În 1952, un pilot american a doborât patru avioane sovietice în 35 minute. Bătălia aeriană dintre SUA şi URSS a fost secretizată 50 ani de teama izbucnirii celui de-al Treilea Război Mondial

Cu 40 ani înainte ca filmul american „Top Gun” să apară în cinematografe, un as al aviaţiei americane pe nume Royce Williams a doborât patru aeronave sovietice în timpul războiului din Coreea, în singura conflict din istorie în care s-au desfăşurat ostilităţi militare între cele trei mari puteri ale lumii postbelice: Statele Unite ale Americii, Republica Populară Chineză şi Uniunea Sovietică.

Urmărește
7199 afișări
Imaginea articolului În 1952, un pilot american a doborât patru avioane sovietice în 35 minute. Bătălia aeriană dintre SUA şi URSS a fost secretizată 50 ani de teama izbucnirii celui de-al Treilea Război Mondial

CAPT Royce Williams, Facebook/ War Thunder

Lumea a fost la un pas de Al Treilea Război Mondial în 1952

Se întâmpla pe 18 noiembrie, anul 1952, când era în desfăşurare Războiul din Coreea dintre Coreea de Sud care era susţinută de SUA şi alte puteri occidentale, şi Coreea de Nord, susţinută de Uniunea Sovietică şi China.

În 1950, Iosif Stalin, dictatorul Uniunii Sovietice, era pregătit să înceapă un război cu Statele Unite şi cu ajutorul lui Mao Zedong, au creat tensiuni în Coreea de Nord prin a-i trimite pe nord-coreeni conduşi de Kim ir-Sen să anexeze Coreea de Sud şi să extindă comunismul în Asia de Sud Est.

URSS devenise a doua putere nucleară din 1949, aşadar, persista de atunci teama de izbucnirea unui război nuclear ce putea duce la autodistrugere  reciprocă asigurată între cele două blocuri antrenate în plin război rece. 

SUA şi alte state membre NATO, o alianţă abia formată, au intervenit în sprijinul Coreii de Sud. 

Sunt cunoscute publicului ostilităţile dintre armata chineză şi armata americană, fiind singura confruntare din istorie dintre cele două mari puteri.

Dar nimeni nu ştia că au existat şi ostilităţi între SUA şi URSS până în 2002. 

Chiar cu zece ani înainte de Criza Rachetelor Cubaneze, pilotul Williams ar fi putut cauza Al Treilea Război Mondial după ce avionul său a fost lovit de aeronave sovietice, pe care ulterior, le-a doborât.  A devenit o legendă despre care nimeni nu a auzit-o timp de mai bine de 50 de ani.

Fostul pilot, acum în vârstă de 97 de ani, a primit Crucea Marinei, a doua cea mai înaltă distincţie militară, în cadrul unei ceremonii organizată vineri, în California, transmite CNN

Cum a derulat singura bătălie aeriană dintre SUA şi URSS, ţinută secret vreme de 50 ani ? 

Pe 18 noiembrie 1952, Williams zbura cu avionul său F9F Panther, primul avion de luptă cu reacţie al Marinei SUA, într-o misiune în timpul războiului din Coreea.

El a decolat de pe portavionul USS Oriskany, care opera cu alte trei portavioane într-un grup operativ în Marea Japoniei, cunoscută şi sub numele de Marea de Est, la 100 de mile în largul coastei Coreei de Nord.

Williams, pe atunci în vârstă de 27 de ani, şi alţi trei piloţi de luptă au primit ordin să efectueze o patrulă aeriană de luptă în partea cea mai nordică a Peninsulei Coreene, lângă râul Yalu, care desparte Coreea de Nord de China. La nord-est se află Rusia, pe atunci parte a Uniunii Sovietice, care a sprijinit Coreea de Nord în conflict.

În timp ce cele patru avioane ale marinei americane îşi făceau patrularea, liderul grupului a suferit probleme mecanice şi, împreună cu avioanele sale, s-a îndreptat înapoi la grupul operativ din largul coastei.

Asta i-a lăsat pe Williams şi pe co-pilotul său singuri în misiune.

Apoi, spre surprinderea lor, şapte avioane de luptă sovietice MiG-15 au fost identificate îndreptându-se spre forţa operativă a SUA. 

„Pur şi simplu nu au ieşit din Rusia şi nu ne-au implicat în vreun conflict înainte”, a dezvăluit Williams într-un interviu din 2021 cu Centrul american pentru veterani.

Comandanţii precauţi din grupul operativ au ordonat celor două avioane ale Marinei SUA să se pună între MiG-uri şi navele de război americane.

În timp ce făceau acest lucru, patru dintre MiG-urile sovietice s-au întors spre Williams şi au deschis focul, şi-a amintit el.

El a spus că a tras în coada unui MiG, care s-a prăbuşit apoi din formaţia sovietică. Avionul lui William a luat-o în jos, urmărindu-l. 

În acel moment, comandanţii americani de pe transportator i-au ordonat să nu se angajeze în lupte cu sovieticii , a spus el.

„Am spus: „Sunt prins”, şi-a amintit Williams în interviu. "Nu ai de ales decât să lupţi" 

Williams a afirmat că avioanele sovietice erau mai rapide decât cele americane. 

„La acea vreme, MiG-15 era cel mai bun avion de luptă din lume, mai rapid şi capabil să urce şi să coboare mai repede decât avioanele americane”, a spus el în interviu.

Avionul său era potrivit pentru lupte aer-sol, nu pentru lupte aeriene, a spus el.

Dar acum era într-unul, cu nu doar unul, ci şase avioane sovietice, în timp ce celelalte trei MiG-uri care s-au rupt mai devreme s-au întors.

Ceea ce a urmat a fost mai mult de o jumătate de oră de luptă aeriană. între un F9F cu patru MiG-uri 15. El a tot întors avionul pentru a nu le permite MiG-urilor să-şi fixeze armele asupra lui.

„Eram pe automat, făceam ca la instruire”, a spus el.

La fel au fost sovieticii.

„Dar în unele ocazii... au făcut greşeli”, a spus Williams.

Unul a zburat spre el, dar apoi a încetat să tragă şi s-a strecurat sub el. Williams s-a gândit că pilotul său a fost ucis de focurile de armă trase de el. 

A descris cum un alt MiG a ajuns chiar în faţa lui. Williams a tras spre el şi avionul sovietic s-a dezintegrat, făcându-l pe Williams să manevreze brusc pentru a evita epava sovietică ce era în cădere. 

Pe parcursul luptei, Williams a tras toate cele 760 de cartuşe  de 20 mm pe care le transporta F9F, potrivit unui raport  de pe site-ul web al Memorialului US Navy.

Dar sovieticii au nimerit şi ei avionul lui Williams, dezactivându-i suprafeţele de control ale cârmei şi aripilor, lăsând doar lifturile din spatele avionului funcţionale pentru ca el să mişte avionul în sus şi în jos.

Din fericire, a spus el, în acel  moment se îndrepta în direcţia grupului operativ american în largul coastei. Dar unul dintre avioanele sovietice rămase era încă după coada avionului american. 

El a spus că a zburat într-un tipar de roller coaster în sus şi în jos, cu gloanţe şiroind deasupra şi sub el, pilotul sovietic încercând să obţină o ţintă clară.

Aripa lui Williams s-a alăturat luptei în acest moment, urmărind aeronava sovietică. Pilotul sovietic a fost pus pe fugă conform relatării Navy Memorial.

După o aterizare forţată pe puntea portavionului, echipajul Marinei a numărat 263 de găuri de gloanţe în avionul lui Williams. Era într-o formă atât de proastă  încât că aeronava a fost împinsă în mare, potrivit relatării Navy Memorial.

Dar, pe măsură ce avionul a dispărut sub valuri, a trebuit să fie scufundat şi altceva – lupta aeriană dintre SUA şi sovietice NU A AVUT NICIODATĂ LOC!  

Wiliams a fost obligat timp de 50 ani să jure că nu va dezvălui nimănui, nici familiei, nici presei. 

Doar serviciile de informaţii, armata şi preşedinţia au ştiut de incident.

Ştirile despre eroismul lui Williams au ajuns până la preşedintele de atunci, Dwight Eisenhower şi alţi înalţi oficiali americani dornici să vorbească cu pilotul, potrivit site-ului web al Navy Memorial.

În 1953, Williams a primit o stea de argint, dar citarea nu făcea referire la avioanele sovietice, ci doar la cele „inamice”, la cele nord-coreene. Şi a menţionat doar trei ucideri. Al patrulea avion doborât nu a fost cunoscut până când înregistrările ruseşti au fost lansate în anii 1990, se arată pe site.

Aşa că abia în 2002, când înregistrările au fost desecretizate, Williams le-a putut povesti chiar şi celor mai apropiaţi.

 

Reprezentantul California Darrell Issa, a declarat într-un comunicat:  „Este până astăzi unica luptă aeriană dintre SUA şi URSS din istoria Războiului Rece”, a spus Issa

„Eroismul şi vitejia pe care le-a demonstrat timp de 35 de minute îngrozitoare în urmă cu 70 de ani pe cerul de pe Pacificul de Nord şi coasta Coreei de Nord au salvat vieţile colegilor săi piloţi, colegi de nave şi echipaj. Povestea lui este una pentru veacuri, dar acum este spusă pe deplin”.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici