„Norul de fum este mai jos decât era. Ieri (luni) seara el era la şapte-opt kilometri înălţime, iar în cursul nopţii a coborât la trei-cinci kilometri”, a declarat pentru AFP o purtătoare de cuvânt a Biroului, Olof Baldursdottir.
„Acest lucru s-a întâmplat probabil din cauza reducerii emisiilor şi rafalelor puternice de vânt”, a adăugat ea.
„Activitatea s-a redus, erupţia este mai puţin puternică decât în prima zi”, a adăugat ea, subliniind totuşi că vulcanul este încă activ, cu „multe cutremure”, dar fără lavă.
Condiţiile meteorologice nu au permis observarea vulcanului în cursul dimineţii, iar un zbor de observare este prevăzut la prânz (15.00 ora României), potrivit lui Baldursdottir.
Ea a adăugat că rafalele puternice de vânt de la altitudine joasă suflă în prezent dinspre nord, împingând norul către sud.
În plus, o parte din nord-vestul spaţiului aerian danez a fost închis traficului marţi, de la ora 06.00-12.00 GMT (09.00-15.00 ora României) din cauza propagării cenuşii vulcanului islandez Grimsvötn, dar fără un impact real asupra traficului, a anunţat organismul danez de control al traficului aerian, Naviair.
Spaţiul este închis până la 6.000 de metri altitudine, pe o zonă de 158 de kilometri pătraţi deasupra Mării Nordului, a declarat pentru AFP Jan Eliassen, un purtător de cuvânt al Naviair.
Comisia Europeană a estimat marţi că nu se aşteaptă la o închidere la scară mare a spaţiului aerian al UE, în urma erupţiei vulcanului islandez, contrar a ceea ce s-a întâmplat anul trecut.
Europenii trebuie să se pregătească „pentru o săptămână foarte dificilă pentru pasagerii şi companiile aeriene”, a declarat presei comisarul pentru Transporturi, Siim Kallas, dar „noi nu anticipăm închiderea la scară mare aşa cum s-a întâmplat anul trecut”.
„Cenuşa (vulcanică) este diferită, condiţiile meteorologice sunt diferite, iar răspunsul european este diferit” cu o coordonare consolidată între autorităţile naţionale, cărora le revine decizia de a închide sau nu spaţiul aerian, a precizat el.