Meme-urile au ajuns instrumente de propagandă neonazistă şi rusofilă. Sunt folosite şi de adolescenţi

De la Pepe broscoiul la Chad, Meme-urile au ajuns mijloace de instigare la ură, tot mai des folosite chiar de tineri şi de adolescenţi ce ajung să fie dezinformaţi prin internet de retorica conservatoare şi neofascistă de extrema dreaptă.

Urmărește
993 afișări
Imaginea articolului Meme-urile au ajuns instrumente de propagandă neonazistă şi rusofilă. Sunt folosite şi de adolescenţi

În ultimii 15 ani, popularitatea meme-urilor a luat amploare în cadrul subculturilor internaute, fenomenul fiind răspândit printre tinerii generaţiei mileniale. 

Un meme poate să fie un videoclip, imagine, hashtag, un cuvânt sau o frază, ce are ca scop parodia sau chiar critica adusă clasei politice şi societăţii. 

Meme-urile au evoluat între timp, dar din păcate, unele au ajuns să fie folosite cu scop discriminatoriu. 

Comerciantul evreu fericit 

Primul exemplu este The Happy Merchant (Comerciantul Fericit), o imagine care înfăţişează o caricatură antisemită a unui bărbat evreu ce-şi freacă mâinile de bucurie după ce a făcut profit prin înşelăciune.

Acest meme este deseori postat pe 4chan, unde este folosit frecvent într-un context plin de ură sau de dispreţ faţă de evrei, faţă de capitalism şi corporaţii.

Imaginea a fost creată pentru prima dată de un caricaturist cunoscut ca A. Wyatt Mann  În 2015, BuzzFeed a susţinut că A. Wyatt Mann era de fapt Nick Bougas. Desenul  a fost lansat pentru prima dată în format tipărit, dar a apărut online în februarie 2001. 

Meme-ul a fost cenzurat, dar tot s-ar ăspândit pe diferite comunităţi de internet, unde utilizatorii au început să facă variaţii ale acestuia.  

În 2017, Al Jazeera a postat pe Twitter o imagine care includea Happy Merchant pe contul său oficial de Twitter în limba engleză. Tweet-ul  insinua că evreii erau în spatele schimbărilor climatice. Ulterior, Al Jazeera a şters tweet-ul, explicând că acesta a fost folosit cu scopul de a alerta publicul privind dezinformarea pricinuită de teoriile conspiraţiei antisemite din partea extremei drepte. 

Soldatul 

Wojak, care provine din limba poloneză ce înseamnă luptător sau soldat, este denumirea dată unui desen simplist ce înfăţişează un bărbat chelios, mereu cu o expresie melancolică. Originea sa este necunoscută, dar a apărut în 2009 într-un poster pe site-ul vichan, pe care scria că personajul se plângea că nu avea iubită. 

Imaginea s-a răspândit  pe 4chan, iar din 2011 a câştigat popularitate o imagine cu doi Wojak îmbrăţişaţi, sub titlul „Ştiu cum te simţi, frate” 

Au apărut şi alte variante. În octombrie 2018, un Wojak cu faţa cenuşie, nasul ascuţit şi expresia facială goală, lipsită de emoţii, numit „NPC Wojak”, a devenit o reprezentare vizuală populară pentru oamenii care nu pot gândi singuri sau nu pot lua propriile decizii, comparându-i cu personajele automatizate pe computer dintr-un joc video ce nu pot fi controlate.

NPC Wojak a câştigat notorietate online şi a câştigat atenţia presei, iniţial pe Kotaku şi The New York Times , datorită utilizării sale de către internauţii republicani şi conservatori în parodierea presupusei mentalităţi de turmă a liberalilor americani.

Aproximativ 1.500 de conturi de Twitter care se prezentau în mod fals drept activişti liberali cu meme-ul la poză de profil au fost suspendate pentru că au răspândit informaţii greşite despre alegerile parlamentare din 2018 din Statele Unite ale Americii.

Alte trei versiuni au mai câştigat popularitate - Coomer, un Wojak zâmbitor cu părun neîngrijit, ochii roşii şi cu barbă neîngrijită, cu un braţ slab şi cu un braţ musculos, întărit de la masturbarea excesivă şi dependenţa de pornografie. 

Doomer este arhetipul unui individ din generaţia milenială care poartă o căciulă neagră şi un hanorac negru, cu cearcăne sub ochi, în timp ce fumează o ţigară. Acesta este adept al nihilismului, aflându-se constant într-o depresie clinică, mereu lipsit de speranţă, disperat, având credinţa că sfârşitul lumii este inevitabil

Acest meme a apărut pentru prima dată pe 4chan în septembrie 2018.  

Foarte populari au devenit şi Boomer şi Zoomer. Boomerul e înfăţişat ca un bătrân fericit şi de succes, care îşi retrăieşte cu nostalgie tinereţea, în vreme ce Zoomerul e prezentat ca un copil urât cu ochelari, cu o freză îngrijită, dar nerealizat, ce ascultă muzică proastă.

La început inofensiv, Wojak a fost utilizat în scop rasist, antisemit şi misogin de către internauţii conservatori. Wojak a fost înfăţişat costumat în uniformă nazistă în timp ce râde, cu un lagăr de concentrare în fundal.

Pepe broscoiul 

Pepe îşi are originea într-o bandă desenată din 2005 de Matt Furie, numită Boy's Club. A devenit o meme pe internet când popularitatea sa a crescut constant pe Myspace, Gaia Online şi 4chan în 2008. Până în 2015, a devenit una dintre cele mai populare meme-uri folosite pe 4chan şi Tumblr.

Diferite tipuri de Pepe includ „Broasca tristă”, „Broasca îngâmfată”, „Pepe furios”, „Feels Frog”. Din 2014, „ poze rare cu Pepe ” au fost postate pe „piaţa de meme” ca şi cum ar fi cărţi de schimb.

Iniţial, un personaj apolitic, Pepe a fost însuşit din 2015 până în 2016 ca simbol al mişcării de extrema dreaptă şi de către susţinătorii lui Trump.

Liga Anti-Defăimare l-a inclus pe Pepe în baza de simboluri ale urii în 2016. Matt Furie a dat în judecată organizaţiile pentru acest lucru. 

În 2019, Pepe a fost folosit de protestatari în protestele din Hong Kong din 2019-2020 .  

Pepe rămâne o imagine recunoscută şi familiară pe platformele de social media precum 4chan, Twitch , Reddit şi Discord , unde imaginile sunt modificate în emoji personalizate bazate pe Pepe.

A fost ulterior denumit „Kek”, de la „kekeke”, o onomatopee coreeană a râsului folosită în mod similar cu „ LOL ”, echivalentul coreean al limbii engleze  „ haha ”. 

În timpul alegerilor prezidenţiale din Statele Unite ale Americii din 2016, Kek a devenit asociat cu politica de extrema dreaptă.

Panourile de mesaje online, cum ar fi 4chan, au observat mai întâi o similitudine între Kek şi Pepe.

Expresia este folosită pe scară largă  şi utilizatorii 4chan îl văd pe Kek drept „ „zeul” meme-urilor”. Expresia a devenit apoi asociată cu zeitatea egipteană cu acelaşi nume. 

„Kekismul ezoteric” face referire la „ hitlerismul ezoteric ” al scriitorului Savitri Devi.

Kekismul ezoteric, numit şi „Cultul lui Kek”, este o religie care venerează Broasca lui Pepe.

Drapelul verde al Kekistanului cu elemente naziste a fost văzut la asaltul asupra Capitoliului din 2021.

 

 

Ţările-mingi

Countryballs , cunoscute şi sub denumirea de Polandball, reprezintă un stil de artă şi un meme de internet folosit în benzile desenate online. Acestea sunt ţări personificate în formă sferică imperfectă (există unele excepţii, cum ar fi Nepal, Israel, Kazahstan, Singapore, Bermuda etc.) decorate cu steagul ţării lor.

Caracterele interacţionează adesea în limba engleză stâlcită, iar dialogul utilizează de obicei variaţii regionale şi/sau naţionale, în funcţie de regiunea pe care o reprezintă personajul (de exemplu, engleza  Franţei este intercalată cu cuvinte franceze). Meme-urile ironizează  stereotipurile naţionale, relaţiile internaţionale şi conflictele istorice.

Ţările-mingi îşi au rădăcinile pe drawball.com, un site web care permitea utilizatorilor de internet să deseneze orice doresc.

În august 2008, mii de internauţi polonezi au ilustrat drapelul polonez, rezultând Polandball, sau Mingea Poloneză.

Meme-ul propriu-zis este acreditat lui Falco, un utilizator britanic care a folosit Microsoft Paint.

Wojciech Oleksiak a scris pe culture.pl (un proiect al Institutului Adam Mickiewicz, finanţat de guvernul polonez, care are scopul de a promova limba şi cultura poloneză în străinătate) că a remarcat  că oricine poate desena meme-uri Polandball şi astfel s-a creat oportunitatea ca oamenii să îşi exprime părerile personale despre rasă, religie şi istorie.

Descriind Polandball ca un excelent meme de internet, el a afirmat în continuare că intrigile comice pot fi „nepoliticoase,  rasiste, abuzive sau pur şi simplu proaste”. 

 

Virginul vs Chad

Pe 25 martie 2017, un utilizator anonim de pe  4Chan a realizat originalul The Virgin Walk.

La scurt timp după aceea, un alt utilizator anonim a postat imaginea faimoasă „The Chad Stride” ca răspuns la Virgin Walk. Alţi utilizatori au început să facă propriile variante de Virgin vs Chad pe 4Chan şi mai târziu pe multe alte site-uri.

Caracteristicile notabile ale lui Chad includ stilul său şmecher, părul triunghiular - freza cool, fizicul musculos,dotat şi cu îmbrăcămintea emblematică alcătuită dintr-un maieu roz, pantaloni verzi şi cu cizmele lui Giuseppe Zanoti în valoare de 3000 de dolari.

Virginul are doar o bluză gri şi blugi, părul neîngrijit şi poartă ochelari, mergând cocoşat, constant deprimat că nu are iubită. 

Ocazional, acestea au fost folosite pentru a exprima diferenţe sau superioritatea culturală a Chad-ului nazist sau alb faţă de rasele considerate inferioare, fără a mai menţiona diferenţele de natură socială şi financiară. 

Între timp au apărut şi meme-urile cu versiunile feminine ale băieţilor - Stacy, femeia atractivă bronzată, cu păr lung şi blond, cu rochie roz, şi Becky, care e la fel îmbrăcată ca Virginul, şi este tocilară. 

Unele publicaţii ca Vox acuză aceste meme-uri ca fiind sexiste, iar Slate susţine că meme-urile nu sunt o glumă şi că promovează o cultură toxică şi periculoasă pentru bărbaţii singuri şi incelii din societate. 

Publicaţia OpenDemocracy transmite că meme-urile au devenit o nouă retorică vizuală periculoasă a dreptei radicale, şi că reprezentarea lui Chad ca un bărbat alb, luptător neofascist, creştin şi conservator radical a devenit un mijloc ca extrema dreaptă să-şi exprime nemulţumirile faţă de globalizare şi liberalism.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici