Comedie neagră şi teme religioase, în prima seară a Festivalului de Teatru al Deţinuţilor - FOTO

Deţinuţi din penitenciare din Craiova, Colibaşi, Iaşi şi Jilava au prezentat miercuri seară comedii negre, spectacole despre discriminarea persoanelor care au făcut închisoare şi despre renaşterea prin credinţă, la Festivalul de Teatru al Deţinuţilor - EXIT, ce se desfăşoară pe 9 şi 10 noiembrie.

Urmărește
403 afișări
Imaginea articolului Comedie neagră şi teme religioase, în prima seară a Festivalului de Teatru al Deţinuţilor - FOTO

Comedie neagră şi teme religioase, în prima seară a Festivalului de Teatru al Deţinuţilor (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto/AFP)

În faţa Teatrului Nottara din Bucureşti, pe Bulevardul Magheru, atmosfera era aceeaşi ca în orice seară în care sunt spectacole. Singura excepţie - poliţiştii care stăteau de pază la intrarea teatrului şi dubele cu numere de Dolj, Iaşi şi Colibaşi, cu inscripţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, care aşteaptă în staţia de taxiuri aflată de la câteva sute de metri de clădirea Teatrului Nottara.

În culise, milităria capătă aspecte artistice. "Întâi intră Jilava, apoi Colibaşi. Când termină spectacolul, să îi trimiteţi repede, să îi ducem la închisoare", spune unul dintre gardieni, în mulţimea de bărbaţi îmbrăcaţi care în haine gri, pentru primul spectacol, care în costume stil "commedia dell'arte" - actorii de la Penitenciarul din Colibaşi.

Primii care au simţit emoţiile scenei au fost cei din trupa de teatru de la Penitenciarul Jilava. Îmbrăcaţi în costume cu dungi negre şi cu dosare în mâini, actorii şi-au găsit mântuirea, într-o piesă care s-a încheiat cu ropote de aplauze din partea publicului. Chemaţi de mai multe ori pe scenă, actorii de la Jilava au sprintat în repetate rânduri spre public, până s-au retras în culisele unde aşteptau actorii de la Penitenciarul din Colibaşi. "Stai, că nu sunt toţi", spunea un jandarm, care aştepta să se reunească trupa de actori amatori, ce tremurau de emoţie.

Până la etajul trei, unde aveau vestiarele păzite, deţinuţii au tremurat de emoţie. Cel mai marcat a fost însă cel care a lucrat cu ei la spectacol, Costin Nedelcu, de la Asociaţia Concordia. Îmbrăcat într-un pulovăr portocaliu şi cu lacrimi în ochi, bărbatul îşi felicita elevii, îmbrăţişându-se cu aceştia.

Pentru spectacolul "Cineva în celulă", Nedelcu a lucrat două luni cu deţinuţii de la Jilava, care fac parte dintr-un program de terapie prin artă. Pentru că avea nevoie ca aceştia să înţeleagă mesajul religios al piesei, Nedelcu i-a pus pe actorii amatori să vadă filmul "Patimile lui Cristos" de mai multe ori. "Piesa vrea să transmită mesajul că oriunde în lume există un Dumnezeu", spune Costin Nedelcu. Acesta îşi aminteşte că unii dintre elevii săi au fost blocaţi de film şi cu greu s-au lăsat convinşi să mai joace în piesă.

Cel care joacă rolul lui Iisus în spectacol este Adi. "Adi Bărbulescu, puteţi să îmi scrieţi numele întreg, că nu mi-e ruşine de ce am făcut", spune el. Este închis pentru furt, cu o pedeapsă de trei ani şi jumătate, dar peste două luni şi două săptămâni va fi audiat pentru eliberare condiţionată. "Costi a venit cu propunerea la mine să îl joc pe Iisus", îşi aminteşte acesta. "Întâi i-am zis «Du-te, frate, de aici, cum să îl joc pe Iisus... sunt chel, sunt tatuat". La început am luat totul în râs, dar, după aceea, Costi îmi zicea că are încredere în mine şi să pun suflet", povesteşte Adrian Bărbulescu. Pentru el, emoţia scenei este ceva cu totul special. "Cele mai mari emoţii le-am avut când mi s-a născut băiatul. Asta este altceva", spune el. "Scena îţi strică cumva emoţia. Am avut mai multe emoţii când am ieşit de la spectacol", spune acesta, povestind că, la repetiţiile din aceeaşi zi, a avut ocazia să se obişnuiască cu noul spaţiu de joc, după care, timp de o oră, s-a gândit la spectacolul în care urma să joace.

La întoarcerea actorului în rol principal în vestiar, trupa a început să cânte, dincolo de gardieni: "Şi-altă dată, şi-altă dată...".

La parter, pe scenă, gardienii şi cei care au lucrat cu deţinuţii privesc scene din commedia dell'arte a celor de la Penitenciarul din Colibaşi. Îmbrăcaţi în culori vesele, Pyramus şi Thisbe fac spectatorii să râdă continuu. De altfel, artiştii şi-au intrat atât de mult în rol încât Thisbe, un deţinut îmbrăcat în rochie portocalie, se alintă şi în spatele cortinei, dincolo de lumina reflectoarelor, înainte de a da replica, pe scenă. Tot dincolo de lumina reflectoarelor, lângă micuţa cabină tehnică, stă regizoarea, care dă indicaţii în şoaptă. "Mai în faţă", îi şopteşte lui Pyramus, când acesta intră în scenă. "Mai tare!", îi spune zidului-povestitor care face sala să izbucnească în râs.

După stingerea reflectoarelor, membrii echipei au măturat, cuminţi, frunzele uscate şi au strâns decorul, pentru a lăsa loc trupei următoare, cea de la Penitenciarul din Craiova. Actorii amatori de la Craiova au prezentat un spectacol din trei piese - "Asigurare pe viaţă", "Sub privirea mea" şi "Campionul unei mari iubiri". Spectacolul face parte din proiectul "Casa Poporului", iniţiat în anul 2010, în cadrul Penitenciarului din Craiova, şi care s-a desfăşurat timp de un an atât în Craiova, cât şi în alte oraşe din România. Proiectul "Casa Poporului" a fost primul spectacol de teatru care implica atât actori neprofesionişti, cât şi profesionişti selectat într-un festival de teatru profesionist - Festivalul Dramaturgiei Româneşti, Timişoara, 2011.

"Proiectul de anul acesta îşi propune continuarea procesului de lucru şi a implementării metodei de artă activă în penitenciare. Anul acesta, activităţile proiectului au fost crearea a trei texte scurte de teatru într-un atelier de dramaturgie, texte scrise de către trei dintre persoanele private de libertate participante în proiect, atelierele de improvizaţie şi observaţie şi repetiţiile pentru dezvoltarea textelor şi realizarea spectacolului. Pornind de la poveşti şi istorii reale, lucruri trăite sau observate, printr-un proces de ficţionalizare şi construcţie pentru teatru, au fost create cele trei piese «Asigurare pe viaţă», «Sub privirea mea» şi «Campionul unei mari iubiri»", a spus autorul proiectului, Bogdan Georgescu. Textele au fost apoi dezvoltate prin exerciţii de improvizaţie şi observaţie şi puse în scenă. "În cadrul procesului de lucru, s-a acordat o atenţie sporită antrenării şi pregătirii celor trei participanţi care au propus textele în atelierul de dramaturgie, cu scopul de a ajunge la capacitatea de a propune, iniţia şi coordona pe viitor activităţi cultural-educaţionale în cadrul penitenciarului, fără a mai depinde direct de participarea unor artişti voluntari, şi a putea crea un program permanent de teatru în Penitenciarul Craiova", a adăugat Bogdan Georgescu.

Festivalul de Teatru al Deţinuţilor - EXIT se desfăşoară în perioada 9 - 10 noiembrie, cu sprijinul partenerului în acest proiect, Teatrul Nottara din Bucureşti.

A treia ediţie a festivalului EXIT, finanţat de Asociaţia Fondului Cultural Naţional, îşi propune, pe de o parte, să combată stereotipurile uzuale despre deţinuţi existente în societatea românească şi, pe de altă parte, să dezvolte abilităţile de reintegrare socială pentru tinerii din centrele de reeducare şi penitenciarele din România prin arta teatrului, să modifice pozitiv mentalitatea românească privind deţinuţii, pentru a facilita procesul de reintregrare socială a acestora după încheierea perioadei de detenţie.

Prin intermediul festivalului, Asociaţia ART Fusion, în colaborare cu Administraţia Naţională a Penitenciarelor (ANP), a încercat să le ofere deţinuţilor un mijloc de exprimare.

Intrarea la spectacolele din cadrul evenimentului este liberă.

(Material realizat de Oana Ghiţă, oana.ghita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici