Fantomele trecutului din era sovietică şi comunism: Cum arată acum monumente părăsite din Rusia, Germania şi Europa de Est - GALERIE FOTO

La 23 de ani de la prăbuşirea sistemului sovietic, urmele fizice ale comunismului sunt şi ele în curs de prăbuşire. Într-o serie de 10 călătorii prin Rusia, Europa de Est, inclusiv un tur al Cernobîlului, fotografa britanică Rebecca Litchfield a trecut pe lângă focuri de armă şi prin interogări în stilul KGB pentru a face proiectul şi cartea "Soviet Ghosts".

Urmărește
7360 afișări
Imaginea articolului Fantomele trecutului din era sovietică şi comunism: Cum arată acum monumente părăsite din Rusia, Germania şi Europa de Est - GALERIE FOTO

Fantomele trecutului din era sovietică şi comunism - GALERIE FOTO (Imagine: www.rebeccalitchfield.com)

Munca de documentare pentru proiectul Soviet Ghosts fotografei a dus-o prin şcoli, spitale, fabrici şi, din întâmplare, într-o instalaţie radar top-secretă. "Multe dintre clădirile abandonate sunt destul de necunoscute publicului, sunt ascunse în spatele gardurilor şi porţilor înalte. Cred că e uşor să treci pur şi simplu de ele fără să ştii ce ascund înăuntru", spune Litchfield, potrivit Wired.

"Mulţi îşi pot imagina clădirile abandonate ca fiind deprimante, dar arătând aceste fotografii atât de pline de obiecte istorice, cred că oamenii vor simţi o parte din uluirea pe care am experimentat-o când le-am văzut în persoană", adaugă fotografa.

GALERIE FOTO

Călătoria lui Litchfield nu a fost lipsită de pericol. În timp ce trăgea cadre pentru o fotografie, altcineva trăgea focuri de armă de pe un acoperiş. "Bărbatul trăgea în gol, avea nevoie de bani sau de ţigări - nu ne ameninţa, dar i-am dat nişte ţigări şi am plecat de acolo cât de repede am putut", îşi aminteşte ea.

O altă sesiune foto a dus la arestarea Rebeccăi Litchfield de către oficiali militari care au acuzat-o de spionaj şi au ameninţat-o cu 15 ani de închisoare.

Fotografia preferată a lui Litchfield din propriul proiect este un monument comunist construit în vârful unui munte din Bulgaria care găzduia odatăsute de membri de partid la reuniuni. Acum ţiglele de pe pereţi se crapă în timp ce mobilele somptuoase se descompun treptat în ceaţa înconjurătoare.

"Mă abţin de la opinii personale despre era respectivă şi încerc să rămân relativ neutră", declară Rebecca Litchfield într-un comunicat remis şi agenţiei MEDIAFAX. "Deşi perioada a avut momente grele, oamenii care trăiesc în comunităţile de acolo au continuat cu viaţa lor şi au avut şi vremuri fericite, nu a fost o perioadă alb-negru, iar scopul cărţii a fost doar să o înregistrez aşa cum e acum. Alte locuri au fost chinuitoare, iar altele, locuri oribile în care să locuieşti şi poţi vedea acest lucru reflectat în cartea mea şi în unele texte descriptive. Dar asta e viaţa, timpul merge înainte şi lucruri de genul ăsta dispar. Unii oameni pot să creadă că ruinele din acele vremuri erau distructive, dar eu văd frumuseţea în decădere, ca o amintire care în curând se va pierde în bătaia vântului, un muzeu pe care nimeni nu apucă să îl vadă".

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici