Sute de bărci s-au reunit în Strâmtoarea Bosfor pentru a manifesta împotriva petrolierelor
Bărcile purtau bannere pe care se putea citi „Nu vaselor morţii” sau „Siguranţă înaintea dezastrului” şi au fost însoţite de Paza de Coastă pentru a preveni orice accident, relatează Daily Sabah, în pagina electronică. Protestul are loc în fiecare an pentru a atrage atenţia asupra potenţialelor dezastre care ameninţă atât locuitorii din Istanbul, cât şi mediul.
Strâmtorile din Turcia sunt printre cele mai supuse riscurilor din lume, potrivit experţilor. Peste 50.000 de nave, inclusiv petroliere care transportă ţiţei, traversează strâmtoarea Bosfor, un canal sub forma literei S unde curenţii schimbători reprezintă adevărate provocări pentru vase şi marinari. Potrivit Convenţiei de la Montreux din 1936, Turcia trebuie să permită accesul tuturor navelor civile în strâmtorile sale pe timp de pace.
Cu toate acestea, accidentele îngrijorează ţara. În perioada 1953-2003, au avut loc 461 de accidente în Bosfor. Cel mai grav a fost cel în care un petrolier românesc s-a ciocnit cu o navă de transport greacă şi a explodat în noiembrie 1979, provocând moartea tuturor celor 42 de marinari de la bordul vaporului românesc. Ultimul accident major din strâmtoare a avut loc în 2003, când o navă georgiană s-a scufundat generând scurgerea a 480 de tone de petrol.
Pentru a schimba cursul vaselor care transportă încărcături potenţial periculoase, Guvernul intenţionează construirea Kanal Istanbul, un proiect ambiţios de construire a unui canal prin partea europeană a oraşului.
Principalul scop al proiectului este de a reduce traficul maritim prin Bosfor şi de minimiza riscurile şi pericolele asociate în special cu petrolierele. Presiunea internaţională creşte în legătură cu majorarea tonajului marin acceptat prin strâmtoare, ceea ce aduce riscuri pentru siguranţa navigaţiei maritime.