ATV-ul european Jules Verne a ajuns pe Staţia Spaţială Internaţională

ATV-ul Jules Verne, o navetă de aprovizionare, a ajuns, joi, pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS), o etapă importantă în cucerirea spaţiului pentru Agenţia europeană (ESA), mai ales în domeniul întâlnirilor spaţiale.

Urmărește
21 afișări
Imaginea articolului ATV-ul european Jules Verne a ajuns pe Staţia Spaţială Internaţională

ATV-ul european Jules Verne a ajuns pe Staţia Spaţială Internaţională (Imagine: Mediafax Foto)

Cu o viteză de 6-7 centimetri pe secundă, vehiculul de talia unui autobuz londonez cu două etaje, care cântăreşte peste 17 tone, faţă de peste 20 de tone la lansare (după ce a consumat o parte din combustibili) a intrat în contact cu modulul rusesc Zvezda de pe Staţia Spaţială, joi, la ora 14.45 GMT.

Specialiştii de la ESA s-au felicitat pentru faptul că pilotul automat al ATV-ului este mai bun decât cel mai bun dintre inginerii piloţi care au ajuns până acum pe orbită, conectarea la ISS făcându-se fără probleme.

Naveta cargo europeană automatizată complet a fost lansată pe 9 martie, cu ajutorul unei rachete Ariane 5, de la baza din Kourou, Guyana Franceză.

Înainte de a ajunge pe ISS, luni, aceasta a efectuat cu mare precizie un test care a adus-o la 11 metri de Staţie şi în cursul căruia s-a servit pentru prima dată de sistemul său de ghidare cu laser. "A fost impresionant să vezi cum Jules Verne, echipele de la Centrul de control al ATV-ului şi de la centrele de control de la Moscova şi Houston au interacţionat. A fost o repetiţie generală perfectă", a spus şeful proiectului, John Ellwood, de la Agenţia spaţială europeană. Cu două zile înainte de acest test a avut prima demonstraţie de navigare prin GPS între naveta Jules Verne şi ISS. Întâlnirile spaţiale sunt indispensabile pentru viitoarele misiuni de explorare a spaţiului, mai ales pentru cele pe Marte, care ar putea avea loc în 30 de ani.

Până recent, pentru aprovizionarea ISS se utilizau doar navete cargo ruseşti Progress, cu dimensiuni de trei ori mai mici decât a ATV-ului european, şi navete spaţiale americane.

ATV-ul, primul dintr-o serie de cinci care urmează să fie utilizate pe ISS, a fost construit de Astrium, o filială a grupului european EADS. Partea mecanică a sistemului de conectare la ISS a ATV-ului a fost realizată de ruşi, cu ajutorul tehnologiei utilizate de 30 de ani pentru navetele cargo Progress, în schimb sistemul electronic a fost conceput de companii europene partenere programelor ATV.

Următoarele ATV-uri (Automated Transfer Vehicle) vor fi indispensabile pentru funcţionarea ISS după 2010, când NASA va retrage din circulaţie cele trei navete spaţiale ale sale.

ATV-ul are funcţia de a aproviziona Staţia cu apă, combustibili şi materiale ştiinţifice şi de a ridica orbita ISS, care coboară din cauza atmosferei reziduale din spaţiu, la o înălţime de 350 de kilometri deasupra Pământului. De altfel, prima dintre manevrele de ridicare a orbitei va avea loc pe 21 aprilie.

Construcţia ATV-ului Jules Verne a costat 1,3 miliarde de euro.

Cu configuraţia actuală, ATV-ul va fi dezintegrat controlat deasupra Oceanului Pacific, după desprinderea de ISS, prevăzută peste patru luni.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici