FOTO. O zi în portul Constanţa. Iată cum se desfăşoară transportul cerealelor ucrainiene prin România. Transporturile sunt vitale pentru a evita o criză alimentară globală

Publicat: 24 06. 2022, 11:41
Actualizat: 24 06. 2022, 12:53

Firma de consultanţă APK-Inform estimează că 40 de milioane de tone în plus ar putea fi gata pentru export atunci când următoarea recoltă va fi gata la sfârşitul verii.

Înainte de război, porturile ucrainene de la Marea Neagră Odessa, Pivdennyi, Mykolayiv şi Chornomorsk serveau drept terminale pentru aproximativ 5 milioane de tone de cereale pe lună, reprezentând aproximativ 80% din totalul exporturilor de cereale ale Ucrainei.

Preţurile la grâu, care erau deja cu 49% peste media lor din 2017-21 la mijlocul lunii februarie, au crescut cu încă 30% de la începutul războiului din Ucraina. Mulţi se tem că această creştere accentuată ar putea declanşa foamete, tulburări politice şi migraţie în Africa şi Orientul Mijlociu.

Aproximativ 400 de milioane de persoane din întreaga lume se bazează pe rezervele de alimente ucrainene, potrivit Annei Nagurney, de la Universitatea din Massachusetts Amherst.

O soluţie la care s-a apelat este trasporarea lor pe calea ferată sau prin Delata Dunării către România. Dar deşi ţara noastră a îmbrăţişat vocal obiectivul ambiţios de a se transforma într-un hub principal pentru exportul de produse agricole din Ucraina, experţii economici şi operatorii portuari din ţară avertizează că a fost un obiectiv mult mai uşor de stabilit decât de realizat efectiv.

Ucraina a stabilit două rute, prin Polonia şi România, pentru a exporta cereale şi a evita o criză alimentară globală, dar blocajele au încetinit livrările, a declarat ministrul adjunct de externe de la Kiev, citat de Reuters.

„Aceste rute nu sunt perfecte pentru că se creează anumite blocaje, dar facem tot posibilul să le dezvoltăm”, a declarat el pentru Reuters, în marja unui summit asiatic de securitate din Singapore.

Sistemul feroviar ucrainean funcţionează pe un ecartament diferit de cel al vecinilor europeni, cum ar fi Polonia, astfel încât cerealele trebuie să fie transferate în trenuri diferite la graniţă, unde nu există multe facilităţi de transfer sau de depozitare.

Redirecţionarea cerealelor către România implică transportul pe calea ferată către porturile de pe Dunăre şi încărcarea încărcăturilor pe barje pentru a fi transportate spre portul Constanţa, un proces complex şi costisitor.

FOTO: Un angajat al operatorului român de manipulare a cerealelor Comvex supraveghează descărcarea cerealelor ucrainene de pe o barjă în portul Constanţa

O navă pilot navighează în spatele silozurilor de la facilitatea de manipulare şi depozitare Comvex din portul Constanţa de la Marea Neagră

Navele andocate în portul Constanţa din Marea Neagră

Cereale din Ucraina sunt descărcate de pe o barjă în portul Constanţa de la Marea Neagră

Pentru mai multe fotografii VEZI GALERIA FOTO a articolului