ANALIZĂ: Avionul căutat zbura în direcţia opusă celei declarate, la o oră după semnalarea dispariţiei

Noile date despre ultima poziţie observată a avionului de pasageri căutat în Malaysia alimentează speculaţiile privind situaţia aeronavei, care zbura în direcţia opusă faţă de cea declarată la o oră după semnalarea dispariţiei, experţii explicând că avioanele nu pot fi urmărite permanent pe radare.

Urmărește
6276 afișări
Imaginea articolului ANALIZĂ: Avionul căutat zbura în direcţia opusă celei declarate, la o oră după semnalarea dispariţiei

ANALIZĂ: Avionul căutat zbura în direcţia opusă celei declarate, la o oră după semnalarea dispariţiei

Controlorii de trafic aerian ai autorităţilor civile folosesc două tipuri de radare pentru urmărirea parcursului avioanelor. Primul tip de radar determină poziţia prin unde electromagnetice trimise spre avion şi reflectate înapoi de acesta. Al doilea tip de radar solicită informaţii electronice de la fiecare avion prin intermediul unui aparat instalat la bordul acestuia - transponder.

Radarele utilizate de autorităţile aeronautice civile sunt instalate la sol şi au o rază de acţiune de cel mult 320 de kilometri, explică Sid McGuirk, profesor la Universitatea Aeronautică din Florida, citat de presa americană. Astfel, avioanele comerciale dispar uneori de pe radare scurte perioade de timp când traversează oceanul, adaugă specialistul.

Avioanele comerciale pot dispărea scurt timp de pe radare şi dacă zboară la altitudini mici, semnalul electromagnetic fiind obstrucţionat de zone muntoase sau de curbura Pământului. Din aceste cauze, avioanele sunt greu de urmărit permanent pe radare, mai ales dacă transponderele sunt oprite intenţionat de la bord, explică expertul.

"Primul lucru pe care l-au făcut teroriştii care au deturnat avioanele pe 11 septembrie 2001 a fost oprirea transponderelor", a amintit McGuirk. Cineva care ar fi vrut să deturneze avionul companiei Malaysia Airlines ar fi putut, teoretic, să oprească transponderul şi să coboare la o altitudine de circa 1.500 de metri, adaugă el, subliniind că acesta este un scenariu greu de aplicat, dar care nu poate fi exclus.

Sistemele de localizare a avioanelor comerciale sunt modernizate permament, dar experţii lucrează la un sistem revoluţionar. Autoritatea Federală a Aviaţiei din SUA (FAA) lucrează la un sistem numit NextGen, care ar permite localizarea avioanelor şi prin satelit, nu doar prin radare terestre.

CIA a comunicat marţi că nu este exclusă ipoteza unui complot terorist în cazul avionului dispărut de patru zile.

Experţi citaţi de CNN au explicat că, teoretic, avionul avea o autonomie de zbor care îi permitea să ajungă cel mai departe pe coastele de est ale Africii, deşi ar fi foarte greu, practic, ca un avion atât de mare să rămână neobservat de radare militare.

Avionul de pasageri al companiei Malaysian Airlines a mai zburat cel puţin o oră după ce dispăruse de pe radarele civile, ultima dată fiind observat pe un radar militar, confirmă generalul Tan Sri Rodzali David, comandantul Forţelor Aeriene malaysiene. Ultima dată, radarele militare au detectat avionul în apropierea Insulei Pulau Perak, în partea de nord a Strâmtorii Malacca. Iniţial, autorităţile anunţaseră că Zborul MH370 dispăruse la circa o oră după ce decolase din Kuala Lumpur spre Beijing. Însă, conform unor surse militare, după pierderea contactelor de către radarele civile, armata malaysiană detectase avionul de pasageri la sute de kilometri de traiectoria declarată. "Avionul a schimbat direcţia spre zona Kota Bharu şi a zburat la altitudine joasă. Ajunsese în zona Strâmtorii Malacca", a declarat un ofiţer militar.

Practic, avionul a fost localizat la vest de Kuala Lumpur, deşi trebuia să zboare spre nord.

Informaţia prezentată astăzi ajută la excluderea ipotezei unei defecţiuni esenţiale la altitudinea de croazieră, dat fiind că aeronava a fost localizată ultima dată la joasă altitudine.

Este posibil ca radarele civile să nu mai fi localizat avionul pentru că sistemul propriu de localizare probabil a fost deconectat. În acest fel s-ar explica dispariţia avionului de pe radarele civile şi observarea acestuia pe un radar militar.

Avionul de tip Boeing 777, aparţinând companiei Malaysia Airlines, decolase de la Kuala Lumpur (Malaysia) şi avea ca destinaţie Beijing (China). Aeronava, care transporta 239 de oameni, a dispărut sâmbătă.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici