Uniunea Europeană introduce reguli mai stricte privind publicitatea politică vizată pentru platformele digitale

Publicat: 07 11. 2023, 19:00
Actualizat: 26 03. 2024, 13:36
Într-un pas semnificativ de a îmbunătăţi transparenţa şi responsabilitatea în publicitatea politică vizată pe platformele digitale, Uniunea Europeana (UE) a aprobat noi reguli care vor obliga marile companii tech să eticheteze clar astfel de anunţuri, dezvăluind cine le-a finanţat, alegerile vizate precum şi sumele cheltuite. Decizia, luată luni prin consens între statele membre ale UE şi parlamentarii Parlamentului European, va afecta giganţii din mediul social media, cum ar fi Google şi platformele Meta, obligându-i să ofere o mai mare vizibilitate în ceea ce priveşte publicitatea politică vizată. Încălcarea acestor regului ar putea atrage amenzi de până la 6% din cifra de afaceri a furnizorului de publicitate, relatează Reuters
 
Noul regulament include, de asemenea, o interdicţie pentru entităţile din ţări terţe de a sponsoriza publicitate politică în cadrul UE în cele trei luni anterioare alegerilor sau referendumurilor. În plus, regulile interzic anunţurile care profilează persoanele în funcţie de etnie, religie sau orientare sexuală. Aceste măsuri au ca scop prevenirea interferenţei străine şi a campaniilor de dezinformare în timpul viitoarelor alegeri din Parlamentul European programate pentru luna iunie a anului viitor. Regulile sunt aşteptate să intre în vigoare în 2025, cu măsuri preliminare pentru publicitatea politică transfrontalieră programate să fie implementate în timp pentru alegerile Parlamentului European din 2024.
 
”Aceste reguli reprezintă un pas semnificativ în direcţia protejării proceselor democratice din cadrul UE”, a declarat Deputatul Sandro Gozi, cel care a condus procesul în Parlamentul European. Normele adoptate fac mai dificilă manipularea opiniei publice de către actorii străini şi asigură o transparenţă în publicitatea politică de pe platformele digitale.