Ion Cristoiu: Tăierile anunţate de Coaliţia de Centru Dreapta sînt rezultatul disperării, şi nu al gîndirii

  • Ion Cristoiu: La 1 februarie 2017, graţie unei Ordonanţe de Urgenţă date de Guvernul PSD aflat sub comanda lui Liviu Dragnea (Sorin Grindeanu era un simplu intermediar) se introducea gratuitatea totală pe căile ferate pentru studenţi
  • Ion Cristoiu: În octombrie 2019 a venit la Guvernare PNL. Ministrul Transporturilor, deşi de la un partid de Dreapta, n-a ridicat o clipă chestiunea acestei cheltuieli nesăbuite. Nici în campania electorală nu s-a suflat o vorbă despre gratuitatea oferită studenţilor.
  • Ion Cristoiu: Guvernul s-a văzut obligat să taie din cheltuieli pentru a atinge ţinte de deficit de 7,1 la sută. Întrebare: Dacă UE nu ne obliga să ne încadrăm în acest deficit, s-ar mai fi pus problema renunţării la cheltuiala nesăbuită care e gratuitatea totală a călătoriilor pentru studenţi? Fireşte că nu
Urmărește
8429 afișări
Imaginea articolului Ion Cristoiu: Tăierile anunţate de Coaliţia de Centru Dreapta sînt rezultatul disperării, şi nu al gîndirii

Publicistul Ion Cristoiu afirmă că, din februarie 2017, când guvernul PSD introducea gratuitatea călătoriilor CFR pentru studenţi, niciun reprezentant al dreptei, nici înainte, nici după alegerile din decembrie, nu a eliminat această măsură sau măcar sau o conteste, o dovadă fiind, în opinia sa, că Guvernul Cîţu recurge la tăieri de cheltuieli bugetare din cauza disperării nu ca urmare a unei viziuni de eliminare a cheltuielilor fără rost.

Redăm integral editorialul publicat pe cristoiublog.ro:

„Printre tăierile anunţate de Guvernul Florin Cîţu astfel încît proiecţia Bugetul pe 2021 să se încadreze în deficitul de 7,1% se numără şi renunţarea la gratuitatea totală pentru studenţi a călătoriilor pe CFR.

Faţă de acest anunţ, se cuvine a observa următoarele:

  1. Sînt doar presupuneri sau mai degrabă baloane de încercare lansate de Guvern în spaţiul public. Deciziile vor fi luate şi în funcţie de reacţia celor vizaţi. Dacă, de exemplu, studenţii ies în stradă, guvernul nu va renunţa la gratuitate. Dacă reacţia se va limita la bombăneala Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) pe Facebook, guvernul va renunţa la gratuitate.
  2. Ca şi celelalte măsuri, cea care vizează studenţii nu e urmarea unei viziuni de ansamblu, supusă unui Proiect de ţară în care dispar cheltuielile fără rost, risipa banului public, ci a disperării de a nu depăşi cifra de 7,1% în privinţa deficitului bugetar.

Deficitul bugetar admis de UE în mod normal nu trebuie să depăşească 3%.

Date fiind dificultăţile născute de Pandemie, UE a acceptat statelor membre un deficit mai mare de 3%. Nu unul care să depăşească însă 7%. Cifra de 7,1%, asumată de Coaliţia de Centru Dreapta, a fost impusă de UE şi nu de gîndirea proprie a guvernanţilor. Aşa cum scriam în numărul anterior, Coaliţia de Centru Dreapta trebuia să treacă la reducerea cheltuielilor bugetare. Da, dar această trecere se impunea să aibă loc după ce Coaliţia elabora un Program Istoric de reformă a statului român. Acest Program istoric ar fi trebuit să aibă drept bază o viziune modernă asupra statului român. Asta ar fi însemnat reducerea drastică a agenţiilor guvernamentale, a membrilor, a instituţiilor bugetare, atît de multe încît pentru a-şi justifica existenţa impun un circuit complicat al hîrtiilor. Într-un comentariu de anul trecut, intitulat Revoluţia cheltuielilor fără rost, izvorît din deciziile unor primari nou aleşi de a reduce drastic cheltuielile cu aparatul birocratic, arătam că risipa banului public nu se face doar prin afacerile cu cîntec ale statului, ci şi prin risipa pur şi simplu. Risipa din prostie. Risipa din lene. Risipa din prost management.

Un Program de austeritate bazat pe o viziune modernă asupra statului ar fi presupus reducerea deficitului bugetar nu pînă la 7%, ci poate pînă la 5%. Asta deoarece Revoluţia cheltuielilor fără rost n-ar fi plecat din start de la ţinta reducerii deficitului bugetar. Deficitul s-ar fi redus în chip logic prin reducerea cheltuielilor. Care cheltuieli s-ar fi redus nu pentru ca bugetul pe 2021 să se încadreze în ţinta de 7,1%, ci pentru că ăsta ar fi rezultat în chip automat din reformarea statului.

O dovadă că reducerile anunţate de Guvern ţin de ceea ce am numi tăieri în genul urzelilor (Ionuţ Cristache le compara marţi seara la România9 cu ajustările făcute de frizer cu foarfeca pentru un păr scurt, deşi cum i-am zis eu în emisiune, frizerul nu taie la voia întîmplării, ci potrivit unui proiect de tunsoare) o constituie anunţul privind călătoriile studenţilor.

Bogdan Iacob, unul dintre cei mai buni jurnalişti investigatori în arhive, a făcut pe site-ul InPolitics.ro o istorie a deciziei ca studenţii să aibă gratuitate totală pe CFR. Potrivit articolului Despre cum studenţii furioşi vor răsturna Guvernul PNL. Ori poate nu?!..., la 1 februarie 2017, graţie unei Ordonanţe de Urgenţă date de Guvernul PSD aflat sub comanda lui Liviu Dragnea (Sorin Grindeanu era un simplu intermediar) se introducea gratuitatea totală pe căile ferate pentru studenţi.

În 1911 Jaroslav Haşek înfiinţează în Cehia Partidul Progresist Moderat în Limitele Legii. Partidul a participat la alegerile din 1911 din Cehia, aflată în Imperiul Austro-Ungar. Formaţiunea, luată în serios de Haşek, deşi era o trăsnaie de la un capăt la altul, a fost descrisă de marele satiric într-o carte tradusă în franceză la Fayard, în 2008 sub titlul Parti pour un Progrès modéré dans les Limites de la Loi. Printre altele punctul trei din Programul Partidului, explicat de Haşek într-un Drept la replică reclamat publicaţiei Tendance care apărea la Plzen, prevedea şi această măsură:

<Orice cîine poliţist să poată urca în grad după aptitudinile sale şi ca o pensie să fie vărsată prorata văduvei sale şi copiilor rămaşi orfani.>

 Ordonanţa de urgenţă nr. 2 din 6 ianuarie 2017 prevedea la articolul 4 că:

<În tot cursul anului calendaristic studenţi înmatriculaţi la forma de învăţămînt cu frecvenţă în instituţiile de învăţămînt superior acreditate beneficiază de gratuitate de transport feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.>

Prea mari deosebiri din punct de vedere social-economic între această decizie şi măsura Partidului lui Haşek cu privire la pensia cuvenită văduvelor şi copiilor urmaşi ai cîinilor poliţişti nu sînt. Din punct de vedere economic măsura omora CFR-ul. Folosindu-se de gratuitate, studenţii, care nu erau puţini, ocupau vagoanele pînă acum plătite de călători. Din punct de vedere social, aberaţia era şi mai mare. Studenţii beneficiau de gratuitate de a valma. Nu doar studenţii săraci sau studenţii merituoşi sau cei de la facultăţile de stat, ci toţi studenţii, indiferent de cît de pricopsiţi erau părinţii. Ca să nu mai spunem că gratuitatea nu viza doar călătoriile dus-întors de acasă la facultate (deşi nici asta nu era corect, studenţii puteau munci în afara orelor de învăţămînt pentru a cîştiga bani), ci toate călătoriile chiar şi dacă un doritor le făcea zilnic.

 În comentariul de pe cristoiublog.ro din 6 aprilie 2017 scriam sub titlul Despre cum aruncă boierii cei mari din PSD bani Poporului strîns sub ferestre ca să-i vadă cum petrec:

<Cu o majoritate precum cea deţinută de PSD în Parlament, în trei luni muţi România la Polul Nord, dacă-ţi propui.

Cu o astfel de majoritate PSD n-a făcut nimic altceva decît să cheltuiască nesăbuit, nebuneşte. Creşteri de salarii şi pensii, scutiri de taxe şi impozite, facilităţi aiuritoare, fără nici o justificare socială, cum ar fi gratuitatea transportului pe calea ferată pentru toţi studenţii, inclusiv pentru cei ai căror părinţi au atîţia bani c-ar putea cumpăra toate căile ferate cu ministrul Transporturilor cu tot.>

Era indiscutabil o măsură luată de PSD cu vădita intenţie de a a-i mitui pe studenţi. Ar fi fost de aşteptat ca studenţii prin organizaţiile lor să protesteze împotriva acestei mituiri sau cel puţin să refuze mita. PNL se considera şi se consideră un partid de Dreapta, opus populismului. A protestat PNL la vremea respectivă? Nici vorbă. Ba mai mult, cînd ministrul Răzvan Cuc, tot mai îngrijorat de ocuparea trenurilor de către studenţii care începuseră să dea huţa pe CFR, a propus limitarea numărului de călătorii gratuite, deputatul PNL Vasile Varga a reacţionat de îndată:

<Dacă vă încurcă studenţii, daţi-vă demisia, domnule ministru Cuc! Lăsaţi în pace studenţii, domnule Cuc, şi faceţi investiţiile necesare! Sau, dacă nu, plecaţi acasă! Incapabil să-şi asume managementul defectuos al CFR Călători, Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, iese din nou la rampă cu declaraţii halucinante şi lipsite de realism. Aflat mai tot timpul în căutare de vinovaţi, nu de soluţii, ministrul Cuc i-a luat în vizor de această dată pe studenţi, din cauza cărora ar fi aglomerate trenurile>

Din februarie 2017, de cînd a intrat în vigoare decizia, măsura aberantă a Guvernului PSD a rămas valabilă. În nici un moment vreun partid al actualei Coaliţii de Centru Dreapta n-a anunţat că după alegeri va pune capăt acestei mite. În octombrie 2019 a venit la Guvernare PNL. Ministrul Transporturilor, deşi de la un partid de Dreapta, n-a ridicat o clipă chestiunea acestei cheltuieli nesăbuite. Nici în campania electorală nu s-a suflat o vorbă despre gratuitatea oferită studenţilor, deşi ea contrazicea orice adevăr socio-economic şi în plus reclama bani de la Buget. Guvernul de Centru Dreapta a fost investit în 23 decembrie 2020. Aţi auzit de atunci vreun lider PNL sau USRPLUS punînd problema renunţării la cheltuielile fără rost de genul celei cu gratuitatea absolută? Cînd a fost ea pusă? În aceste zile, cînd Guvernul s-a văzut obligat să taie din cheltuieli pentru a atinge ţinte de deficit de 7,1 la sută. Întrebare:

Dacă UE nu ne obliga să ne încadrăm în acest deficit s-ar mai fi pus problema renunţării la cheltuiala nesăbuită care e gratuitatea totală a călătoriilor pentru studenţi?

Fireşte că nu. De unde se vede că tăierile nu sînt rezultatul unei viziuni de Centru Dreapta asupra României, ci efectul disperării Guvernului că România nu poate trece de un deficit de 7,1 la sută”.

 

NOTĂ: Acest editorial este preluat integral de pe cristoiublog.ro

 

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici