- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Criza canalului Suez. Ce este, unde se află şi de ce este atât de important canalul Suez pentru economia globală
- The Ever Give, o navă care transportă marfă între Asia şi Europa, a eşuat marţi în canalul care leagă Marea Roşie de Marea Mediterană. Nava este blocată la aproximativ 6 kilometri nord de gura de sud a canalului, lângă oraşul Suez, într-o zonă îngustă a canalului.
- Situaţia a dus la un blocaj complet al trasportului pe una dintre cele mai importante rute din lume.
- Autorităţile din Egipt sunt într-o cursă contra cronometru pentru a debloca calea pe care circulă aproximativ 12% din totalul mărfurilor din lume.
Criza Canalului Suez: Ce este, unde se află şi de ce este atât de important canalul Suez pentru economia globă
Autorităţie au desfăşurat mai multe remorchere în eforturile de a pune pe curs nava masivă, inclusiv o dragă de aspiraţie specializată care este capabilă să transfere 2.000 de metri cubi de material în fiecare oră.
Este încă neclar când va fi redeschisă ruta navigabilă, relatează Associated Press
ULTIMELE ȘTIRI
-
COVID a fost scăpat dintr-un laborator din China, potrivit FBI. Agenția nu a avut voie să-l informeze pe Biden
-
Ministrul Educaţiei: ne confruntăm cu un demers bizar, izolaţionist, cu elemente de pseudoreligie
-
MAI susţine că „România este una dintre cele mai sigure ţări din lume”
-
Un videoclip în care sania lui Moş Crăciun este doborâtă de o rachetă a ruşilor circulă online
Un oficial al autorităţii egiptene a numit operaţiunea „foarte sensibilă şi complicată”. Acesta a adăugat că situaţia trebuie „tratată foarte atent”. O firmă olandeză specializată în salvare a început joi să lucreze cu autorităţile egiptene.
Ce este Canalul Suez şi ce importanţa are în economia globală:
Unde este Canalul Suez?
Canalul se află în Egipt, conectând Port Said de la Marea Mediterană la Oceanul Indian prin oraşul sudic egiptean Suez de la Marea Roşie. Pasajul permite o expediere mai directă între Europa şi Asia, eliminând necesitatea de a înconjura Africa şi reduce timpul de călătorie cu zile sau săptămâni.
Timpul de tranzit de la capăt la capăt este în medie de aproximativ 13 până la 15 ore, conform descrierii canalului de pe GlobalSecurity.org.
Cine şi când a construit Canalul Suez?
Canalul, deţinut iniţial de investitori francezi, a fost conceput când Egiptul se afla sub controlul Imperiului Otoman la mijlocul secolului al XIX-lea. Construcţia a început în Port Said la începutul anului 1859, excavarea a durat 10 ani, iar proiectul a necesitat aproximativ 1,5 milioane de lucrători. Mulţi lucrători au murit de holeră şi alte boli.
Tumultul politic din Egipt împotriva puterilor coloniale din Marea Britanie şi Franţa a încetinit progresul în construirea canalului, iar costul final a fost dublu faţă de iniţialul proiectat de 50 de milioane de dolari, relatează New York Times.
Ce ţară controlează canalul Suez acum?
Britanicii care au controlat canalul şi-au retras forţele în 1956, după ani de negocieri cu Egiptul, renunţând efectiv la controlul canalului în favoarea guvernului egiptean condus atunci de preşedintele Gamal Abdel Nasser.
Cât de vital este canalul Suez pentru trasportul mondial
Aproximativ 12% din totalul comerţului mondial circulă prin canalul de 120 de mile lungime ceea ce permite navelor containere să evite o călătorie lungă în jurul vârfului sudic al Africii.
Lloyd’s List estimează că mărfurile în valoare de 9,6 miliarde de dolari trec prin canal în fiecare zi. Lloyd’s spune că aproximativ 5,1 miliarde de dolari din acest trafic se îndreaptă spre vest şi 4,5 miliarde de dolari este către est.
Peste 50 de nave traversează canalul în medie în fiecare zi.
Ce efect va avea asupra lanţului de produse
Situaţia din Suez ar putea agrava problemele unui lanţ de aprovizionare aflat deja sub presiunea pandemiei.
Când vine vorba de transportul mărfurilor din Asia în Europa, practic nu există alternative, cum ar fi transportul feroviar sau cu camionul, a spus Sharat Ganapati, profesor de economie la Universitatea Georgetown. Blocajul va întârzia o serie de piese şi materii prime pentru produsele europene, relatează Associated Press
„Faptul că cel mai important nod din reţeaua de transport este blocat va avea efecte importante asupra bunăstării în întreaga lume”, a spus Woan Foong Wong, profesor de economie la Universitatea din Oregon.
Va exista un impact direct mai mic asupra Statelor Unite, care primesc cele mai multe expedieri din Asia pe coasta de vest. Totuşi, importurile din Europa pot fi întârziate, iar blocajul va împiedica întoarcerea containerelor de transport goale în Asia, adăugând la o criză a containerelor ce perturbează deja trasportul.
Cum vor fi afectate economiile europene
Este posibil ca consumatorii să simtă un anumit impact dacă transportul este întrerupt mai mult de câteva zile.
S-ar putea să crească preţurile petrolului. Economia Germaniei ar putea avea de suferit, dacă blocajul întârzie expedierea pieselor auto către marii producători de automobile din ţară. Iar Spania, Italia şi Franţa ar putea vedea preţuri mai mari la carburant, deoarece se bazează pe transporturile de petrol prin canal, au spus specialiştii. Companiile din industria textilă ar putea avea de suferit dacă nu au stocuri de bumbac şi alte materii prime.
Efectele s-ar putea simţi în întreagul continent dacă situaţia nu va fi remediată în următoarele zile. Majoritatea trasporturilor din China şi Orientul Mijlociu depind de canal, iar importurile din aceste zone sunt mari pentru multe ţări europene. UE are cele mai multe schimburi comerciale cu China.
Situaţia petolului
Aproximativ 1,9 milioane de barili de petrol pe zi trec prin canal, potrivit Lloyd’s. Cifra reprezintă aproximativ 7% din totalul petrolului trasportat pe apă. Închiderea ar putea afecta transporturile de petrol şi gaze naturale din Orientul Mijlociu către Europa. S&P Global Platts Analytics a declarat că aproximativ 1 milion de barili de ţiţei şi 1,4 milioane de barili de benzină şi alte produse rafinate trec din Orientul Mijlociu şi Asia prin canal către Europa în medie pe zi.
„Dacă ar dura o lună, există şi alte opţiuni - putem naviga prin Africa. Desigur, asta ar adăuga costuri ”, a spus Jim Burkhard, care o divizie la IHS Markit.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO
GANDUL.RO