Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut în 2009 cu 42,6%

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut anul trecut cu 42,6%, la 1,42 miliarde euro, faţă de 2008, când au crescut cu 11,5%, cea mai slabă performanţă înregistrând-o sectoarele IT şi de echipamente de birou, cu un declin de peste 50%, potrivit datelor GfK România.

Urmărește
24 afișări
Imaginea articolului Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut în 2009 cu 42,6%

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut în 2009 cu 42,6% (Imagine: Cristi Vatavu/Mediafax Foto)

"Piaţa totală a bunurilor monitorizate a fost de 422 milioane euro în trimestrul patru al anului trecut. Valoarea pentru întreg anul 2009 a fost de 1.422 milioane euro. Vânzările din sezonul de iarnă nu au atenuat imaginea de criză, înregistrându-se un declin de 43,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. În total, anul 2009 a fost cu 42,6% mai slab decât 2008", se arată într-un comunicat al companiei de cercetare de piaţă.

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată s-au ridicat în 2008 la 2,47 miliarde euro.

Categoria reprezentată de electrocasnicele mici a înregistrat cele mai mici scăderi, de 23,6%, la 71 milioane euro, segment susţinut în principal de vânzările din ultimul trimestru.

"Chiar dacă trimestrul patru a avut o scădere de 24,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vânzări, 20 milioane euro. Pe parcursul T4, vânzările segmentului au crescut substanţial în decembrie 2009, datorită sărbătorilor de iarnă. Chiar şi aşa, criza financiară îşi pune amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mică în comparaţie cu aceeaşi lună a anului anterior", se arată într-un studiu realizat de GfK.

Aspiratoarele au fost produsele din această categorie cele mai afectate în 2009, în special în trimestrul al doilea, în timp ce segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor a fost mai puţin influenţat negativ de criza economică.

"Scăderea de preţ cea mai mare dintre toate categoriile şi cererea crescută pe unele subsegmente au făcut ca segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor să fie mai puţin afectat de criza financiară. Acest lucru înseamnă că oamenii au fost nevoiţi să-şi prioritizeze nevoile, să cumpere aparatură de care au avut nevoie sau care îi ajută să economisească", se menţionează în analiză.

Deşi piaţa de telecomunicaţii s-a redus cu 30,1%, în trimestrul patru, în perioada sărbătorilor de Crăciun s-au cumpărat produse în valoare de 73 milioane euro, cu 20% mai multe comparativ cu vânzările din iulie-septembrie.

"O caracteristică a cărei importanţă a crescut pe piaţa de telefonie mobilă este cea de touch screen. Producătorii şi-au lărgit portofoliul cu telefoane mobile şi smartphone-uri touch screen, încurajaţi fiind de utilizarea tot mai largă a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant şi a funcţiilor de fotografiere. Aceste dispozitive inovatoare au echilibrat creşterea negativă şi au menţinut piaţa într-o scădere mai mică decât cea medie a bunurilor", sunt de părere autorii studiului.

În 2009, românii au achiziţionat electrocasnice mari în valoare de 334 milioane euro, ceea ce reprezintă o scădere de 37% faţă de 2008, preferinţele acestora îndreptându-se către produsele cu o tehnologie mai puţin avansată.

"Pe o piaţă în descreştere în ceea ce priveşte cererea consumatorilor şi fără o erodare vizibilă de preţ, provocarea pentru a ajunge la o mai bună performanţă de vânzări a fost sprijinită pe tot parcursul anului 2009 de campanii buy-back, pentru aproape toate produsele. Chiar şi evoluţiile mai satisfăcătoare pe segmentele mai puţin afectate de tendinţa negativă, cum ar fi aparatele încastrabile, nu au reuşit să salveze întregul sector de la o scădere abruptă", susţin reprezentanţii GfK.

Vânzările din perioada sărbătorilor de iarnă au reuşit să salveze trimestrul al patrulea pentru segmentul de electronice, valoarea acestora plasându-se la 93 milioane euro, cu 66% mai mult faţă de trimestrul al treilea.

Cele mai căutate produse au fost cele din gamele tv-audio, în scădere cu 30% în luna decembrie 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, şi jocuri, cu vânzări de aproape două ori mai mari faţă de noiembrie 2009 şi un nivel apropiat faţă de ultima lună din 2008.

"În mod remarcabil, consolele video au înregistrat cea mai mică scădere în cadrul sectorului de produse electronice, comparând un an de expansiune 2008 cu un an de criză 2009. (...) Pentru televizoarele plasmă şi LCD, sistemele audio şi home cinema şi media playerele portabile, comparaţia cu noiembrie 2009 arată că valoarea vânzărilor aproape s-a dublat în decembrie 2009. În special vânzările de televizoare plasmă şi LCD, principalul motor de pe piaţă, au fost susţinute de-a lungul anului prin promoţii semnificative ale retailerilor şi ale producătorilor, fiind, de asemenea, produsul cu scăderea de preţ cea mai masivă în rândul bunurilor din această categorie", se menţionează în analiză.

Cu toate acestea, în 2009 segmentul a ajuns la numai 60% din valoarea vânzărilor de bunuri electronice de larg consum realizate în 2008.

Sectorul foto a consemnat în 2009 o scădere de 45%, în principal din cauza slabelor evoluţii ale segmentului compact, în timp ce ramele foto digitale şi camerele D-SLR s-au bucurat de evoluţii pozitive pe parcursul anului, însă nu îndeajuns pentru a evita un trend puternic negativ.

"Vânzările de Crăciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale. Nivelul achiziţiilor pentru această tehnologie potrivită pentru un sezon al darurilor, a crescut cu mai mult de patru ori în decembrie 2009 comparativ cu luna precedentă a aceluiaşi an", potrivit analizei GfK, denumită Temax.

În segmentul IT, vânzările au crescut cu aproape 40% în ultimul trimestru 2009, faţă de performanţa atinsă în trimestrul anterior, dar au scăzut cu 53,5% comparativ cu acelaşi perioadă din 2008. Astfel, în perioada octombrie-decembrie segmentul a totalizat 120 milioane euro. La nivelul întregului an, vâmzările de produse IT au avut un declin de 51,6%.

"În ciuda faptului că sărbătorile de iarnă au contribuit la creşterea vânzărilor, scăderea puterii de cumpărare a oamenilor cauzată de scăderea veniturilor şi de resursele financiare reduse a provocat diminuarea vânzărilor în valoare, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut", se arată în analiza GfK.

O altă categorie puternic afectată de criza economică a fost cea a echipamentele de birou, încasările fiind cu 53,8% mai mici faţă de 2008.

În ultimul trimestru, echipamentele de birou au totalizat 13 milioane euro, cu 30% în creştere faţă de treilea trimestru al anului 2009.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici