- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (17.01.2019, 16:35)
- Alina Botezatu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
UNTRR: Preşedinţia română a Consiliului de Transport UE să nu cedeze în faţa statelor vestice
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) i-a solicitat, joi, ministrului interimar al Ministerului Transportului, Rovana Plumb, sprijinul şi acţiunea prioritară şi responsabilă, în calitate de Preşedinte Român al Consiliului Miniştrilor de Transport al Uniunii Europene (UE).
Urmărește
184 afișări
UNTRR: Preşedinţia română a Consiliului de Transport UE să nu cedeze în faţa statelor vestice
Aceştia i-au solicitat ajutorul, pentru apărarea viitorului transportatorilor români şi estici în UE, în condiţiile unei evoluţii extreme de periculoasă a pachetului mobilitate la nivel european.
„UNTRR solicită Preşedinţiei Române a Consiliului de Transport UE să nu cedeze în faţa presiunilor statelor vestice, ci să acţioneze în coordonare cu celelalte state membre afectate pentru respingerea Pachetului Mobilitate 1, apărând interesele transportatorilor români şi est-europeni”, au susţinut reprezentanţii Uniunii, într-un comunicat de presă transmis joi.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Le-am dat-o în vot! Tu ce faci?
-
Cum explică PNL scorul dezastruos. Deputat: Guvernarea cu PSD ne-a costat, al doilea mandat al lui Iohannis ne-a îngropat
-
Iulian Anghel, editor politic ZF: Cum l-am cunoscut pe Călin Georgescu
-
Răsturnare de situaţie: Elena Lasconi îl depăşeşte pe Marcel Ciolacu. Pentru prima dată în istorie PSD ar putea să nu aibă candidat în turul 2
Publicat de Comisia Europeană (CE) în trei etape, în perioada 2017-2018, Pachetul Mobilitate 1 cuprinde trei iniţiative legislative majore de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor rutiere, respectiv Pachetul Mobilitate 1 - „Europa În Mişcare” - publicat de CE la data de 31 mai 2017, Pachetul Mobilitate 2 privind Mobilitatea Curată - publicat la 8 noiembrie 2017 şi Pachetul Mobilitate 3 pentru o Mobilitate Sigură, Curată şi Conectată publicat pe 17 mai 2018.
UNTRR susţine că propunerile legislative inacceptabile pentru transportatorii rutieri români cuprinse în Pachetul Mobilitate 1, în cadrul a trei dosare cheie, sunt: Legea specială pentru aplicarea Directivei detaşării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti; modificarea Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie şi a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piaţa de transport rutier de marfă.
Potrivit UNTRR, la data de 3 decembrie 2018, Consiliul Miniştrilor de Transport din UE a adoptat poziţia sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile extrem de restrictive ale Preşedinţiei Austriece, susţinute de Alianţa Rutieră, precum: aplicarea regulilor detaşării la transporturile rutiere internaţionale, cu exceptarea tranzitului şi a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv; restricţionarea cabotajului prin introducerea unei perioade de „răcire” (cooling-off) de 5 zile; interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabină; întoarcerea acasă a şoferilor cel puţin o dată la patru săptămâni; obligaţia dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operaţiuni de transport internaţional cu tahograf inteligent până la sfârşitul anului 2024.
„Propunerile cuprinse în pachetul mobilitate au fost realizate pe fondul protecţionismului în creştere al Statelor Membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianţei Rutiere, iar transportatorii români şi est-europeni vor fi cei mai afectaţi de măsurile propuse, care vor conduce la o creştere semnificativă a costurilor lor de operare şi la restricţionarea transporturilor rutiere internaţionale operate de aceştia în cadrul UE. Atenţionăm că măsurile Pachetului Mobilitate 1 afectează profund industria de transport rutier din România, cu consecinţe negative asupra întregii economii româneşti, în condiţiile în care, reamintim că, potrivit datelor BNR, transportul rutier de mărfuri este principalul contributor la exportul de servicii al României”, au precizat reprezentanţii UNTRR.
La începutul acestui an, UNTRR a organizat două acţiuni de protest împotriva acestui pachet, pentru a semnala autorităţilor europene îngrijorarea şi revolta transportatorilor români cu privire la prevederile acestuia.
La 11 ianuarie, UNTRR a protestat în faţa Reprezentanţei CE din Bucureşti, „împotriva ipocriziei şi lipsei de acţiune CE, care în loc să oprească interpretările abuzive ale legislaţiei UE în mai multe state membre din Vestul UE, precum legile de aplicare a salariilor minime naţionale pentru şoferii de transport internaţional sau interdicţia efectuării repausului săptămânal normal în cabină - de fapt, prin pachetul mobilitate, CE a propus preluarea acestora în cadrul legislaţiei europene”.
În plus, la 10 ianuarie, UNTRR a organizat alături de asociaţiile profesionale ale transportatorilor rutieri din Bulgaria, Lituania şi Polonia un amplu protest la Bruxelles, în faţa Parlamentului European, în timpul votului Comisia de Transport şi Turism a Parlamentului European - TRAN privind pachetul mobilitate, solicitând eurodeputaţilor respingerea fermă a acestui pachet legislativ abuziv pentru transportatorii români şi est- europeni. Protestul a fost susţinut şi de asociaţiile transportatorilor rutieri din Croaţia, Slovenia şi Ungaria.
În acest context, la data de 10 ianuarie, TRAN a respins toate amendamentele de compromis pentru două dintre dosarele cheie ale Pachetului Mobilitate 1 – cel referitor la timpii de conducere şi de odihnă şi cel referitor la detaşare.
Cu toate acestea, a fost adoptat raportul privind accesul la profesie şi la piaţa de transport rutier, cuprinzând prevederi, considerate inacceptabile de UNTRR, precum: limitarea cabotajul la 3 zile urmate de o perioada de „răcire” (cooling-off) de 60 de ore; obligativitatea ca autovehiculul să se întoarcă acasă la fiecare patru săptămâni; aplicarea Regulamentului Roma I, astfel încât contractele de muncă să reflecte locul de muncă obişnuit al şoferilor, iar sediul de înfiinţare al firmei să fie locul în care sau de la care şoferii îşi desfăşoară în mod obişnuit activitatea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 593/2008 (Roma I).
În plus, TRAN a adoptat noua Autoritate Europeană a Muncii să aibă rolul de a controla respectarea legislaţiei europene specifice transporturilor rutiere. „Pentru îndeplinirea acestui rol, trebuie înfiinţată Agenţia Europeană de Transport Rutier, care să asigure un cadru uniform de aplicare a normelor UE în toate statele membre ale UE, acţionând prompt pentru stoparea interpretărilor naţionale actuale ale legislaţiei UE în vigoare şi a controalelor abuzive din unele State Membre. Transportul rutier merită acelaşi tratament ca toate celelalte moduri de transport, pentru care există agenţii europene dedicate”, consideră reprezentanţii Uniunii citate.
UNTRR a mai atenţionat cu privire la contextul legislativ periculos, creat prin adoptarea de către Parlamentul European a raportului EMPL referitor la revizuirea regulamentelor privind coordonarea sistemelor de securitate socială (883/2004 şi 987/2009) - prin care se propune ca în cazul persoanelor care îşi derulează activitatea în două sau mai multe state membre (precum şoferii de transport internaţional), aceştia să nu mai aparţină sistemului de securitate socială din ţara de rezidenţă (România), ci ţării în care aceştia lucrează cel mai mult.
„UNTRR este deosebit de îngrijorată de aceste evoluţii, care ar putea conduce la situaţia în care şoferii profesionişti români ar aparţine sistemelor de securitate socială din alte ţări, atunci când efectuează transporturi internaţionale. Aceste măsuri restrictive vor creşte semnificativ povara transportatorilor rutieri estici care deja trebuie să plătească şoferilor de transport internaţional salariile minime ale diferitelor ţări din vest în care îşi desfăşoară activitatea, determinând migraţia masivă a acestora în Statele din Vest. Deşi, în mod ipocrit, se susţine că regulile propuse de pachetul mobilitate 1 sunt egale pentru toţi jucătorii din piaţă, impactul acestor reguli va duce la imposibilitatea de a opera transporturi rutiere internaţionale în Europa de Vest de către firme situate în Europa de Est”, au precizat reprezentanţii Uniunii.
UNTRR atenţionează că această abordare iniţiată de Alianţa Rutieră şi sprijinită de Consiliul Miniştrilor de Transport prin poziţia adoptată la începutul lunii decembrie 2018 privind pachetul mobilitate 1, excedează zona transporturilor rutiere, vizând legalizarea segregării Vest – Est în transporturile rutiere, cu impact economic major pe termen mediu şi lung, respectiv transferul companiilor şi personalului din ţările din est în ţările din vest, din cauza costurilor de operare ridicate în mod artificial de pachetul mobilitate 1:
- statele Vestice din Alianţa Rutieră îşi vor repatria companiile, pentru a plăti taxe, impozite şi contribuţii sociale pentru angajaţi în ţările lor;
- în acelaşi timp, se urmăreşte angajarea şoferilor români şi estici la firmele din vest confruntate cu o criză de forţă de muncă calificată;
- totodată, miza este şi atragerea firmelor estice competitive, care în condiţiile impuse de Pachetul Mobilitate 1 vor ajunge să opteze să se stabilească în statele din Vest, generând creşteri importante în produsul intern brut al acestora.
„În următorii cinci ani, peste 20% din firmele de transport de top din est (capital local şi subsidiare ale multinaţionalelor) vor migra în vest, cu şoferi şi cu familiile acestora, care vor fi implicate în furnizarea altor servicii pentru ţările vest-europene cu populaţie îmbătrânită. Solicităm Preşedinţiei Române a Consiliului de Transport UE să trateze cu maximă responsabilitate Pachetul Mobilitate 1 de care depinde viitorul transportatorilor români în UE şi să întreprindă toate măsurile pentru respingerea acestui pachet legislativ periculos, care restricţionează grav transporturile rutiere internaţionale şi libertăţile fundamentale de circulaţie în UE. Având în vedere votul neclar al Comitetului TRAN din 10.01.2019, prin care amendamentele pentru 2 dosare ale Pachetului Mobilitate 1 (detaşare şi timpi de conducere şi de odihnă) au fost respinse, iar numai amendamentele pentru un singur dosar au fost adoptate (acces la profesie şi la piaţa de transport rutier de marfă), rezultatul negocierilor din PE rămâne imprevizibil în ceea ce priveşte adoptarea unui poziţii generale PE referitoare la Pachetul Mobilitate 1. Raportorii TRAN responsabili cu cele trei dosare cheie ale Pachetului Mobilitate (detaşare, timpi de conducere şi de odihnă, acces la profesie şi la piaţa de transport rutier) au discuţii informale săptămâna aceasta la Strasbourg urmând să fie luată o decizie până la următoarea reuniune TRAN din 21 ianuarie 2018 la Bruxelles”, se mai menţionat reprezentanţii Uniunii.
UNTRR a solicitat implicarea activă a eurodeputaţilor români pentru respingerea Pachetului Mobilitate 1, în colaborare cu Eurodeputaţii din alte state membre UE afectate. De asemenea, UNTRR a solicitat tuturor membrilor PE să respingă Pachetul Mobilitate 1.
„În cazul în care plenul Parlamentului European va adopta o poziţie privind pachetul mobilitate 1, solicităm Preşedinţiei Române a Consiliului de Transport UE să depună toate eforturile pentru respingerea prevederilor periculoase ale dosarelor Pachetului Mobilitate în cadrul trialogului cu Parlamentul European şi Comisia Europeană. În cazul în care Parlamentul European nu va adopta o poziţie privind pachetul mobilitate 1, solicităm Preşedinţiei Române a Consiliului de Transport UE să întreprindă toate măsurile instituţionale pentru a se opune poziţiei extrem de restrictive a Consiliului de Transport UE adoptate în cadrul Preşedinţiei Austriece, prin care transporturile rutiere în UE au fost îngrădite, iar transportatorii estici sunt trimişi acasă”, au subliniat reprezentanţii Uniunii citate.
De asemenea, UNTRR a solicitat Preşedinţiei Române a Consiliului UE să oprească Pachetul Mobilitate 1 şi legalizarea segregării Est-Vest în transporturile rutiere europene, astfel:
1. Nu restricţionării cabotajului sub 7 zile (confordm legislaţiei actuale) şi nu perioadei de „răcire” (cooling off)!
„Restricţionarea cabotajului şi a accesului la piaţa europeană de transport rutier de marfă sunt împotriva politicii comune a UE privind liberalizarea şi crearea spaţiului european unic al transporturilor, precum şi în contradicţie directă cu obiectivele UE privind decarbonizarea şi eficienţa reţelei de transport”, au menţionat reprezentanţii Uniunii citate.
2. Nu aplicării detaşării la transportul rutier.
„Şoferii profesionişti sunt lucrători hiper-mobili, nu lucrători detaşaţi! Regulile şi poverile detaşării blochează transportul rutier internaţional în UE, impunând transportatorilor să calculeze şi să plătească diferite salarii naţionale pentru un şofer, pe o lună. Împărţirea transportului rutier internaţional în bilateral şi „crosstrade” cu diferite regimuri de detaşare va limita operaţiunile de transport rutier internaţional, va complica şi mai mult povara administrativă şi va distorsiona operarea în condiţii echitabile în sectorul transporturilor rutiere prin aplicarea unor regimuri de plată diferite pentru şoferii profesionişti din aceiaşi companie, care efectuează tipuri diferite de operaţiuni de transport rutier internaţional”, ai mai susţinut reprezentanţii UNTRR.
3. Nu întoarcerii acasă obligatorii a şoferilor şi a vehiculelor! Nu aplicării Regulamentului Roma I!
„Şoferii profesionişti au dreptul la libera circulaţie în UE. Alegerea modului în care şoferii îşi petrec timpul privat este garantată prin Drepturile Omului, şoferii nu sunt cetăţeni de mâna a doua! Vehiculele sunt mijloacele de producţie ale transportatorilor pentru serviciile de transport şi transportatorii au dreptul la libera circulaţie a serviciilor lor în UE! Întoarcerea acasă obligatorie a vehiculelor va conduce la o creştere dramatică a curselor în gol şi a emisiilor de CO2, în timp ce creşterea costurilor va fi mult mai mare pentru transportatorii din ţările periferice, distorsionând astfel
condiţiile de concurenţă egală pe piaţa transporturilor rutiere din UE”, au mai susţinut reprezentanţii Uniunii citate.
4. Nu interzicerii perioadei de repaus săptămânal normal a şoferilor profesionişti în cabina camionului, în condiţiile lipsei acute de spaţii de parcare sigure şi securizate la nivel european.
„Plată egală pentru muncă egală în acelaşi loc - acest principiu trebuie să se aplice şi companiilor din Centrul şi Estul UE, nu numai angajaţilor, în caz contrar Pachetul Mobilitate va distorsiona grav competiţia pe piaţa de transport europeană, legalizând discriminarea transportatorilor români şi est-europeni. Reamintim faptul că în prezent, pentru aceleaşi servicii de transport rutier internaţional operate în Vestul UE, firmele de transport sunt plătite diferit, fiind bine cunoscut faptul că tarifele primite de transportatorii estici sunt sub 1 Euro/km, cu mult mai mici decât cele primite de transportatorii vestici (1,5 euro/km). Considerăm necesară o analiză a Comisiei Europene - DG Competiţie cu privire la diferenţele semnificative, de până la 30-50%, între tarifele plătite firmelor din Est şi celor din Vest pentru aceleaşi servicii pe aceleaşi trasee din Vestul UE, într-o industrie cu marja medie de sub 5%. Pachetul mobilitate trebuie să asigure condiţii egale de competiţie pe piaţa europeană de transport rutier. Aşa cum în domeniul bancar se utilizează dobânda de referinţă EURIBOR + marja băncii, similar ar trebui utilizat în transportul rutier european Costul de referinţă UE (similar www.cnr.fr) + marja fiecărei firme de transport rutier, alături de liberalizarea pieţei”, au detaliat reprezentanţii UNTRR.
Mandatul României la Preşedinţia Consiliului de Transport UE, în acest moment crucial pentru transportatorii români, impune o maximă responsabilitate pentru autorităţile române, care se află în centrul procesului decizional european privind soarta propunerilor pachetului mobilitate, sub presiunea statelor vestice membre ale Alianţei Rutiere care urmăresc adoptarea acestuia, precum şi în contextul finalizării mandatelor actualei Comisii Europene si Parlamentului European, au mai susţinut reprezentanţii Uniunii citate.
„Solicităm Preşedinţiei Române a Consiliului de Transport UE să nu cedeze acestor presiuni, ci să acţioneze în coordonare cu celelalte State Membre afectate pentru rpingerea Pachetului Mobilitate 1 sau amânarea dezbaterilor pentru următorul mandat legislativ al PE şi CE, apărând interesele transportatorilor români şi est-europeni. Mai bine niciun compromis decât un compromis dezastruos pentru transportatorii români!”, au reiterat membrii UNTRR.
Citește pe alephnews.ro: Cine este Călin Georgescu? Portretul făcut de Reuters pentru candidatul la alegerile din România: „Un critic NATO. Poziție pro-rusă”
Citește pe www.zf.ro: Cine este Cristela Georgescu, soţia lui Călin Georgescu, cel care a provocat un tsunami fără precedent în lumea electorală. Ea este fost bancher la Citibank, o bancă globală, iar acum oferă cursuri de nutriţie
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Cine este Cristela Georgescu, soţia lui Călin Georgescu, cel care a provocat un tsunami fără precedent în lumea electorală. Ea este fost bancher la Citibank, o bancă globală, iar acum oferă cursuri de nutriţie
Cine este antreprenoarea care a revoluţionat industria textilă cu afacerea sa? Ea a renunţat la jobul pe care il avea, pentru a se implica într-un proiect pe care îl creştea de mai multă vreme
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Ce legătură are Vladimir Putin cu Cătălin Georgescu? Presa din Rusia EXULTĂ după victoria năucitoare
CANCAN.RO
De nerecunoscut! Cum a ajuns să arate Maria Sharapova, la 5 ani de la retragerea din tenis GALERIE FOTO
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe
ŞTIRILE ZILEI
-
astăzi, 10:51
-
astăzi, 10:43
Ruşii au atacat infrastructura energetică din regiunea Nikolaev din Ucraina