Cursul inferior al Dunării a devenit un exemplu al discrepanţei dintre dorinţa de dezvoltare economică a Uniunii Europene şi protecţia mediului, precum şi o regiune în care domină birocraţia, corupţia şi utilizarea în mod inadecvat a subvenţiilor, apreciază publicaţia citată.
Bruxelles-ul şi ţările străbătute de Dunăre, începând cu Austria şi până la Ucraina, vor o remodelare a fluviului, în conformitate cu prevederile europene, ca şi în cazul Rinului. Acest lucru va favoriza eliminarea porţiunilor înguste ale căii navigabile din estul Europei. "Dunărea va deveni cea mai importantă cale de comunicare între Europa şi Asia", se arată într-un raport ucrainean.
Acest lucru va tripla transportul de marfă până în 2010. Dunărea ar putea fi utilizată şi pentru transportarea unor resurse naturale precum petrolul şi gazele naturale.
Bruxelles-ul a acordat deja României, în cadrul aderării ei la Uniunea Europeană, circa 4,5 milioane de euro, pentru "îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie", oferindu-i şi "sprijin tehnic".
Situaţia companiei de construcţii Josef Mobius constituie un exemplu perfect pentru caracterul absurd al acestui proiect, potrivit Der Spiegel. Compania a adus echipament special în Delta Dunării, la cererea Guvernului ucrainean, în 2004. Lucrările la canalul Bîstroe ar fi trebuit să se desfăşoare fără probleme, având în vedere că urmau să fie realizate de profesionişti experimentaţi din Hamburg, însă acest lucru nu s-a întâmplat.
Ucraina nu a achitat nota de plată în valoare de şase milioane de euro şi nu a reuşit să contruiască un mal menit să blocheze curenţii din apropierea gurii de vărsare a canalului în mare. După o suspendare temporară a lucrărilor, canalul s-a umplut din nou cu sedimente.
Valentin Simonenko, preşedintele Curţii de Conturi ucrainene, a avertizat că "astfel de proiecte care nu iau în considerare implicaţiile pentru mediu" ar trebui sistate. Acest lucru este însă puţin probabil. După ce a câştigat licitaţia pentru realizarea proiectului, compania ucraineană Delta-Lotsman a desemnat o societate înfiinţată de ginerele fostului preşedinte Leonid Kucima, să efectueze o parte din lucrări.