Colonelul în retragere Anatoli Muraviov, controlorul de trafic aerian care a ghidat avionul în timpul aterizării, a declarat pentru cotidianul rus Komsomolskaia Pravda că echipajul „nu a ascultat” recomandările de a se îndrepta spre un alt aeroport.
„Conducătorul grupului de controlori de trafic a atras atenţia asupra condiţiilor meteorologice nefavorabile (aterizării), dar echipajul a continuat aterizarea fără permisiune. Iar (aceştia) au efectuat manevrele de apropiere în vederea aterizării tot fără permisiune”, a declarat Muraviov.
„Conducătorul (turnului de control) le-a cerut de trei ori să execute procedura de depăşire (a aerodromului). După ce echipajul nu a ascultat, turnul de control nu a putut face altceva decât să continue să ghideze avionul şi să se uite la el. A fost doar o singură manevră de apropiere în vederea aterizării, avionul s-a prăbuşit din prima”, a adăugat acesta.
Controlorii de trafic aerian nu au putut să dea un ordin direct pentru aterizarea pe un alt aeroport, deoarece aceştia „nu au dreptul să dea ordine piloţilor civili”, a continuat Muraviov.
„Conversaţiile cu echipajul au avut loc în rusă, iar uneori într-o engleză stricată. Acest lucru a îngreunat comunicarea”, a spus el, adăugând că prăbuşirea a fost rezultatul unei combinaţii de factori.
De asemenea, Muraviov a declarat că echipajul nu a urmat procedura standard de informare a turnului de control asupra tuturor manevrelor efectuate şi altitudinii, posibil din cauza problemelor de cunoaştere a limbii ruse.
„Condiţii meteorologice, probabil o eroare a echipajului, pierderea de altitudine şi ambiţia pilotului de a ateriza cu orice chip. Această ambiţie s-a datorat faptului că erau atât de mulţi oficiali de rang înalt la bord. Din cauza acestei idei false, potrivit căreia aterizarea pe un alt aeroport este ruşinoasă, pilotul a luat atât de mulţi oameni cu el”, a conchis Muraviov.
Controlorii ruşi de trafic au ghidat cu succes două avioane, anterior aeronavei prezidenţiale poloneze. Primul, un avion de tip Yak-40, a aterizat cu succes pe aerodromul Severni, iar cel de al doilea, un avion de tip Il-76, a fost direcţionat către Aeroportul Vnukovo din Moscova.