Deraierea a fost cauzată de o piesă de oţel care lega două şine şi care s-a desprins.
Primele constatări efectuate la locul accidentului, produs vineri în gara Brétigny-sur-Orge, la sud de Paris, confirmă ipoteza unei deraieri provocate de această piesă de oţel numită eclisă, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă preşedintele SNCF, Guillaume Pepy.
Pepy a prezentat fotografiile realizate de SNCF cu această eclisă de aproximativ zece kilograme, înfiptă într-un macaz.
Analizarea ramei de către tehnicienii SNCF nu a arătat „nicio anomalie mecanică” la locomotivă sau la cele două vagoane care nu s-au răsturnat, a declarat Pepy. El a precizat că acestă ramă a fost supusă unei analize de securitate la 29 iunie 2013.
Verificarea a două trenuri care au trecut anterior pe această linie nu a arătat vreo anomalie, potrivit lui Pepy.
Urmele impactului se văd pe vagoanele accidentate şi confirmă ipoteza, avansată încă de sâmbătă, că eclisa s-a desprins de şină, din motive necunoscute, şi s-a înfipt în macaz, provocând deraierea, a adăugat Pepy.
„Cunoaştem motivele accidentului, nu cunoaştem cauzele”, a declarat Jacques Rapoport, directorul RFF, organismul care administrează reţeaua feroviară franceză, prezent la conferinţa de presă.
Pepy a declarat că operaţiunile de ridicare a vagoanelor accidentate se va încheia luni seară.
O macara telescopică de 700 de tone a ajuns din Belgia sâmbătă şi a început operaţiunile în aceeaşi zi.
Odată vagoanele accidentate ridicate, „sunt peste 600 de metri de cale ferată de reconstituit integral, adică balastul, şinele, traversele şi suspensia catenară. Prin urmare, este mult de lucru”, a declarat Pepy.
Şase persoane au murit în urma deraierii şi alte 14 se află în continuare în spital, dintre care două sunt în stare gravă, potrivit autorităţilor.