Vremuri grele pentru industria de componente auto. Schaeffler apelează în România la şomaj tehnic după ce Leoni anunţa disponibilizări în iulie

Schaeffler România, subsi­diară locală a grupului german Schaeffler cu afaceri globale de 16,3 mld. euro şi peste 83.000 de angajaţi în 2023, are în plan imple­men­ta­rea mai multor soluţii de redu­cere a costurilor în perioada ime­diat următoare, pe măsură ce industria auto nu revine nici la patru ani de la pandemie la volumele de dinainte.

Urmărește
9030 afișări
Imaginea articolului Vremuri grele pentru industria de componente auto. Schaeffler apelează în România la şomaj tehnic după ce Leoni anunţa disponibilizări în iulie

Schaeffler România, subsi­diară locală a grupului german Schaeffler cu afaceri globale de 16,3 mld. euro şi peste 83.000 de angajaţi în 2023, are în plan imple­men­ta­rea mai multor soluţii de redu­cere a costurilor în perioada ime­diat următoare, pe măsură ce industria auto nu revine nici la patru ani de la pandemie la volumele de dinainte.

„În contextul provocărilor globale de pe piaţă care afectează diverse sec­toa­re, Schaeffler România a fost ne­vo­ită să im­ple­menteze măsuri temporare, inclusiv şomaj tehnic. Deşi aceste decizii sunt di­ficile, ele au ca scop asigurarea capacităţii competitive pe termen lung a operaţiu­nilor noastre şi protejarea unui număr cât mai mare de locuri de muncă în această perioadă. Colaborarea strân­să cu angajaţii şi părţile interesate pen­tru a gestiona cele mai bune rezultate posibile este esenţială pentru noi, în spe­cial în aceste momente“, au declarat pentru ZF reprezentanţii Schaeffler România.

Potrivit datelor din piaţă, concernul ger­man a trimis către angajaţii din ju­deţul Braşov înştiinţări cu privire la şomaj tehnic.

Cazul nu este deloc unul singular. Fabricile companiilor Yazaki România, DAR Draxlmaier Automotive şi Leoni Wiring Systems au beneficiat, spre exem­plu, de ajutoare de stat de 30 mil. euro pentru crearea de locuri de muncă, dar bilanţurile acestor companii arată că în ultimii cinci ani au făcut mii de con­ce­dieri, mai exact 6.200 de locuri de mun­că au dispărut anul trecut în total faţă de anul 2018. Mai mult, în cazul Leoni au fost anunţate chiar şi închideri de fa­brici. Leoni au rămas fără ajutorul de stat aprobat în urmă cu un an. Pe de altă parte, grupul german Leoni, care a anunţat mai multe restructurări în România, a rămas fără ajutorul de stat aprobat în urmă cu un an. Compania Leoni Wiring Systems, care primise în octombrie 2023 acordul pentru un a­utor de stat de 4,77 mil. euro, a comunicat Ministerului de Finanţe decizia de a renunţa la implementarea proiectului de investiţii în condiţiile în care grupul ger­man se află într-un proces de restructurare a operaţiunilor locale.

Mai mult, dacă Leoni era conside­rată o companie germană până acum, chinezii de la Luxshare au cumpărat săptămâna trecută 50,1% din acţiunile deţinute inte­gral de Stefan Pierer.

Electrificarea forţată a pieţei auto euro­pene alături de tăierea producţiei şi cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea pentru maşinile pe combustie, a dus la un paradox în rândul componentiştilor - în­tâi aceştia au anunţat că opresc producţia com­ponentelor destinate maşinilor conven­ţio­nale, pentru că cererea este pentru elec­tri­ce, iar după, anunţă că taie şi de la cele elec­trice, pentru că nu există cerere suficientă.

Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automo­bile din România (ACAROM), declara într-un interviu pentru ZF că în con­textul în care piaţa europeană continuă să se micşo­reze, coroborat cu toate con­se­cinţele răz­boiului din Ucraina şi pre­siunea pusă pe producători de Comisia Europeană, con­duce la intrarea pe pierdere a jucătorilor din domeniu.

Tranziţia la maşinile alimentate cu baterii s-a adăugat la provocările pentru reţeaua tentaculară de furnizori auto din Germania, deja presată de recesiu­nea economică, inflaţie şi creşterea ratelor dobânzilor.

Mai mult, Mihai Bordeanu, directorul general al Automobile Dacia, sublinia că industria auto a devenit una suprareglementată în Europa, în condiţiile în care Comisia Europeană adoptă 9-10 decizii legislative pe acest domeniu anual, număr considerat excesiv de cei din automotive.

Mai mult, în tot acest timp, producătorii chinezi susţinuţi de statul chinez au investit masiv în tehnologie, iar acum vin inclusiv în Europa cu produsele lor, care în unele cazuri sunt mai competitive

Din 2020 până în 2023, numărul furnizorilor germani de nivel 1 cu mai mult de 20 de angajaţi a scăzut de la puţin sub 700 la aproximativ 615, iar în aceeaşi perioadă s-au pierdut peste 30.000 de locuri de muncă, potrivit statisticilor oficiale.

Între timp, pariul timpuriu al Vitesco pe vehiculele electrice nu numai că a făcut din Vitesco un furnizor de automobile excepţional, ci şi o ţintă atractivă pentru rivali. Wolf urmează să părăsească compania în acest an, înainte de finalizarea unei preluări de 3,8 miliarde de euro de către un alt furnizor de automobile, Schaeffler.

„Suntem optimişti cu privire la viitor şi aşteptăm cu interes realizarea fuziunii planificate cu Vitesco Technologies, care ne va face „mai puternici împreună“, inclusiv în România“, spun reprezentanţii Schaeffler România.

Unele dintre cele mai mari companii germane din acest domeniu, precum Schaeffler şi Continental, au avertizat în ultimii ani cu privire la reducerea a peste zeci de mii de locuri de muncă, în timp ce încearcă să intensifice investiţiile în tehnologiile viitoare.

Bosch a anunţat la începutul anului pierderea a 1.200 de locuri de muncă în Germania, în timp ce ZF Friedrichshafen, care este controlată în mare parte de oraşul din sudul Germaniei al cărui nume îl poartă, a declarat că îşi revizuieşte operaţiunile şi că, în cel mai pesimist scenariu, ar putea reduce până la 12.000 de posturi în următorii şase ani.

O mare parte din presiunea asupra costurilor cu care se confruntă în prezent furnizorii provine din necesitatea de a investi în vehiculele electrice, în acelaşi timp cu menţinerea cotei pe piaţa veche a motoarelor cu combustie. În 2022, furnizorii germani au cheltuit 16 miliarde de euro pentru cercetare şi dezvoltare - o sumă record, potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă Strategy&, deţinută de PwC.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici