La elaborarea programului participă, alături de poliţie, şi principalele companii prejudiciate, ADIF (compania naţională de transport feroviar) şi Red Electrica Espanola (compania naţională de electricitate). Reprezentanţii poliţiei se vor întâlni joi, în acest scop, cu responsabilii companiei feroviare din Catalunia, pentru a stabili modalităţile de asigurare a pazei la noua linie de cale ferată în construcţie până la Barcelona, vizată în mod deosebit de hoţii de cupru.
"(Cuprul) este rentabil şi uşor de furat", declară inspectorul de poliţie Jordi Domenech.
Cuprul se vinde, în general, la preţul de şase-şapte euro pe kilogram, iar un metru de cablu de cupru poate cântări până la cinci kilograme. Hoţii pot obţine astfel în jur de 30 de euro pentru fiecare metru de cablu.
Poliţia intenţionează să utilizeze din nou dispozitivul Sedas, menit să prevină furturile, pentru a controla liniile feroviare cele mai expuse riscurilor. Compania ADIF a sporit la rândul său numărul patrulelor private de securitate, care supraveghează din autovehicule zonele vizate de hoţi.
"În Catalunia nu s-a întâmplat acest lucru, însă la Madrid furturile de cupru au lăsat cartiere întregi fără lumină şi linii telefonice, iar circulaţia trenurilor a fost întreruptă în repetate rânduri din cauza furtului de cabluri", a dat asigurări Domenech.
Noua strategie a autorităţilor spaniole presupune, de asemenea, punerea sub acuzare, pentru asociere ilicită în vederea comiterii de infracţiuni, a tuturor membrilor grupurilor de romi surprinse la furat. Poliţia subliniază însă dificultatea acestei misiuni, deoarece romii români fac parte din clanuri familiale care acţionează în mod neregulat şi îşi schimbă constant teritoriul pe care operează.