21st Europe, un think tank din Copenhaga, a propus un plan ambițios pentru crearea unei rețele feroviare de mare viteză în întreaga Europă, numită Starline, potrivit EuroNews.
Proiectul își propune să unifice infrastructura feroviară fragmentată a Europei, oferind conexiuni ultrarapide între 39 de destinații, inclusiv Regatul Unit, Turcia și Ucraina. Sistemul este conceput să funcționeze precum o rețea de metrou, făcând călătoriile cu trenul mai eficiente și mai competitive față de transportul aerian.
În prezent, transportul feroviar european este lent, costisitor și dezorganizat. Deși rețeaua de transport trans-europeană (TEN-T) a UE urmărește îmbunătățirea conectivității, 21st Europe susține că aceasta nu are suficientă ambiție și nu pune accent suficient pe designul orientat către pasageri.
Rețeaua Starline propusă va funcționa la viteze de 300-400 km/h, reducând semnificativ timpii de călătorie. De exemplu, traseul Helsinki-Berlin ar dura puțin peste cinci ore, iar călătoria dintre Kiev și Berlin s-ar transforma dintr-o cursă de noapte într-o conexiune rapidă și unitară.
Starline va introduce trenuri standardizate, cu un design distinct de culoare albastru închis, eliminând diviziunile tradiționale pe clase în favoarea unor spații adaptate nevoilor pasagerilor, cum ar fi zone de liniște și secțiuni prietenoase pentru familii.
Gările rețelei vor fi construite în apropierea marilor orașe și vor fi integrate în sistemele de transport urban. Aceste stații vor funcționa, de asemenea, ca centre culturale, cu restaurante, magazine și spații pentru evenimente și divertisment.
Proiectul este aliniat la obiectivele climatice ale Europei, deoarece transportul feroviar de mare viteză emite cu până la 90% mai puțin CO2 per călătorie decât zborurile pe distanțe scurte.
Deși unele țări, precum Franța și Austria, au început deja să restricționeze zborurile scurte în favoarea trenurilor, Starline oferă o soluție cu adevărat continentală. Think tank-ul consideră că acesta este cel mai bun mod prin care Europa poate atinge obiectivul de zero emisii nete până în 2050.
21st Europe propune un model de franciză finanțat public, în care operatorii feroviari naționali vor gestiona rutele sub coordonarea unei Autorități Feroviare Europene (ERA).
Proiectul ar necesita armonizarea standardelor de muncă, a reglementărilor de siguranță și a cerințelor tehnice pentru a asigura o funcționare uniformă în toate țările. Deși inițiativa este ambițioasă, think tank-ul consideră că rețeaua poate deveni operațională până în 2040, printr-un efort comun al factorilor de decizie, liderilor din industrie și al designerilor.