Mulţi dintre elevii de etnie romă din Ungaria învaţă în clase separate - AFP
Mulţi dintre copiii de etnie romă din Ungaria învată încă în clase separate, informează AFP, prezentând situaţia de la şcoala primară din Csobanka, localitate situată la nord-est de Budapesta.
Copiii care nu erau de etnie romă au început să părăsească şcoala din Csobanka în 1989, când părinţii au obţinut dreptul alegerii instituţiilor de învăţământ.
"Suntem o instituţie deschisă tuturor, dar familiile care nu sunt de etnie romă nu îşi mai trimit copiii aici", afirmă Andrea Papp, directorul şcolii.
În acest fel, o instituţie care avea rolul integrării a devenit una a segregării.
Comisia Europeană a cerut marţi statelor membre UE să asume angajamente clare pentru integrarea romilor, în special prin şcolarizarea copiilor, apreciind că disputa cu Franţa din 2010 a condus la "trezirea" Europei în legătură cu această problemă.
Premierul Ungariei, conservatorul Viktor Orban, a făcut din integrarea romilor una dintre priorităţile preşedinţiei semestriale a UE. În Ungaria sunt aproximativ 700.000 de romi la o populaţie de zece milioane de locuitori. În Uniunea Europeană sunt 10 - 12 milioane de romi, dintre care 80 la sută trăiesc în foste state comuniste, fiind cea mai importantă minoritate etnică din UE.
"Segregarea este interzisă prin lege. Este un lucru dăunător pentru economie, copiii romi devin şomeri care depind de ajutoare sociale", afirmă Erzsebet Mohacsi, liderul Fundaţiei pentru Viitorul Copiilor. Asociaţia depune eforturi pentru ca şi copiii romilor să aibă şanse egale, acţionând în justiţie şcolile unde elevii sunt în clase separate pe etnii. Aproximativ 3.000 de copii romi au obţinut astfel locuri în instituţii care doresc să îi integreze.
Chiar dacă politica oficială a statului este favorabilă integrării romilor, copiii acestei etnii învâţă în clase separate în o treime din şcolile primare ungare.
"Nu vom avea niciun rezultat dacă nu vom putea convinge lumea în legătură cu importanţa integrării romilor", afirmă ministrul ungar pentru Integrarea Socială, Zoltan Balog.
Existenţa claselor separate pentru copii romi poate avea şi unele avantaje: "Este util să regrupăm copii care au aceleaşi probleme sociale şi educaţionale, pentru a putea avea programe adecvate", precizează directorul şcolii din Csobanka.
Andrea Papp a pregătit un program aprofundat pentru copiii romi: "Sunt convinsă că dacă vom ajuta aceşti copii să depăşească întârzierile, integrarea se poate face de la sine".
"Nu avem reţete miraculoase. Dar principalele probleme sunt asigurarea locurilor de muncă şi educaţiei", declară Zoltan Balog.


Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.



GANDUL.RO

