Industria auto americană în cumpănă. Trump amână tarifele auto pentru Canada și Mexic

Publicat: 06 03. 2025, 07:33
Actualizat: 06 03. 2025, 08:31
March 4, 2025, Washington DC, USA: President DONALD TRUMP addresses a joint session of Congress at the U.S. Capitol in Washington, DC. President Trump was expected to address Congress on his early achievements of his presidency and his upcoming legislative agenda (Credit Image: © Win Mcnamee - Pool Via Cnp/CNP via ZUMA Press Wire)

Președintele Donald Trump a decis să amâne cu o lună impunerea tarifelor de 25% pentru importurile de automobile din Canada și Mexic, în urma solicitărilor venite din partea marilor producători auto americani – General Motors, Ford și Stellantis. Măsura vine cu așteptarea ca producătorii auto să mute operațiunile din afara Statelor Unite până la data de 2 aprilie, informează TechCrunch.

Decizia de amânare, dezvăluită inițial de Politico, a fost luată la doar două zile după ce Trump a impus tarife de 25% pentru toate bunurile importate din Canada și Mexic, măsură ce anulează scutirile acordate anterior în cadrul acordului USMCA (n.r. cunoscut și ca NAFTA 2.0), negociat în timpul primului său mandat prezidențial, potrivit The Wall Street Journal.

Mari producători auto precum General Motors, Ford și Stellantis au lanțuri complexe de aprovizionare, iar multe dintre fabricile lor sunt situate în Canada și Mexic. De exemplu, GM produce modelul Chevy Equinox în ambele țări, în timp ce Ford produce SUV-urile Lincoln Nautilus în Ontario, iar Stellantis asamblează Dodge Charger tot în Canada.

Tarifele amenință să ducă prețurile mașinilor la niveluri record, cu o creștere estimată de până la 12.000 de dolari, conform lui Jeff Schott, senior fellow la Institutul Peterson pentru Economie Internațională, citat de Detroit Free Press. Această majorare ar putea reduce cererea, lăsând dealerii auto cu stocuri nevândute.

Într-un discurs susținut marți în fața Congresului, Donald Trump a îndemnat producătorii să își relocheze producția în SUA. Purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, a declarat miercuri că președintele se așteaptă ca GM, Ford și Stellantis să înceapă procesul de relocare înainte ca tarifele să intre în vigoare la sfârșitul lunii martie.

„Le-a spus că ar fi bine să se apuce de treabă,” a afirmat Leavitt.

CEO-ul Ford, Jim Farley, a declarat luna trecută că compania nu are capacitate suplimentară în fabricile din SUA pentru a muta producția rapid. Farley a avertizat că tarifele ar putea provoca daune fără precedent industriei auto americane dacă vor fi menținute pe termen lung.

Potrivit Edmunds.com, aproape jumătate din mașinile noi vândute în SUA până la sfârșitul lunii februarie au fost fabricate în țară, în timp ce 17,4% au fost produse în Mexic, iar 7,4% în Canada.

„De la semnarea USMCA, Ford a investit miliarde în Statele Unite și s-a angajat la investiții suplimentare pentru a sprijini forța de muncă americană și pentru a respecta acordul comercial,” se arată într-un comunicat oficial al Ford. „Vom continua dialogul deschis cu administrația pentru a asigura un viitor prosper pentru industria auto și producția americană.”