Posibilă eroare de pilotaj în cazul prăbuşirii avionului militar norvegian în Suedia

Publicat: 19 03. 2012, 09:28
Actualizat: 07 11. 2012, 03:22

Anchetatorii caută în continuare cutiile negre ale avionului în cadrul anchetei.

Locotenent-colonelul Trond Sölna, din cadrul armatei norvegiene, a explicat pentru cotidianul norvegian Aftenposten că unele instrumente de securitate ar fi putut fi debranşate în cadrul unui exerciţiu de zbor tactic în cazul căruia unul dintre obiective este de a zbura sub raza de acoperire radar.

„Un zbor tactic înseamnă că vrei să zbori la altitudine joasă, adaptându-te contururilor terenului. Instrumentele care împiedică în mod normal aparatul să zboare pea jos sunt debranşate”, a explicat colonelul Sölna, citat de ediţia electronică a Aftenposten.

„Dacă ar fi zburat cu ajutorul instrumentelor care ajustează automat altitudinea, accidentul nu s-ar fi produs”, a adăugat el, subliniind că trebuie totuşi să se aştepte găsirea înregistrărilor de zbor pentru a confirma această ipoteză.

Poliţia suedeză care se ocupă de anchetă, deoarece nu mai este vorba despre o operaţiune de salvare, a anunţat că aproximativ 30 de persoane participau, duminică, la căutări pe versanţii muntelui Kebnekaise, unde s-a prăbuşit avionul militar de transport, joi.

Sâmbătă seara, autorităţile suedeze au confirmat descoperirea epavei şi i-au declarat oficial morţi pe cei cinci ocupanţi ai avionului, explicând că având în vedere starea aparatului de zbor, cel mai probabil acesta a explodat lovind peretele muntos.

Avionul Hercules C-130J al armatei norvegiene, care se îndrepta dinspre Evenes (Norvegia) către Kiruna (Suedia), a fost dat dispărut joi. După un ultim contact radio cu controlul aerian din Kiruna, avionul, care ar fi trebuit să aterizeze după 25 de minute, la ora 15.05 (16.05), nu a mai dat niciun semn.

Avionul participa la un exerciţiu militar condus de Norvegia şi denumit Cold Response 2012, în care sunt implicate 16.000 de persoane reprezentând 15 ţări.