Grupul chinezesc Zhejiang Geely Holding Group a efectuat miercuri prima lansare de sateliţi. Compania a trimis nouă sateliţi pe orbita joasă a Pământului, în timp ce construieşte o reţea pentru a oferi o navigaţie mai precisă pentru vehiculele autonome.
Sateliţii GeeSAT-1, concepuţi şi fabricaţi de chinezi, au fost lansaţi de la Centrul de lansare a sateliţilor Xichang din provincia Sichuan din sud-vestul ţării. Geely a declarat că se aşteaptă ca alţi 63 să fie pe orbită până în 2025 şi că, în cele din urmă, intenţionează să aibă o constelaţie de 240 de sateliţi.
Odată cu lansarea, Geely devine al doilea mare producător auto care are o afacere spaţială. SpaceX, deţinută de Elon Musk, are peste 2.000 de sateliţi pe orbită pentru reţeaua sa Starlink, care oferă servicii comerciale de internet. Starlink intenţionează să aibă o reţea de 4.408 sateliţi.
În timp ce SpaceX foloseşte propriile rachete pentru a-şi lansa sateliţii, Geely a utilizat o rachetă Long March 2C dezvoltată şi operată de o entitate de stat chineză pentru lansarea celor nouă.
Pe lângă faptul că va oferi suport de poziţionare de înaltă precizie pentru maşinile care se conduc singure, Geely a declarat că reţeaua sa va avea şi alte funcţii comerciale, cum ar fi furnizarea de servicii de comunicaţii la Jocurile Asiatice din septembrie.
Sateliţii au o durată de viaţă operaţională de cinci ani şi se vor dezintegra în atmosfera terestră fără a lăsa resturi spaţiale, a adăugat compania.
Reţelele de sateliţi ale Chinei sunt dominate de armata sa, dar guvernul a început să permită investiţii private în industria spaţială a ţării în 2014. De atunci, companiile comerciale, unele susţinute de guvernele locale, s-au grăbit să intre în acest sector, majoritatea concentrându-se pe fabricarea de sateliţi, iar restul încercând să construiască mici vehicule de lansare, inclusiv rachete reutilizabile.