Vânzări de 50 miliarde de lei în 2019, pentru cei mai mari zece dealeri auto

Publicat: 08 08. 2020, 20:39
Actualizat: 08 08. 2020, 20:41

Producţia de maşini a încetinit ritmul încă de anul trecut, atât Dacia, cât şi Ford înregistrând o scădere uşoară a cifrei de afaceri în 2019, în timp ce din­tre jucătorii activi în zona de vânzări, doar dealerul Ţiriac Auto a cunos­cut o con­tracţie a busi­nessului, potrivit calcu­lelor făcute de ZF pe baza datelor Minis­terului de Finanţe.

Cifra de afaceri a Automobile Dacia a înregistrat o uşoară scă­dere în 2019 (-0,23%) comparativ cu 2018, ca urmare a unei scăderi a vol­umelor de componente vâ­ndute pentru fabricarea de vehicule, necom­pensată în totalitate de creşterea volu­melor de autovehicule come­rcializate, se arată în raportul Automobile Dacia pe 2019, explicând astfel de ce businessul companiei a scăzut uşor, în ciuda creşterii producţiei la 350.000 de unităţi, cât este şi capacitatea maximă a uzinei în acest moment.

Cifra de afaceri realizată de S.C. Automobile S.A în anul 2019 este de 24.671 milioane lei, cu 0,23% mai puţin decât cea realizată în anul 2018. 

Ford România, al doilea cons­tructor auto de pe piaţa locală, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 2,2 mld. euro, valoare similară cu cea realizată în 2018, când businessul a fost de 2,27 mld. euro, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. Profitul net al companiei a scăzut în 2019 cu 11% la 33,6 mil. euro, însă numărul mediu al angajaţilor a fost de 5.289 – număr mediu, în contextul în care uzina Ford a încheiat anul cu peste 6.000 de salariaţi în urma celui mai amplu proces de recrutare datorat intrării în producţie a noului SUV Puma, alături de EcoSport.

Cea mai mare creştere din top 10 a fost înregistrată de Toyota, în condiţiile în care cererea pentru maşini hibride a cres­cut în 2019. Busi­nessul impor­ta­torului mărcilor Toyota şi Lexus a crescut în 2019 cu 27% la 1,6 mi­liar­de de lei.

Al doilea cel mai mare salt a fost înregistrat de Trust Motors, ultimul busi­ness antre­pre­norial din importuri pe pia­ţa locală. Com­pania fon­dată de Gheorghe Do­lofan a rulat anul trecut peste 600 mil. lei cifră de afaceri, în creştere cu 20% faţă de 2018. Mai mult, Trust Motors va pre­lua, după ce pri­meşte OK-ul de la Consiliul Con­cu­ren­ţei, şi marca Opel, pe lângă Peu­geot, Citroen şi DS. Astfel, com­pania va fi primul impor­tator privat de pe piaţa lo­ca­lă care nu nu­mai că nu a cedat bran­dul către o re­pre­­zen­tanţă locală a pro­duc­ă­to­ru­lui, ci a preluat două mărci de la re­pre­zen­tanţe – Citroen de la Citroen Ro­mânia la 1 ianuarie 2013 şi acum Opel, de la Opel Sou­theast Eu­rope.

Cea mai mare scădere şi singura din comerţul auto din top zece a fost punc­tată de Ţiriac Auto. Businessul celui mai mare bu­siness de retail auto de pe pia­ţa locală a scă­zut cu 5,8%, la 1,31 miliarde de lei.

Cel mai mare bu­siness din im­por­turi şi comerţ ră­mâne Renault Com­mercial Rou­manie, com­panie care vin­de atât măr­cile Renault şi Nissan, cât şi Dacia. În cazul gru­pului Renault re­ţe­a­ua reprezintă agenţi de vânzări şi nu dealeri, astfel încât RCR fac­turează ma­şina, iar în businessul dea­lerului rămâne doar comi­sionul.

Luând în calcul im­porturile, Por­sche România ră­mâ­ne cel mai mare im­portator de pe piaţa auto lo­ca­lă. Com­pania a în­re­gistrat o creştere a cifrei de afaceri de 15% în 2019 faţă de 2018, la 3,6 mld. lei.

Ritmul de creştere din 2019 s-a dublat comparativ cu anul 2018, când creşterea era de 7%.

Pe de altă parte, creşterea businessului din 2019 de 13% vine în contextul unei creşteri a vânzărilor de 7%, astfel încât plusul a venit în 2019 din componente şi servicii.

În acelaşi timp, profitul companiei a urcat cu 10%, la 36 mil. euro, cel mai ridicat din ultimul deceniu, iar numărul angajaţilor a ajuns în 2019 la 150, cifră neatinsă din 2012.

Porsche România rămâne singurul importator care a reuşit în 2007 să depăşească pragul de un miliard de euro cifră de afaceri.

Porsche România a încheiat anul 2019 cu 35.332 de autovehicule livrate, în creştere cu 7% faţă de anul precedent, potrivit datelor companiei.