Malaysia examinează ipoteza teroristă după dispariţia avionului Boeing 777

Malaysia examinează ipoteza teroristă după dispariţia inexplicabilă a unui avion Boeing 777 al Malaysia Airlines, la scurt timp după decolarea sa din Kuala Lumpur, sâmbătă, cu 239 de persoane la bord, a anunţat duminică ministrul malaysian al Transporturilor.

Urmărește
1826 afișări
Imaginea articolului Malaysia examinează ipoteza teroristă după dispariţia avionului Boeing 777

Malaysia examinează ipoteza teroristă după dispariţia avionului Boeing 777 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Îngrijorările legate de un posibil atac terorist au crescut după anunţul unei anchete privind prezenţa a patru persoane suspecte la bordul zborului MH370 care se deplasa între Kuala Lumpur şi Beijing. Printre ei, cel puţin doi pasageri au folosit paşapoarte europene furate.

Americanii, care aveau trei cetăţeni la bord, au trimis agenţi FBI, subliniind că în acest stadiu nu există nicio dovadă de terorism.

"Au fost mobilizate serviciile noastre de informaţii şi, bineînţeles, au fost informate agenţiile de contraterorism (...) ale tuturor ţărilor vizate", a declarat ministrul malaysian al Transporturilor, Hishammuddin Hussein.

Zborul MH370, care transporta 227 de pasageri de 14 naţionalităţi şi 12 membri ai echipajului, a dispărut de pe ecranele radarelor la o oră după ce a decolat, undeva între estul Malaysiei şi sudul Vietnamului, fără să fi transmis vreo alertă.

"Există o posibilitate reală ca avionul să se fi întors din drum", a declarat duminică şeful forţelor aeriene malaysiene, generalul Rodzali Daud.

Dar directorul Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya, a subliniat că sistemele de alertă ale avionului Boeing s-ar fi declanşat. "Când avionul se întoarce în zbor, pilotul nu poate continua aşa cum era prevăzut", a adăugat el, subliniind că autorităţile sunt "perplexe".

În timp ce cercetările se concentrează acum în estul Malaysiei, Kuala Lumpur a extins zona de căutare duminică pe coasta de vest şi a cerut ajutorul Indoneziei.

În total, circa 40 de nave şi 22 de aeronave diverse (în special din China, Statele Unite, Vietnam, Malaysia, Filipine, Singapore) participă la operaţiuni, potrivit oficialilor.

Dar, duminică, Malaysia Airlines a subliniat că "se teme de ce este mai rău".

Navele au ajuns la două dâre de carburant care se întind pe mai mulţi kilometri de-a lungul Mării Chinei de Sud, dar nu au găsit nicio urmă de Boeing.

Dacă avionul s-a scufundat în mare, aceasta ar fi catastrofa aeriană cu cele mai multe victime din 2001, când s-a prăbuşit avionul Airbus A-300 al American Airlines, care a provocat moartea a 265 de persoane în Statele Unite.

Speculaţiile s-au multiplicat în jurul pasagerilor suspecţi.

Un austriac pe numele Christian Kozel şi un italian pe nume Luigi Maraldi apăreau pe lista pasagerilor, dar niciunul dintre ei nu se afla la bord, potrivit oficialilor, amândurora fiindu-le furate paşapoartele în Thailanda în ultimii doi ani.

În timp ce ministrul Transporturilor a vorbit despre patru suspecţi, directorul aviaţiei civile malaysiene, Azharuddin Abdul Rahman, a precizat că doar doi pasageri ar fi folosit paşapoarte furate. "Avem înregistrări cu doi suspecţi pe camerele de supraveghere".

"Suntem la curent cu informaţii de zbor în cazul a doi pasageri. Nu am găsit nicio legătură cu terorismul, deşi este prea devreme şi în niciun caz definitiv", a declarat la rândul său un oficial american la Washington.

"Faptul că (paşapoartele) au fost furate nu înseamnă că cei care călătoreau cu ele erau terorişti", a adăugat un oficial de rang înalt al Departamentului pentru Securitate Internă pentru Los Angeles Times, menţionând că ar putea fi vorba despre "hoţi".

Avionul, un Boeing 777-200 aflat în serviciu de peste 11 ani, cu un pilot angajat de Malaysian Airlines din 1981, transporta 227 de pasageri, dintre care doi copii, şi 12 membri ai echipajului malaysieni, potrivit companiei.

Printre ei se aflau 153 de chinezi, patru francezi (dintre care trei elevi ai liceului francez din Beijing), 38 de malaysieni, şapte indonezieni, şase australieni şi trei americani.

Douăzeci de angajaţi ai unei companii texane (12 malaysieni şi opt chinezi) se aflau, de asemenea, la bord.

Familiile pasagerilor, furioase din cauza lipsei de informaţii, erau în continuare neliniştite duminică, într-un hotel din apropierea aeroportului din Beijing.

"Compania nu ne-a contactat, un prieten ne-a avertizat", a declarat o femeie în lacrimi, al cărei cumnat se afla la bord.

Dar compania a asigurat că face tot ce poate pentru a informa familiile, având în vedere confuzia din jurul dispariţiei avionului.

În cazul în care catastrofa va fi confirmată, acesta ar putea fi accidentul cel mai grav în care este implicat un Boeing 777, care a cunoscut un singur accident mortal în 19 ani de istorie, cu trei morţi pe aeroportul din San Francisco, în iulie 2013.

Malaysia Airlines (MAS) a înregistrat, de asemenea, puţine accidente şi este considerată în general o companie fiabilă.

 

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici