2010 - anul în care Hollywood-ul a mimat, pentru o clipă, renunţarea la mercantilism

2010 este anul în care Hollywood-ul a mimat renunţarea la mercantilism, Academia americană preferând să premieze la gala Oscarurilor "originalitatea" lungmetrajului cu iz de documentar "The Hurt Locker", regizat de Kathryn Bigelow, şi să ignore succesul de casă al "Avatar"-ului lui James Cameron.

Urmărește
29 afișări
Imaginea articolului 2010 - anul în care Hollywood-ul a mimat, pentru o clipă, renunţarea la mercantilism

2010 - anul în care Hollywood-ul a mimat, pentru o clipă, renunţarea la mercantilism (Imagine: Mediafax Foto)

De fapt, anul 2010 a fost din punct de vedere cinematografic profund marcat de complicatele raporturi dintre nevoia de originalitate, clişee şi mercantilism, acest aspect fiind parcă mai evident ca oricând, atât în Statele Unite, cât şi în Europa, odată cu decernarea premiilor Oscar la Hollywood, a premiului Palme d'Or la Cannes şi a Leului de Aur la Veneţia.

Ceea ce părea de neconceput s-a produs în luna martie, atunci când membrii cu drept de vot ai Academiei de film americane, care decernează premiile Oscar, au ales să voteze în favoarea lungmetrajului independent "The Hurt Locker", regizat de Kathryn Bigelow cu un buget minuscul, desemnându-l câştigător atât la categoria "cel mai bun film", cât şi la categoria "cel mai bun regizor", ignorând aproape complet pelicula 3D "Avatar", de James Cameron, care, în epocă, avea deja încasări uriaşe. Această decizie a Academiei americane pare mai degrabă o concesie de moment în faţa criticilor primite în ultimii ani, potrivit cărora Hollywood-ul premiază în special producţiile cu potenţial comercial, ignorând aproape complet filmele independente. Deşi o victorie - sau mai multe - la gala premiilor Oscar reprezintă totuşi o realizare remarcabilă, succesul filmului "The Hurt Locker" nu marchează în niciun caz o întoarcere de durată a Academiei americane către originalitatea filmelor de autor, deoarece pentru anul 2011 producătorii şi marile studiourile de la Hollywood mizează pe exact aceleaşi "reţete" din anii precedenţi - continuările unor francize de succes, lansarea unor noi lungmetraje inspirate din romanele de benzi desenate, a unor filme cu vampiri şi a animaţiilor în 3D -, considerate soluţii sigure pentru obţinerea unor încasări substanţiale.

În plus, gala Oscar - emisiunea de televiziune care înregistrează audienţe record în SUA - din 2010, cât şi toate clipurile publicitare care au precedat-o au insistat cu obstinaţie mai puţin pe descrierea celorlalte filme din competiţie şi pe interpretarea actorilor nominalizaţi, cât pe aducerea în prim plan a celor doi poli principali ai galei: "Avatar", marele câştigător în box office, dar şi la Globurile de Aur, decernate cu doar o lună mai înainte, şi "The Hurt Locker", câştigătorul tuturor premiilor decernate de asociaţiile de critici importante din SUA, cei doi regizori, James Cameron şi Kathryn Bigelow - căutaţi de camerele de filmat fie împreună, fie separat, dar neapărat unul după celălalt, şi menţionând până la saturaţie relaţia specială şi "rivalitatea" dintre cei doi cineaşti (Bigelow este fosta soţie a lui Cameron). Din această cauză, mulţi dintre cinefilii europeni - şi nu numai - au avut sentimentul aproape sufocant că asistă cu neputinţă la un nou film din seria "Rocky Balboa", senzaţie creată de această veritabilă cursă pentru rating a organizatorilor galei Oscarurilor, care doreau neapărat să asigure doza de "entertainment" pentru telespectatorii americani, extrem de pasionaţi de "spiritul de competiţie" şi dispuşi aproape întotdeauna să nu piardă din ochi o nouă mică-mare "rivalitate" care se conturează în faţa lor.

Din păcate, această acută nevoie de originalitate s-a manifestat şi în Europa. Şi nu oriunde, ci la Cannes şi la Veneţia, două dintre cele mai prestigioase festivaluri europene. Filmul thailandez "Oncle Boonmee celui qui se souvient de ses vies antérieures", în regia lui Apichatpong Weerasethakul, care trece de la o banală cină la conversaţii cu fantome şi la o memorabilă întâlnire dintre un peşte şi o prinţesă desfigurată, a fost recompensat, în luna mai, cu trofeul Palme d'Or la Cannes, declanşând furia şi consternarea multora dintre criticii de specialitate. Situaţia a devenit şi mai "explozivă" în luna septembrie, la Veneţia, când juriul festivalului, prezidat de Quentin Tarantino, a generat un veritabil scandal, fiind acuzat de nepotism, după ce pelicula "Somewhere", regizată de Sofia Coppola, o fostă iubită a lui Tarantino, a primit Leul de Aur, în defavoarea fascinantului "Venus Noire" de Abdellatif Kechiche, considerat de mulţi dintre critici şi spectatori drept marea revelaţie a evenimentului.

BOX OFFICE

Anul care se încheie a fost unul profitabil pentru cinematografia mondială, în pofida crizei economice, încasările la nivel global pentru primele 10 filme din box office apropiindu-se vertiginos de pragul de 10 miliarde de dolari, recesiunea determinându-i pe oameni să redescopere "magia" sălilor de cinematograf.

Potrivit boxofficemojo.com, până la data de 29 decembrie, încasările din 2010 provenind din vânzările de bilete pe plan mondial pentru primele 10 filme au totalizat 9,92 miliarde de dolari. Această cifră este foarte apropiată de recordul absolut în domeniu, stabilit în 2009 - când încasările mondiale pentru primele zece filme au totalizat 10,59 miliarde de dolari - şi ocupă poziţia a doua în topul celor mai mari încasări anuale din toate timpurile.

2010 a reprezentat anul în care s-au impus, atât prin prisma încasărilor, cât şi a criticilor favorabile, filmele de animaţie - în Top 10 al încasărilor sunt prezente cinci lungmetraje de animaţie - şi peliculele turnate cu ajutorul tehnicii 3D, devenită noua "modă" de la Hollywood.

În 2010, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc în box office-ul mondial s-a situat filmul de animaţie "Povestea jucăriilor 3/ Toy Story 3", care a avut încasări de 1,06 miliarde de dolari.

Tot un film de animaţie, "Alice în Ţara Minunilor/ Alice in Wonderland", a ocupat poziţia a doua în acest clasament, cu încasări de 1,02 miliarde de dolari.

Podiumul a fost completat de filmul "Harry Potter şi Talismanele Morţii: Partea I" care a generat încasări de 861,4 milioane de dolari.

Poziţiile următoare au fost ocupate, în ordine, de filmele "Începutul/ Inception" (825,4 milioane de dolari), "Shrek pentru totdeauna/ Shrek Forever After" (739,8 milioane de dolari), "Saga Amurg: Eclipsa" (693,5 milioane de dolari), "Iron Man - Omul de oţel 2" (621,8 milioane de dolari), "Sunt un mic ticălos/ Despicable Me" (540,2 milioane de dolari), "Cum să îţi dresezi dragonul/ How To Train Your Dragon" (494,9 milioane de dolari) şi "Înfruntarea titanilor/ Clash of the titans (2010)" (493,2 milioane de dolari).

TENDINŢE

Pentru 2011, specialiştii prevăd o continuare a tendinţelor exprimate în 2010, marile studiouri urmând să se concentreze pe continuările unor francize de succes ("The Twilight Saga: Breaking Dawn", "Harry Potter şi Talismanele Morţii: Partea II"), pe lansarea unor noi comedii şi a animaţiilor în 3D, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenită atât de profitabilă într-o perioadă în care criza mondială i-a determinat pe oameni să opteze pentru petrecerea timpului liber la preţ rezonabil, la cinema.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici