asumat de Ford şi prevăzut de articolul 7 din Legea nr. 36/2008, cât şi la privarea statului român şi a foştilor acţionari minoritari ai Automobile Craiova de aceste active conexe (...) Nerespectarea de către Ford a obligaţiilor sale contractuale de restructurare şi de separare a activelor conexe, cu o valoare estimată la cel puţin 10 milioane de euro, a creat pentru Ford beneficii financiare importante, prin renunţarea de către statul român la veniturile care ar fi rezultat din valorificarea acestor active conexe", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Investitorilor pe Piaţa de Capital (AIPC).

Reprezentanţii investitorilor spun că Ford România şi Automobile Craiova au beneficiat astfel de un avantaj care "distorsionează sau ameninţă să distorsioneze concurenţa", mai ales că Ford are drept concurent principal producătorul Dacia din Mioveni.

"Prin urmare, acest avantaj poate fi considerat un ajutor de stat, care se adaugă la alte avantaje acordate deja pentru Ford de statul român", se spune în comunicat.

AIPC mai arată că Ford nu a respectat nici promisiunea făcută la privatizarea Automobile Craiova de a ajunge la o producţie de 250.000 de automobile la sfârşitul celui de-al patrulea an de investiţii.

"Astăzi, după trei ani şi jumătate, Ford este foarte departe de cele 250.000 de automobile promise şi riscă să plătească daune statului român pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale", se spune în comunicat.

Uzina Ford de la Craiova a produs în primele patru luni ale acestui an aproape 3.000 de unităţi din modelul de autoutilitară uşoară Transit Connect. Compania americană va începe să producă la Craiova modelul B-Max, un monovolum de clasă mică prezentat pe 1 martie la Salonul Auto de la Geneva. Ulterior, Ford România va construi, pe lângă B-Max, încă un model de clasă B, imediat după ce va înceta producţia utilitarei uşoare Transit Connect.

Reprezentanţii investitorilor se arată surprinşi de reacţia "aproape inexistentă" a statului român faţă de nerespectarea de către Ford a unor obligaţii contractuale.

"Deşi AVAS şi Guvernul României sunt în faţa unei vădite nerespectări a contractului de privatizare şi, finalmente, a unei încălcări a prevederilor Legii 36/2008 prin care s-au stabilit condiţiile privatizării, nici o măsură de sancţionare a Ford nu a fost luată, în detrimentul intereselor statului român, care pare că se lasă din nou spoliat de încă o privatizare mult aşteptată", se mai spune în comunicat.

Deşi Ford nu restructurat activitatea firmelor Automobile Craiova, Mecatim Timişoara şi fosta Daewoo Automobile România, compania americană a delistat în aprilie 2010 Automobile Craiova, forţându-i pe acţionarii minoritari să iasă din acţionariat.

Grupul american Ford a devenit acţionar majoritar la Automobile Craiova în septembrie 2007, când a achiziţionat 72,4% din capitalul firmei de la statul român, pentru 57 de milioane de euro.

Ford România a investit până în luna martie 350 de milioane euro în operaţiunile pe care le desfăşoară la Craiova, proiect pentru care compania americană s-a angajat prin contractul de privatizare să aloce 675 milioane euro, într-un interval de patru ani. Constructorul auto a solicitat şi obţinut în 2010 o amânare de finalizare a angajamentelor în anul 2013.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici