- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Unde s-au dus cele aproape 2 miliarde euro alocate de stat în ultimii ani pentru CFR Călători?
Statul a cheltuit în ultimii cinci ani 2 miliarde de euro prin subvenţionarea CFR Călători, companie care transportă din ce în ce mai puţini pasageri şi care a operat pe pierderi cumulate de 400 de milioane de euro din 2005 până anul trecut, scrie ZF.
Unde s-au dus cele aproape 2 miliarde euro alocate de stat în ultimii ani pentru CFR Călători? (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)
"Unde s-au dus cele 2 miliarde de euro alocate de stat, dacă numărul biletelor vândute de CFR Călători a fost în continuă scădere în ultimii cinci ani, traficul din 2009 fiind cu 32% mai mic decât cel din 2005, confortul pasagerilor nu s-a îmbunătăţit, iar flota de trenuri este încă deficitară?", se întreabă Ziarul Financiar în ediţia de vineri.
Spre deosebire de ţările din Occident precum Austria sau Germania, unde companiile feroviare sunt profitabile, CFR Călători a rămas o companie susţinută de stat, care va trebui, la un moment dat, să întoarcă spirala şi să aducă şi bani la stat", a declarat Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Începe depunerea jurământului de înstituire a noului Guvern al României
-
Incendiul izbucnit în Dâmboviţa după un accident între 2 cisterne, una încărcată cu GPL, stins / Două cisterne s-au ciocnit pe DN 72, în Dâmboviţa.
-
Zelenski: Dependenţa Slovaciei de reusrsele Rusiei este o mare problemă de securitate pentru Europa
-
Kelemen Hunor: Trebuie stabilit calendarul prezidenţialelor, nu mai târziu de luna aprilie
El adaugă că transportatorul feroviar de stat poate fi considerat "o gaură neagră", în condiţiile în care statul alocă bani şi suportă pierderi, dar că acest lucru este cauzat de faptul că transportul feroviar de stat continuă să fie un transport social (prin reducerile de care beneficiază elevii, studenţii, pensionarii la biletele de tren).
Radu Berceanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a susţinut de mai multe ori că instituţia pe care o conduce nu ar trebui să mai aloce subvenţii pentru biletele elevilor, studenţilor, pensionarilor şi că această cheltuială ar trebui să revină Ministerului Educaţiei sau Finanţelor. Până acum însă, nu s-a luat nicio măsură în acest sens.
"Cea mai mare parte a banilor primiţi de CFR Călători de la stat, aproape 40% sunt folosiţi pentru a acoperi diferenţa dintre preţul perceput la biletele de tren şi costul de operare", spune Roşeanu.
Reprezentanţii transportatorului feroviar de stat nu au precizat cât din banii primiţi de la stat reprezintă bani care acoperă biletele elevilor, studenţilor sau pe cele cumpărate de pensionari.
Cu toate acestea, anul trecut, CFR Călători a vândut 62 de milioane de bilete la tren, în scădere cu 17% faţă de anul anterior şi cu aproape 32% faţă de anul 2005.
"Diminuarea circulaţiei între regiuni pe fondul scăderii generale a economiei, reducerea numărului de trenuri determinată de efectuarea de lucrări de reabilitare la infrastructura feroviară şi închiderea unor secţii de circulaţie au dus la reducerea traficului de călători", potrivit oficialilor CFR Călători.
De asemenea, reprezentanţii CFR Călători au mai precizat că şi restricţiile de viteză impuse de starea infrastructurii feroviare, ce au dus la o viteză scăzută a trenurilor, au afectat calitatea serviciului de
transport prin creşterea întârzierilor şi a duratei totale parcurse.
Mai mult, oficialii transportatorului de stat precizează că şi concesionarea secţiilor de circulaţie altor operatori feroviari a dus la scăderea numărului de pasageri transportaţi.
Printre companiile feroviare private care au intrat pe piaţă se numără RegioTrans şi Servtrans.
Cota de piaţă a CFR Călători este de 85% pe calea ferată, potrivit oficialilor companiei şi de doar 27% pe toata piaţa de călători din România.
Din cauza infrastructurii feroviare deficitare şi a existenţei a peste 1.000 de puncte periculoase, aşa cum precizează oficialii din domeniul feroviar, viteza medie pe ansamblul reţelei la trenurile de călători este de 43,9 kilometri pe oră, nivel evaluat în 2008, care este relevant şi în prezent, având în vedere că nu au avut loc lucrări semnificative de modernizare a căii ferate.
Deşi trenurile circulă cu viteză redusă şi mai înregistrează şi întârzieri, pe unele rute, preţul biletelor de tren este mai mare decât cel practicat de operatorii privaţi rutieri. Pe ruta Bacău-Bucureşti (distanţa de 300 de kilometri şi aproximativ cinci ore de deplasare), preţul unui bilet dus la tren este de 57 de lei, în timp ce la compania privată rutieră Massaro Trans preţul unui bilet este de 40 de lei. Pe ruta
Bucureşti-Tulcea, preţul biletului de tren este similar cu cel practicat de compania rutieră privată C&I, care operează curse pe această rută. Diferenţa este însă că durata călătoriei cu trenul variază între 6-7 ore, în timp ce călătoria cu autocarul durează 4-5 ore.
Şefii companiei feroviare mizează însă pe siguranţa pe care o oferă acest mijloc de transport, acesta fiind atuul CFR Călători, potrivit declaraţiilor anterioare ale lui Liviu Pescăraşu, directorul general al CFR Călători.
Dacă până anul trecut, biletele de tren se vindeau doar în gări şi în agenţiile de voiaj ale CFR Călători, de anul trecut transportatorul feroviar de stat a început să dezvolte sistemul de distribuţie al biletelor de tren, prin implementarea unui sistem de rezervări online, vânzarea de bilete în automate şi vânzarea de rezervări de bilete în agenţiile de turism.
"Politica de vânzare a CFR Călători se referă la ofertele comerciale ale companiei, cum ar fi abonamente lunare şi săptămânale pentru trenuri de rang superior şi trenuri personale, oferte turistice de sezon, biletul de călătorie dus-întors, biletul de călătorie în circuit, biletul de călătorie în grup şi altele", au spus oficialii CFR Călători.
În ceea ce priveşte distribuţia, strategia CFR urmăreşte extinderea şi diversificarea canalelor de distribuţie, au mai adăugat oficialii CFR.
Operatorul de stat a semnat contracte cu peste 120 de agenţii de turism locale, printre care Marshall Turism şi Paralela 45.
"Contractele au fost semnate recent cu CFR Călători, până acum am avut doar câteva solicitări. Este o idee bună pe care au avut-o cei de la CFR, însă prin agenţii se pot vinde doar bilete pe rute interne", a declarat Ana Maria Moanţă, directorul de marketing al agenţiei de turism Marshal Turism.
Preţul pe care îl plăteşte un pasager care îşi cumpără biletul de la agenţie de turism este similar cu cel pe care îl plăteşte pe biletul luat din gară. Agenţiile de turism primesc un comision pe biletele vândute.
"Până acum CFR Călători s-a uitat mai mult la problemele tehnice şi mai puţin la cele care ţin de satisfacţia clienţilor. Faptul că s-au introdus mai multe posibilităţi de rezervare şi de cumpărare a biletelor reprezintă însă un început bun", a declarat Roşeanu.
Din alocaţiile bugetare acordate în ultimii cinci ani de către stat s-au achiziţionat 199 de vagoane noi, s-au modernizat 561 de vagoane şi 632 de locomotive (electrice, diesel electrice şi diesel hidraulice), dar şi 31 de rame electrice, potrivit reprezentanţilor companiei CFR Călători.
"La acest moment, CFR Călători deţine un parc de vagoane de călători format din 2.928 de unităţi şi un parc de mijloace de tracţiune format din 842 de locomotive, 120 de auto motoare Desiro (cunoscute ca Săgeata Albastră), 146 de alte automotoare şi 34 de rame electrice", au spus oficialii CFR Călători.
Cu toate acestea, încă nu sunt suficiente trenuri pentru a opera la intervale orare mai mici pe anumite rute şi nu există un orar eficient de operare a acestor curse.
"Ar trebui să se redimensioneze oferta CFR-ului în vederea atragerii de pasageri, să existe mai multe trenuri din oră în oră. Cererea trebuie creată. O strategie de marketing este necesară în acest sens", apreciază Roşeanu.
Pentru mărirea flotei, CFR Călători va achiziţiona în următorii patru ani 400 de vagoane noi de tip salon InterRegio, pentru un miliard de lei (238 mil. euro).
"Nu se poate schimba peste noapte strategia CFR Călători. Este nevoie de mai multe schimbări, precum de o redimensionare a ofertei, dezvoltarea sistemului de distribuţie a biletelor, schimbarea orelor la care operează trenurile", susţine secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare.
Aproape 234.000 de pasageri au călătorit fără bilet de la începutul anului până în aprilie. În perioada ianuarie-aprilie anul acesta, organele de control ale CFR Călători au găsit aproape 233.000 de pasageri care călătoreau fără bilet de tren.
"Dacă nu ar fi fost descoperiţi aceşti călători, compania ar fi pierdut 2,1 milioane lei (500.000 de euro)", au spus oficialii CFR Călători.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO
GANDUL.RO