Acest obiectiv este cu atât mai important cu cât rata accidentelor de avion din lume are tendinţa de a rămâne stabilă, în pofida unei scăderi record în 2010, a anunţat directoarea comisiei pentru navigaţie aeriană OACI, Nancy Graham, în cadrul redeschiderii la Montreal a unui simpozion mondial privind siguranţa pistelor.
Or, în decurs de zece ani, traficul aerian va creşte în lume cu 70 la sută, a anticipat vicepreşedintele Asociaţiei pentru transport aerian internaţional (IATA), Guenther Matschnigg.
„Această tendinţă este preocupantă deparece rata accidentelor nu se schimbă şi traficul se intensifică”, a declarat Graham pentru AFP. „Dacă veţi combina aceste două elemente, veţi obţine o creştere a numărului de accidente dacă nu veţi face ceva”, a adăugat ea.
„Vrem ca această tendinţă să scadă”, a insistat ea.
Între 1995 şi 2008, au avut loc 1.429 de accidente în lume care au implicat avioane de linie, iar dintre acestea, 431 s-au produs pe piste, la decolare sau aterizare. Dintre ele, 97 la sută sunt rezultatul ieşirii de pe pistă, potrivit datelor agenţiei specializate a Naţiunilor Unite, care îşi are sediul la Montreal.
În majoritatea cazurilor, cauzele au fost erorile de pilotaj sau problemele de infrastructură, potrivit lui Matschnigg.
Totuşi, numărul ieşirilor de pe pistă s-a redus din 2009, an în care OACI şi IATA au produs „o cutie cu instrumente de reducere a riscului”, cu scopul de a interveni în sector, a declarat Matschnigg. O a doua ediţie a acestei cutii, care conţine recomandări privind cele mai bune practici, a fost prezentată marţi.
Până joi, circa 450 de specialişti din 75 de state şi organizaţii internaţionale urmează să discute şi să stabilească evoluţia celor mai bune modalităţi de a ameliora siguranţa pistelor la nivel mondial.