AFP: Politica românească, influenţată de interesele imobiliare

Febra imobiliară a atins apogeul în România, unde cea mai mică parcelă de teren este pusă în vânzare la preţuri enorme, în timp ce speculaţiile funciare şi interesele politice merg adeseori împreună.

Urmărește
16 afișări
Imaginea articolului AFP: Politica românească, influenţată de interesele imobiliare

AFP: Politica românească, influenţată de interesele imobiliare (Imagine: Mediafax Foto)

În Bucureşti, metrul pătrat de teren costă 300 de euro în zonele periferice sărace şi până la 5.000 de euro în zona rezidenţială Primăverii, fostul cartier al nomenclaturii comuniste.

Dar, în timp ce terenurile din capitală sunt foarte rare, constructorii vizează din ce în ce mai mult comunele limitrofe.

"În zona metropolitană există multe terenuri disponibile şi, deşi preţurile au crescut, acestea sunt în continuare accesibile", a declarat pentru AFP preşedintele Asociaţiei române a agenţiilor imobiliare (ARAI), Ruxandra Cleciu.

"Bucureştenii se confruntă cu dificultăţi în momentul de faţă în a se stabili în afara capitalei din cauza infrastructurilor insuficiente, dar pentru constructori singura opţiune este ieşirea din Bucureşti dacă vor să dezvolte proiecte rezidenţiale", a adăugat ea.

Această zonă este vizată, de asemenea, de speculanţii imobiliari, care văd în ea ocazia de a se îmbogăţi negociind cu statul indemnizaţiile de expropriere pentru o cauză de utilitate publică.

Astfel, anunţul construirii unei noi centuri a Bucureştiului şi a unei autostrăzi care va lega capitala de Braşov a generat o explozie a preţurilor în această zonă.

Situată la nord de Bucureşti, pe traseul viitoarei autostrăzi, "Moara Vlăsiei a fost teatrul unei veritabile bătălii pentru cumpărarea de terenuri, preţul ridicându-se de la trei euro la 100 de euro metrul pătrat", a declarat Cleciu.

"Chiar dacă există un risc, deoarece traseul se poate schimba, cei care cumpără suprafeţe mari au întotdeauna de câştigat", apreciază ea.

Pe de altă parte, potrivit analiştilor, afacerile imobiliare şi cele politice sunt din ce în ce mai legate unele de celelalte, până în punctul în care "interesele imobiliare au constituit miza campaniei pentru alegerile municipale", al căror prim tur a avut loc duminică, subliniază sociologul Cristian Pârvulescu.

"Există riscul ca primarii aleşi la acest scrutin să fie marionetele acestor grupuri", apreciază el.

Satul Ştefăneşti, situat la 30 de kilometri nord-est de Bucureşti, pare să ilustreze această tendinţă în timp ce, potrivit zvonurilor, cei doi principali candidaţi la primărie nu au ezitat să cumpere voturile pentru a-şi asigura victoria, provocând busculade fără precedent între susţinătorii lor în ziua votului.

Miza este un teren de 300 de hectare, evaluat la 300 de milioane de euro, situat în apropierea viitoarei autostrăzi şi două mari ansambluri rezidenţiale, dezvoltate de compania spaniolă Fadesa şi de cea turcă Opus Projects şi estimate la un preţ total de peste două miliarde de euro.

Această febră imobiliară s-a răspândit şi în alte oraşe, cum ar fi Timişoara sau Cluj, ale căror comune limitrofe cunosc un extraordinar avânt graţie intereselor constructorilor şi investitorilor dornici de a-şi dezvolta proiectele.

Astfel, de la sosirea companiei finlandeze Nokia la Jucu, în apropiere de Cluj, preţurile terenurilor au crescut, în timp ce bătălia electorală s-a intensificat, candidaţii utilizând toate mijloacele pentru a-şi atrage electoratul.

"În ultimele săptămâni, toţi candidaţii au intrat de mai multe ori pe uşa mea pentru a-şi lăuda proiectele şi pentru a-şi critica adversarii. În 2004, acest lucru nu s-a întâmplat", povesteşte Lucian, un locuitor din Jucu.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici