REPORTAJ: Viaţa de-a lungul "autostrăzii morţii" - FOTO

Autostrada A01 din Afganistan este un simbol al eforturilor trupelor aliate de a construi o ţară unită şi prosperă. Finalizarea construcţiei a reprezentat o prioritate pentru Coaliţia Internaţională, în speranţa de a uni oameni şi locuri.

Urmărește
4402 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ: Viaţa de-a lungul "autostrăzii morţii" - FOTO

Viaţa de-a lungul "autostrăzii morţii" - FOTO (Imagine: Arhiva Mediafax Foto / AFP)

Autostrada A01, cunoscută pentru numeroasele decese petrecute acolo în timpul războiului din Afganistan, a fost reabilitată de Coaliţia Internaţională într-un efort de a construi o ţară prosperă şi unită. Cum trupele străine se pregătesc să părăsească ţara în 2014, reporterii BBC au călătorit pe "Autostrada morţii", pe care şi-au pierdut viaţa şi militari români, pentru a vedea dacă ambiţiile Coaliţiei au fost atinse. 

Călătoria reporterilor începe pe străzile aglomerate din Kabul, spre nord, către autostrada A001. Este drumul pe care afganii îl preferă la sfârşit de săptămână, pentru a evada din jungla urbană. Peisajele frumoase şi locurile în care îţi poţi petrece timpul în aer liber au devenit accesibile pentru cei din clasa de mijloc, care deţin un autoturism. Cei mai mulţi fac picnicuri, pescuiesc sau înoată în lacurile de lângă Kabul.

Bătrânul din imaginea de mai jos are peste o sută de ani, după spusele lui. El e analfabet, dar îşi motivează nepoţii să meargă la şcoală. "Le dau gumă de mestecat dacă merg la cursuri", le-a spus el reporterilor BBC. Faptul că din ce în ce mai mulţi copii merg la şcoală reprezintă un succes important obţinut de afgani în ultimii ani, chiar dacă, de cele mai multe ori, condiţiile sunt rudimentare.

Continuând spre nord, şoseaua oferă o imagine a munţilor Hindu Kush. Un şir nesfârşit de camioane şi autobuze şerpuiesc spre trecătoarea Salang, la 3.878 de metri altitudine. Camioanele supraîncărcate afectează drumul care, la rândul său, face ca autobuzele vechi să se defecteze. Dar autovehiculele stricate aduc clienţi mecanicilor de pe marginea drumului. Aceştia lasă numerele de telefon şoferilor şi oferă asistenţă atunci când e nevoie de ei. Odată cu reabilitarea drumului, numărul pasagerilor a crescut spectaculos, datorită tarifelor accesibile percepute de şoferi.

Numeroase restaurante au apărut ca ciupercile după ploaie pe marginea şoselei, încercând să profite de numărul de pasageri care creşte fără încetare. Şoferii de autobuze se bucură de tratament special din partea patronilor, pentru că le aduc zeci de clienţi zilnic. Multe dintre localuri au camere separate în care şoferii mănâncă gratis şi, de multe ori, primesc şi cadouri de la patroni. Autostrada oferă şi oportunităţi pentru micii negustori ambulanţi. Un băieţel spune că ajunge să câştige până la 10 dolari pe zi, din care păstrează doi, iar pe restul îi împarte cu familia. 

Mergând în continuare către nord spre Mazar-i-Sharif, al patrulea oraş din Afganistan, drumul e acompaniat de numeroşi stâlpi de electricitate. Casele şi fabricile din Mazar sunt alimentate cu energie electrică din Uzbekistan. În nord, în provincia Jawzjan, drumul a avut un impact extrem de puternic, reducând călătorii care durau zile întregi la câteva ore. Agricultura, principala ocupaţie pentru mulţi afgani, a avut de câştigat, iar grâul şi fructele au atins pieţe noi.

În provincia Badghis, şoseaua e întreruptă şi, odată cu ea, se opresc şi oportunităţile economice. Capitala Qala-i-Now e incredibil de săracă. Oamenii din această zonă nu au apă curentă, electricitate, sau locuri în care să poată învăţa. Dar peisajul e minunat şi turismul, ca şi în alte zone ale ţării, ar putea să înflorească dacă transportul şi siguranţa nu ar fi obstacole atât de mari.

Coborând spre sud, drumul întâlneşte unul dintre cele mai bogate oraşe ale ţării. Herat, ca multe dintre oraşele din Afganistan, găzduieşte multe temple şi altare dedicate unor personaje religioase. După Herat însă, problemele de siguranţă reprezintă o ameninţare importantă pentru succesul autostrăzii. În prezent, drumul e păzit de trupe afgane, care au amenajat zeci de puncte de control pe şosea. Bombele artizanale sunt o prezenţă constantă, iar maşinile carbonizate de pe marginea şoselei nu sunt o imagine prea rară. Un pod din provincia Helmand este încă în construcţie, după ce insurgenţii l-au distrus, acum trei ani. Unele dintre ţintele preferate ale talibanilor sunt cisternele NATO care transportă combustibil.

Fortăreaţa antică de la Gereshk, disputată în două războaie anglo-afgane, este situată în apropierea oraşelor Sangin şi Lashkar Gah, sinonime astăzi cu conflictul actual. Cotind spre est, drumul întâlneşte Ghazni, care îşi sărbătoreşte statutul de capitală culturală islamică, anul acesta. Şoseaua continuă apoi pe ultima porţiune, înapoi spre Kabul, care este atât de nesigură încât nu mulţi vizitatori se încumetă să o străbată. 

Se lasă seara peste colbul afgan şi călătoria se încheie la Kabul. După mai mult de 3.000 de kilometri pe drum, reporterii concluzionează că autostrada este o promisiune uriaşă pentru Afganistan. Cu bucăţile de drum nesigurile, cu porţiunile neterminate, A001 este un proiect semnificativ în desfăşurare.

 

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici