Cu acest şantier, italienii ar fi devenit unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, conform
ZF.
Ceea ce la început a fost o ameninţare a devenit, după cum scriu revoltate ziarele italiene, o „bătălie navală“ între un guvern francez intervenţionist şi agresiv şi un guvern italian slab.
Comanda de „atac“ a fost dată de preşedintele francez Emmanuel Macron, un politician probusiness a cărui victorie în alegeri a fost salutată de Roma în speranţa că acesta îi va deveni un aliat în politicile interne ale UE.
Intervenţia, prima de amploare din sfera economică efectuată de guvernul Macron, vine după ce compania italiană Fincantieri a primit în aprilie acceptul fostului guvern francez condus de Francois Hollande pentru cumpărarea unei participaţii care-i transferă controlul şantierului naval de la Saint-Nazaire de la compania falimentară sud-coreeană STX Shipbuilding. Fincantieri promisese ca în schimb să protejeze locurile de muncă din Franţa. Compania italiană este controlată de guvernul italian, astfel că preluarea şantierului de către aceasta poate fi considerată o naţionalizare, dar una italiană.
Cu şantierul naval francez, Fincantieri ar fi devenit un Airbus al industriei navale, scriau acum câteva luni ziarele franceze. Şantierul de la Saint-Nazaire ar fi adus companiei italiene o capacitate pe care n-o are, de a construi unele dintre cele mai mari vapoare din lume, iar Europei un jucător cu suficientă forţă pentru a rivaliza cu constructorii navali germani, chinezi şi sud-coreeni.
Macron a promis că va renegocia acordul şi acum a cerut ca sub control francez să rămână cel puţin jumătate din capitalul şantierului naval. Italienii au refuzat propunerea. Reprezentanţi guvernamentali ai celor două ţări urmează să se întâlnească astăzi pentru a discuta direct problema. Acţiunea Parisului, care a profitat de un drept de preempţiune, subliniază dispoziţia lui Macron de a profita de promisiunea din campanie că va proteja locurile de muncă în vremuri în care popularitatea sa scade rapid din cauza unor reduceri de cheltuieli bugetare, după cum remarcă Politico. Intervenţia s-a dovedit populară, cu o rată de aprobare de 70%, potrivit unui sondaj al Ifop.
„Această decizie are un singur obiectiv: apărarea unui instrument al industriei franceze. Decizia se încadrează în strategia pe care vrem s-o aplicăm cu premierul şi cu preşedintele, dar reflectă şi eforturile de a ne proteja interesele“, a explicat ministrul economiei, Bruno Le Maire. Franţa n-ar avea intenţia de a păstra controlul şantierului de la Saint-Nazaire, unde se construiesc nave civile şi militare uriaşe.