- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Alegerea numelui unei furtuni, un demers uneori riscant
Oricine dispune de mijloace financiare poate da numele unei depresiuni sau unui anticiclon în Europa, dar unii "naşi", printre care şi cel al furtunii Xynthia, sunt surprinşi când numele ales de ei este atribuit unei furtuni devastatoare.
Cel puţin 50 de morţi în Europa, traversată de furtuna Xynthia (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Universitatea Liberă din Berlin (FU), care deţine acest apanaj în exclusivitate de peste jumătate de secol, propune din 2002 publicului larg să denumească fenomenele atmosferice pentru a finanţa serviciile de monitorizare ale Institutului său de Meteorologie.
"Nu ştiam că acest nume va fi dat unei furtuni atât de groaznice", a declarat Wolfgang Schutte, un pensionar german în vârstă de 58 de ani, care a propus la sfârşitul lui 2009 prenumele Xynthia în cadrul unui concurs lansat pe un site meteorologic.
ULTIMELE ȘTIRI
-
LIVE UPDATE. Alegeri prezidențiale 2024 și Referendum București. Până la ora 14:00, prezența la vot este de 27,11 %. 5 milioane de români au votat
-
Referendum local în Capitală. Prezenţa la vot în rândul bucureştenilor
-
Geoană acuză manipulare prin exit-poll-uri: De ce minţiţi românii?
-
Primele date exit-poll din ziua votului. Rezultate alegeri prezidenţiale 2024, turul 1. Când aflăm cine ajunge în turul 2
"Aş fi preferat ca acesta să fie citat eventual odată într-un bulentin meteo şi uitat imediat", a declarat el cu regret.
Anul acesta, zonele cu presiune atmosferică scăzută vor purta nume feminine, iar cele anticiclonice nume masculine, potrivit regulii privind alternarea anuală.
La Berlin, toate zonele cu presiune atmosferică joasă sau ridicată susceptibile de a influenţa prognoza în Europa sunt numite în funcţie de apariţia pe harta Institutului de meteorologie al FU, care funcţionează 24 de ore din 24.
"Numele sunt atribuite în ordine alfabetică. Cu circa 50-60 de anticicloni şi 130 de depresiuni semnificative pe an, turul alfabetului se face de câteva ori", declară Katrin Kruger, o studentă la meteorologie care adminsitrează acest program de denumire.
În 1954, Universitatea a fost prima care a dat numele fenomenelor atmosferice din Atlanticul de vest, pentru a facilita urmărirea acestora pe harta meteorologică.
Ea a obţinut pentru aceasta o acreditare din partea Organizaţiei Mondiale pentru Meteorologie (OMM) şi propune vânzarea acestor nume: 199 de euro pentru o depresiune şi 299 de euro pentru un anticiclon, mai rar. Atribuirea numelor aduce 35.000 de euro pe an.
"Pentru Xynthia nu am plătit nimic, în cazul meu a fost vorba de o tragere la sorţi", a precizat Schutte, adăugând că nu îşi va mai asuma riscul de a propune un nume pentru o depresiune atmosferică.
După fiecare furtună violentă, Institutul de meteorologie al capitalei germane primeşte un aflux de cereri de numire, a precizat Kruger. Sunt în special germani sau germanofoni care participă la acest program", dar în total, peste 1.000 de persoane din 13 state europene, dar şi din Japonia şi Statele Unite, au contribuit la denumiri.
Numele autorilor sunt accesibile pe site-ul oficial al institutului, potrivit căruia, un anume Klaus Schumann a plătit pentru a denumi furtuna care a afectat sud-vestul Franţei în ianurie 2009.
În schimb, furtunile tropicale sunt clasificate în funcţie de bazine (Atlantic, Pacific, Indian...). Uraganele şi taifunurile sunt numite de meteorologii americani în funcţie de forţă, precum Katrina, care a devastat statul Louisiana în 2005.
Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO
GANDUL.RO