Ar putea fi subiect de film. Cum a fugit din Japonia fostul director al companiei Nissan, Carlos Ghosn, ascuns într-o cutie de instrument muzical şi pe baza unui plan realizat de soţia lui

Fostul director al companiei Nissan, Carlos Ghosn, a fugit din Japonia în Liban ajutat de o reţea de asociaţi după mai multe săptămâni de planificare. Asociaţii lui Ghosn au vrut să-l ducă pe fostul şef al Nissan şi Renault într-o ţară cu un sistem judiciar "mai prietenos", relatează WSJ.

Urmărește
9636 afișări
Imaginea articolului Ar putea fi subiect de film. Cum a fugit din Japonia fostul director al companiei Nissan, Carlos Ghosn, ascuns într-o cutie de instrument muzical şi pe baza unui plan realizat de soţia lui

Ar putea fi subiect de film. Cum a fugit din Japonia fostul director al companiei Nissan, Carlos Ghosn, ajutat de o reţea de asociaţi şi pe baza unui plan realizat de soţia lui (Foto: Hepta)

În weekend, o echipă cu scopul de a-l extrage pe Ghosn din Japonia a demarat planul ce a inclus şi un număr de complici din Japonia, potrivit unei surse a Wall Street Journal. Iniţial, Carlos Ghosn a fugit cu un avion privat în Turcia, de unde şi-a continuat drumul către Liban, unde a aterizat luni dimineaţă, 30 decembrie. Acolo s-a reîntâlnit cu soţia sa, Carole Ghosn, care ar fi jucat un rol important în fuga fostului director auto. Într-un răspuns pentru cotidianul american, soţia acestuia a descris întâlnirea drept "cel mai bun cadou din viaţa mea".

Carlos Ghosn a fost arestat în Japonia în 2018 după ce a fost acuzat de infracţiuni financiare în valoare de zeci de milioane de dolari şi se confruntă cu mai patru capete de acuzare - inclusiv o afirmaţie potrivit căreia a deturnat bani de la compania pe care a condus-o pentru propriul câştig.

Acum, la mai bine de un an de la arestarea sa, Ghosn a fugit în Liban pentru a fi judecat în ţara sa natală unde este privit aproape ca un erou naţional. Asociaţii care l-au ajutat pe Ghosn să fugă de o judecată în Japonia sunt de părere că procurorii din Liban, care ar urma să colaboreze cu cei din Japonia într-un viitor proces, i-ar oferi fostului director condiţii mai favorabile în aşteptarea judecării speţei sale.

Legislaţia judiciară din Liban acordă posibilitatea ca cetăţenii libanezi să fie judecaţi pentru infracţiuni comise peste hotare. Rămâne de văzut dacă autorităţile libaneze şi cele japoneze vor fi de acord cu o judecată în Liban.

Fuga lui Ghosn l-a surprins şi pe propriul său avocat din Japonia. Junichiro Hironaka a precizat pentru WSJ că l-a văzut ultima dată pe clientul său pe 25 decembrie 2019 şi că plănuia să-l reîntâlnească în ianuarie. El a mai spus că echipa sa de avocaţi încă are în posesie cele 3 paşapoarte ale sale, francez, libanez şi brazilian.

Decizia de a fugi din Japonia ar fi avut la bază percepţia acestuia că este maltratat de către sistemul judiciar din Japonia şi că acolo nu poate primi o judecată corectă din moment ce există o "prezumţie de vinovăţie".

"Nu am fugit de justiţie – am fugit de injustiţie şi persecuţie politică", a spus Carlos Ghosn, marţi, într-o declaraţie prin email pentru presa americană. Rata de condamnare în Japonia este de 99%, potrivit statisticilor citate de WSJ.

Un alt motiv ce a stat la baza fugii sale ar fi fost o temere a grupului său de prieteni că judecata sa ar fi urmat să înceapă abia în 2021.

Încă nu este clar cum a reuşit Ghosn să scape de supravegherea autorităţilor judiciare din Japonia în aşa fel încât să se îmbarce în avionul privat care l-a dus în Turcia. Potrivit presei libaneze, acesta ar fi fugit din Japonia într-o cutie de instrument muzical după ce un grup muzical i-ar fi vizitat casa din Tokyo în perioada Crăciunului.

O altă relatare din cotidianul francez Le Monde arată că soţia directorului auto, Carole Ghosn, ar fi pus la punct evadarea cu ajutorul fraţilor ei şi contactele lor din Turcia. Le Monde mai relatează că acesta ar fi decis să fugă deoarece autorităţile din Japonia ar fi obţinut noi informaţii financiare incriminatorii despre Ghosn din conturile sale offshore, printre care şi unul din Dubai.

Ziarul libanez Annahar relatează că Ghosn a intrat în Liban cu un paşaport francez. O altă informaţie cum că fostul director auto ar fi avut o întâlnire cu preşedintele libanez Michel Aoun a fost negată de administraţia acestuia.

Cotidianul britanic Guardian precizează că autorităţile vamale libaneze au fost îndemnate de anumiţi lideri politici să ignore formalităţile de securitate la sosirea lui Ghosn pe aeroportul din Beirut. Ministerul libanez de Externe a precizat într-un comunicat că fostul director auto a intrat în Liban în mod legal şi că nu are informaţii cu privire la cum a reuşit Ghosn să fugă din Japonia.

Ziarul japonez Asahi relatează că este posibil ca Ghosn să fi plecat din Japonia de pe aeroportul Kansai de lângă Osaka în data de 29 decembrie 2019. Asahi citează date de zbor de la Ministerul Transporturilor precizând că un avion Bombardier a părăsit aeroportul Kansai duminică seară şi a aterizat luni dimineaţă la Istanbul. Un avion mai mic a decolat apoi din Istanbul la doar jumătate de oră distanţă.

Carlos Ghosn este aşteptat să vorbească în următoarele zile într-o conferinţă de presă din casa sa din Liban.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici