Vânzările în industria alimentară, în stagnare sau chiar în scădere de Paşte

Vânzările din perioada Paştelui vor fi mai mari decât într-o lună obişnuită, însă ritmul de creştere va fi similar celui de anul trecut sau mai redus, ca urmare a scăderii consumului, în contextul crizei, estimează patronatele din industria alimentară, care susţin că preţurile nu vor creşte.

Urmărește
35 afișări
Imaginea articolului Vânzările în industria alimentară, în stagnare sau chiar în scădere de Paşte

Vânzările în industria alimentară, în stagnare sau chiar în scădere de Paşte (Imagine: Mediafax Foto)

Consumatorii vor fi mai atenţi la cheltuielile pe care le fac de Paşte şi vor prefera mai ales produsele din categoria de preţ mai scăzut, astfel că patronatele din domenii precum panificaţie sau carne contactate de MEDIAFAX estimează o stagnare a vânzărilor faţă de perioada similară a anului trecut sau chiar o scădere.

"Nu cred că o crească vânzările (faţă de anul trecut - n.r.), având în vedere contextul economic actual. Lumea are mai puţini bani şi se va îndrepta mai mult către produse mai ieftine, mai simple, cu mai puţine ingrediente. Consumatorii vor alege, de exemplu, cozonacul simplu cu nucă, şi nu cel cu nucă şi cacao, principalul criteriu de alegere fiind preţul. Dacă e să ne ghidăm după aceste efecte, cred că se va înregistra o diminuare a vânzărilor, dar totuşi sunt optimist şi sper ca măcar să atingem nivelul de anul trecut", a declarat agenţiei MEDIAFAX Aurel Popescu, preşedintele patronatului Rompan.

În aprilie, vânzările la produsele de panificaţie vor fi de zece ori mai mari decât într-o lună normală, aşa cum se întâmplă de obicei în perioada Paştelui, iar preţurile nu vor creşte, potrivit reprezentantului Rompan.

"Producătorii se vor adapta pieţei, iar dacă piaţa va cere producţie similară cu cea din aceeaşi perioadă a anului trecut, firmele sunt aprovizionate cu materie primă, lucrează pe stoc şi nu vor exista probleme de acomodare la nevoile şi cerinţele consumatorilor", a spus Popescu.

Vânzările de carne vor fi mai slabe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, luând în considerare trendul înregistrat de la începutul anului, reducerea consumului şi a veniturilor populaţiei, a afirmat Mihai Vişan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii (ARC).

El a adăugat că producătorii nu vor majora preţurile la carne în perioada Paştelui.

"Carnea nu se va scumpi pentru că, în primul rând, pe piaţa europeană preţul porcilor, de exemplu, chiar a scăzut cu 10% de la începutul anului. Având în vedere că la noi 70% din ceea ce se procesează este carne importată, deci depindem de livrări externe, nu vor exista majorări de preţuri de Paşte", a spus Vişan.

În acest an, un kilogram de carne de miel va putea fi cumpărat cu 17-18 lei din piaţă şi cu 20-21,5 lei din marile lanţuri de magazine, preţuri similare cu cele din aceeaşi perioadă a anului 2008, potrivit preşedintelui Patronatului Crescătorilor şi Exportatorilor Români de Ovine (PACERO), Mihai Dumitriu.

În ceea ce priveşte vânzările la carnea de miel, Dumitriu afirmă că vor scădea faţă de anul trecut, pentru că "lumea nu mai are bani".

Potrivit datelor PACERO, anul trecut de Paşte au fost sacrificaţi 3,5 milioane de miei.

"Nu pot să dau un număr al sacrificărilor pentru acest an. Totul depinde de cerere şi aceasta nu prea are un ritm crescător. Mieii vor proveni din producţia autohtonă. Avem resurse şi nu ne temem de concurenţă sau importuri. În prezent, avem 34 de abatoare unde pot fi tăiaţi mieii", a explicat Dumitriu.

Crescătorii de păsări estimează că vânzările de ouă le vor depăşi cu până la 50% pe cele dintr-o lună normală.

"Mizăm pe o creştere a vânzărilor la ouă de 40-50%, raportată la celelalte luni. Preţurile vor rămâne neschimbate. Preţul unui ou la poarta fermei ajunge acum la 0,27 lei. Producţia de ouă va fi în proporţie de peste 90% autohtonă, dar vor exista şi importuri din Polonia sau Olanda, cum au fost şi în anii anteriori. Până acum nu au fost semne că domeniul în care activăm ar fi afectat de criza economică şi sper că situaţia actuală se va menţine şi pe viitor", a declarat preşedintele Uniunii Naţionale a Crescătorilor de Păsări din România (UNCPR), Ilie Van.

Potrivit datelor UNCPR, în aprilie vor fi livrate 150-160 milioane ouă comparativ cu 110-115 milioane ouă, cât se vând într-o lună normală.

Preşedintele patronatului Romconserv, Aurel Tănase, a arătat că preţurile la legume şi fructe au scăzut în ultima perioadă, pentru că producătorii interni trebuie să facă faţă concurenţei importurilor.

"Dat fiind faptul că preţurile au scăzut pentru a concura cu importurile ieftine, eu sper că o să avem vânzări cu 20-30% mai mari faţă de perioada sărbătorilor de anul trecut şi în creştere cu 10-15% faţă de luna anterioară. Există o disponibilitate mare la fructe, în special la mere, care sunt din plin, şi la legume, pentru că au apărut castraveţii de tip cornişon produşi în solariile autohtone. Curând o să se găsească pe piaţă şi roşiile din producţie locală. De asemenea, am convingerea că românii se vor îndrepta spre produsele româneşti, fie că ele sunt în conservă, sau proaspete, produse în sere, solarii sau pe câmp", a spus Tănase.

Producătorii de vin vor avea de câştigat de Paşte de pe urma sortimentelor roşii, preferate de cumpărători, iar preţul va fi printre principalele criterii de alegere a produsului.

"Criza ar putea influenţa alegerile consumatorilor de a se îndrepta spre vinurile ieftine, iar perioada Paştelui ar putea fi speculată pozitiv de producătorii de volum care oferă un preţ bun", a spus directorul executiv al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe, care a adăugat că vinul nu se va scumpi în perioada Paştelui.

În contextul în care populaţia are mai puţini bani la dispoziţie pentru cumpărărturile de Paşte şi va cheltui cu mai mare atenţie, producătorii şi retailerii vor apela la oferte promoţionale pentru a stimula consumul şi îşi vor adapta oferta la cererea pentru produse din categoria de preţ mai redus.

Tendinţa de a achiziţiona produse mai ieftine este confirmată şi de retaileri.

"Din estimările pe care le avem, consumul se va reorienta spre produse mai ieftine şi un coş mai ponderat de cumpărături, sau strict produse de bază pentru masa de Paşte. În acest context, cererea clienţilor noştri revânzători va fi axată mai mult spre aceste produse", a declarat directorul de comunicare al Metro Cash&Carry România, Andrada Păun-Vrapciu.

Compania estimează o stagnare a vânzărilor de Paşte la nivelul de anul trecut.

Retailerul de discount Profi vede o creştere a vânzărilor faţă de 2008 pe segmentul gamei de produse de prim-preţ, ca urmare a scăderii puterii de cumpărare, şi o stagnare la nivelul produselor de marcă. Per total, compania estimează că vânzările din perioada Paştelui vor fi 20% mai mari decât în luna precedentă pentru produsele preferate în această perioadă.

La rândul său, operatorul de hipermarketuri real,- Hypermarket România se aşteaptă la o creştere a vânzărilor faţă de perioada anterioară.

"În perioada sărbătorilor pascale, fiind un vârf de sezon, vânzările cresc în general la toate categoriile", a declarat directorul de comunicare şi relaţii publice al real,-, Adriana Piţa.

În acest an, Paştele ortodox este sărbătorit pe 19 aprilie.

(Material realizat de Monica Grozav şi Mihail Tănase; economic@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici