Prăbuşirea aeronavei prezidenţiale la 10 aprilie în apropiere de localitatea Smolensk nu a fost cauzată de un atac terorist, de o defecţiune tehnică sau de vreun incendiu izbucnit la bord, a stabilit Comitetul interstatal de aviaţie din Rusia.
„Avionul prezidenţial de tip TU-154 era capabil să zboare, iar sistemul de avertizare pentru apropiere de sol (TAWS) şi cel de navigaţie cu care era dotat funcţionau”, a declarat preşedintele Comitetului interstatal de aviaţie (IAC), Tatiana Anodina.
În momentul producerii accidentului, avionul avea în rezervoare 19 tone de combustibil, care ar fi fost suficient pentru a ateriza pe alte aeroporturi din Rusia decât pe cel militar Severni, din apropierea localităţii Smolensk, a adăugat Anodina.
Comitetul a examinat înregistrările efectuate de cutiile negre şi conversaţiile dintre piloţii polonezi şi operatorii ruşi ai turnului de control. Conversaţia a fost purtată în special în limba rusă, iar comandantul, care a luat legătura cu turnul de control, vorbea limba rusă bine. Tatiana Anodina a dat asigurări că aeroportul Severni a fost verificat de trei ori înainte de incidentul produs la 10 aprilie. Ultima verificare fusese realizată cu cinci zile înaintea accidentului aviatic şi a demonstrat că aeroportul era pregătit pentru a primi aeronave, inclusiv aparatul de tip Tupolev-154, în diferite condiţii meteorologice.
Edmund Klich, din cadrul comisiei poloneze de investigare a accidentelor aviatice, a afirmat că mai multe probe sunt necesare pentru a stabili dacă aeroportul Severni fusese pregătit pentru a primi aeronava poloneză Tu-154. De asemenea, s-a dezvăluit că aeronava prezidenţială a decolat din Varşovia cu o întârziere de 27 de minute.