Un miliard de euro, economii pentru cetăţeni, în 20 de ani de activitate ai Consiliului Concurenţei

Cei 20 de ani activitate ai Autorităţii de Concurenţă se rezumă în cifre la miliard de euro economii pentru cetăţeni şi 158,7 milioane de euro, bani care au ajuns la buget. Dincolo de cifre, cea mai importantă realizare este impunerea legislaţiei concurenţei, ca principală regulă în economie.

Urmărește
223 afișări
Imaginea articolului Un miliard de euro, economii pentru cetăţeni, în 20 de ani de activitate ai Consiliului Concurenţei

Un miliard de euro, economii pentru cetăţeni, în 20 de ani de activitate ai Consiliului Concurenţei (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

“Douăzeci de ani de concurenţă în România este un obiectiv înalt. Astăzi Consiliul Concurenţei are aceleaşi atribuţii ca şi celelalte instituţii similare din lume: să protejeze consumatorii şi să stopeze marile companii să facă abuzuri. Cea mai importantă responsabilitate este să poţi să faci ca legiile să fie respectate”, a declarat, joi, Margrethe Vestager, comisar european responsabil cu politica în domeniul concurenţei în deschiderea conferinţei ce a marcat 20 de ani de activitate a Consiliului Concurenţei în România.

În cei 20 de ani de activitate, Consiliul Concurenţei a generat peste un miliard de euro economii pentru cetăţenii români, arată un studiu al Academiei de Studii Economice, care a evaluat impactul politicii de concurenţă din România asupra 10 industrii-cheie din economia naţională: servicii bancare, asigurări de răspundere civilă auto obligatorie, administrare de fonduri de pensii private, producerea şi comercializarea cimentului, telecomunicaţii mobile, farmaceutică şi servicii de sănătate, producerea şi comercializarea energiei electrice, distribuţia carburanţilor, retail şi respectiv profesii liberale, se arată în comunicatul Autorităţii de Concurenţă.

Din această sumă de un miliard de euro, peste jumătate revine sectorului telecomunicaţiilor – 575 milioane de euro, domeniu în care intervenţiile Consiliului Concurenţei prin investigaţiile derulate sau prin propunerile de ajustare a legislaţiei specifice şi buna cooperare cu autoritatea de reglementare a pieţei (ANCOM) au asigurat o piaţă concurenţială de telecomunicaţii fixe şi mobile comparativ cu alte state europene: servicii de calitate la preţuri rezonabile pentru consumatori, respective un grad mare de penetrare în rândul populaţiei.

În Sectorul comercializăriii carburanţilor, instrumentarea a două cazuri de cartel finalizate cu sancţiuni, precum şi monitorizarea permanentă a pieţei au condus la elaborarea un set de măsuri şi acţiuni pentru stimularea concurenţei în domeniu, care au generat la economii de 145 milioane de euro.

De asemenea, acţiunile Consiliului Concurenţei au avut un impact major asupra domeniului energiei electrice, al profesiilor liberale, farmaceutic etc.

Din 1997 şi până în prezent, au fost declanşate 345 investigaţii, din care 51,8% reprezintă autosesizări.

Din totalul de 345 de investigaţii, 69,2 % au avut ca obiect practici anticoncurenţiale, respectiv înţelegeri între companii şi abuz de poziţie dominantă, iar 15,36% au vizat concentrări economice (tranzacţii) care nu au fost notificate autorităţii de concurenţă.

Din 1997 până în prezent, Consiliul Concurenţei a emis 4028 decizii, din care 515 au fost decizii de sancţionare sau prin care au fost acceptate angajamente din partea companiilor.

Până la sfârşitul anului 2003, se emiteau decizii distincte pentru constatarea încălcării legii şi pentru sancţionarea companiilor. Din 2004, odată cu modificarea Legii Concurenţei, această metodologie a fot schimbată, fiind emisă o singură decizie atât pentru constatare, cât şi pentru sancţionare. Schimbarea de metodologie şi eliminarea unor obligaţii de notificare au condus la scăderea numărului de decizii emise.

Bugetul autorităţii de concurenţă, în cei 20 de ani de funcţionare este de aproximativ 158,7 milioane de euro. În 2004, Oficiul Concurenţei a fost preluat de Consiliul Concurenţei.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici