Interdicţiile de zbor, introduse pe baza unor simulări computerizate viciate
Modelele pe computer care au ghidat hotărârile de interdicţie a zborului pe aproape tot teritoriul european au la bază date limitate şi incomplete ştiinţific, potrivit unor oficiali europeni. Acestea ar fi putut exagera riscurile. „Este o cutie neagră în unele zone”, a declarat luni Matthias Ruete, director UE pentru Mobilitate şi Transport, indicând că numeroase ipoteze generate de modele pe computer nu au fost susţinute cu dovezi ştiinţifice.
Autorităţile europene au fost nesigure cu privire la probleme ca nivelul la care concentraţia cenuşei reprezintă un pericol pentru motoarele avioanelor sau intensitatea depunerii cenuşei pe sol, a spus Ruete. El a subliniat, însă, că cele 40 de zboruri-test efectuate la sfârşitul săptămânii au sugerat că riscurile erau mai reduse decât indicau modelele pe calculator. Admiterea faptului că aceste modele sunt viciate oferă argumente criticilor, care cred că autorităţile au dat dovadă de exces de precauţie.
Declaraţiile lui Ruete subliniază lipsa expertizei tehnice a autorităţilor europene, în încercarea de a gestiona consecinţele unor fenomene naturale rare. El a comparat scenariul cu încercarea sa din 1980 de a evalua riscurile de sănătate în urma accidentului nuclear de la Cernobîl.
Ruete i-a îndemnat pe oficialii europeni că analizeze posibilitatea adoptării standardelor aviatice din Statele Unite. „Dincolo de Atlantic, probabil că sfatul ar fi: nu zbura deasupra vulcanului. Altfel, ţine de fiecare să adopte măsurile de precauţie necesare”, a spus acesta. În pofida faptului că sistemul american lasă companiilor responsabilitatea de a stabili dacă este sau nu sigur să efectueze zboruri, „modelul american nu este un model care acordă mai puţină importanţă securităţii”, a declarat el. „Este suficient să observaţi statisticile în acest sens”, a argumentat el.
Potrivit reglementărilor UE, statele membre pot hotărî asupra închiderii spaţiului lor aerian. Însă, hotărârile din ultima săptămână au fost ghidate de modele pe computer ale Centrului pentru Cenuşă Vulcanică din Londra şi Eurocontrol, o organizaţie care coordonează traficul aerian. Procedurile europene de securitate au fost create după două incidente în care au fost implicate avioane ale companiilor British Airways şi KLM, în anii ’80, în care motoarele au pierdut din putere după ce au traversat nori de cenuşă vulcanică deasupra Indoneziei şi unei zone în Alaska.