Tehnologie franţuzească de pe avioanele ruseşti Su-30SM, reparată de o firmă din Kazahstan, instruită de Franţa. Cum sunt evitate sancţiunile occidentale aplicate Moscovei

O investigaţie a comunităţii internaţionale de informaţii InformNapalm a descoperit o schemă care permite Rusiei să continue să repare avioanele sale militare, inclusiv aeronavele Su-30 SM, în ciuda sancţiunilor occidentale. Potrivit acestei investigaţii, compania kazahă ARC Group a facilitat mentenanţa avioanelor militare ruseşti care folosesc tehnologie franceză de la companiile Thales şi Safran şi după războiul din Ucraina, fiind pregătită chiar de cele două companii sub pretextul instruirii sale pentru flota de avioane militare ale Kazahstanului.

Urmărește
10706 afișări
Imaginea articolului Tehnologie franţuzească de pe avioanele ruseşti Su-30SM, reparată de o firmă din Kazahstan, instruită de Franţa. Cum sunt evitate sancţiunile occidentale aplicate Moscovei

Tehnologie franţuzească de pe avioanele ruseşti Su-30SM, reparată de o firmă din Kazahstan, instruită de Franţa. Cum sunt evitate sancţiunile occidentale aplicate Moscovei

Avioanele ruseşti Su-30 SM se bazează pe sisteme de avionică esenţiale care provin de la producători francezi, inclusiv în ceea ce priveşte ecranele multifunctionale şi sistemele de navigaţie. Avioanele Su-30 SM sunt esenţiale pentru forţele aeriene ruseşti. Se estimează că Rusia ar deţine în jur de 130 de astfel de avioane, 16 fiind pierdute în războiul din Ucraina, unul chiar ieri.  Cu toate acestea, sancţiunile occidentale ar fi trebuit să împiedice Rusia să menţină aceste avioane, dar se pare că există modalităţi prin care Moscova reuşeşte să evite acele sancţiuni.

Documentele obţinute de InformNapalm arată că ARC Group, o companie cu sediul în Kazahstan, a evitat sancţiunile prin cooperarea cu Rusia în privinţa mentenanţei avioanelor cu echipamente franţuzeşti. ARC Group ar avea angajaţi specialişti certificaţi, instruiţi în domeniul întreţinerii sistemelor Thales şi Safran. „Fără aceste echipamente, piloţii ruşi ar zbura legaţi la ochi”, se menţionează în anchetă, subliniindu-se importanţa avionicii franceze pentru capacitatea operaţională a aeronavei.

Investigaţia InformNapalm arată că ARC Group a semnat contracte cu firma rusă Rosaviatspeckomplekt în 2021, acceptând să repare componente fabricate în Franţa pentru Su-30SM-urile ruseşti. În ciuda sancţiunilor impuse după invazia Rusiei în Ucraina, contractele au rămas active, specialiştii kazahi deplasându-se în Rusia pentru a efectua sarcini de întreţinere.

Potrivit constatărilor, experţii kazahi au fost instruiţi de Thales în Franţa şi au primit certificare pentru a întreţine sistemele. „Între ianuarie şi februarie 2023, specialiştii noştri au urmat cursuri de formare teoretică şi practică la Thales pentru întreţinerea sistemelor avionice”, a declarat directorul ARC Group, Aldanazar Saginbek, în corespondenţa obţinută în cadrul anchetei.

Cu toate acestea, trebuie precizat că firmele franceze implicate, Thales şi Safran, au anunţat anterior că ies de pe piaţa rusă în urma sancţiunilor, dar investigaţia arată că ARC Group a continuat să se aprovizioneze cu echipamente şi expertiză din Franţa sub pretextul deservirii flotei proprii de Su-30SM a Kazahstanului.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici